Har äntligen fått en lokal att göra mej en snickarverkstad i. Men jag är osäker på om det är trångt eller inte :). Asså, jag har trott att jag är hänsvisad till en kombimaskin pga av platsbrist trots att min erfarenhet av kominationsprodukter i allmänhet bara blir en dålig (sämre) kompromiss. Men efter att ha läst i forumen här o kollat på lite bilder så ser det ju ut som andra har det trängre än jag. Utrymmet (garaget) är 8*6 m och 4m högt i "mitten" (brutet tak). Tankar om det, från er som redan har er snickarverkstad?
 
Utrymmet är stort nog. Min verkstad är ungefär 4x6m med ett litet extrarum på 2x3m, takhöjd på drygt 2m. Utrymmet är svårmöblerat pga en massa dörrar och fönster som man måste komma åt. Ett garage som troligtvis har färre dörrar och fönster gör möbleringen lättare.

Nu vet jag inte vilka maskiner du är ute efter men om man tänker sig större stationära så borde du utan några större problem få in en rikt- och planhyvel, bordscirkelsåg, pelarborr och liten bandsåg. Dessutom kan du nyttja höjden till att montera spånsug och rör till dito i taket. Utöver maskinerna så behöver du säkerligen ett större arbetsbord.
 
Och utrymme att förvara virke, det tar mer plats än man skulle tro om det skall vara lätt att överblicka.
 
Man har aldrig tillräckligt med plats! :p Virke är utrymmeskrävande som "FemTummar" skriver också.
Jag skulle hellre ha en maskin "för mycket" i lokalen även om det orsakar lite extrajobb ibland, man får planera och se till att en del av grejerna är enkla att flytta.
 
För att inte tala om hur mycket plats virket tar som man jobbar aktivt med, långa plank/skivor tar mycket plats när man ska vända eller rotera dem utan att slå i väggar och maskiner
 
Mitt garage är ca 4x6 och där har jag fått in rätt mycket, bla en Hammer B3 såg/fräs och en A3-31 hyvel. Skulle gärna ha mer tom golvyta med det fungerar om man håller ordning. Jag valde delade maskiner för att bättre kunna få plats då en helkombi kräver ganska mycket plats runt om.
/B
 
Tackar för svaren! Nää, nog med utrymme har man ju aldrig av ngn outgrundlig anledning :) Men jag har nu iallafall bestämt mej för att skippa kombimaskinen. Ang virke, finns det ngt negativt att förvara virke stående? bengtn- Är du nöjd med din B3? Har en beg 02:a på gång.
 
Jag är mycket nöjd med min Hammer. Som jag skrev i någon tidigare tråd så skulle jag idag valt ett kortare bord. Detta för att få plats över till annat, inte för att det är fel med ett långt bord i sig,
/B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.