Status
Tråden går ej att kommentera.
svartamolnet skrev:
Jag har funderat på varför det är så här. Jag tror att en del av svaret ligger i vilka som blir hantverkare. Det är inte de abitiösa och duktiga eleverna i skolan som väljer de praktiska inriktningarna eller senare väljer att bli hantverkare. Detta återspeglas i arbetena som hantverkare gör!

Ja du svarta fåret, ursäkta, svartamolnet. Det kan inte vara så att vissa är mer praktiskt lagda än sådanna som du, tummen mitt i näven?
Dom du fått hem har troligtvis ingen yrkesstolthet eller samvete. Att betala "extra" var det dummaste jag hört. Varför skulle dom som är dyrare vara bättre? Ganska klantigt av dig måste jag säga.
 
Nilvert skrev:
Det är inte hantverkarna det är fel på i många fall. Det är ofta ett helvete att jobba åt privatpersoner som inte är insatta.
Ja det är nog ett elände kan jag gissa. Men frisören har lärt sig att klippa håret även på sådana människor som inte kan klippa hår och bilmekanikern kan laga bilar åt folk som inte kan laga bilar. Branschen behöver nog lära sig att bättre hantera okunniga beställare och det verkar ju faktiskt finnas hantisar som jobbar väldigt metodiskt på det området.

Danne007 - stalltipset från hantverkare här på forumet är alltid att inte anlita det billigaste man kan hitta för då får man skylla sig själv. Här har TS avstått det billigaste, men han är ändå klantig?

Ad acta - har du läst listan med problem? Jag kan ju ana några andra skäl till att vara bitter än att man inte hittat rätt hantverkare.

Vid en större renovering är nog grundläggande beställarkompetens rätt bra att ha - kanske saknas det här.
 
Ad acta
MathiasS skrev:
Ad acta - har du läst listan med problem? Jag kan ju ana några andra skäl till att vara bitter än att man inte hittat rätt hantverkare.

Vid en större renovering är nog grundläggande beställarkompetens rätt bra att ha - kanske saknas det här.
Ja, jag har läst listan. En lista som absolut max tio hantverkare kan vara inblandad i.

Övriga trettio hantverkare som också är fel tyder på det du nämner (kors i taket), bristande kompetens hos beställare.

Nu hade du nog rätt Mathias d^_^b.
 
Redigerat:
S
Efter många år i hus, och uppfödd på gård, anser jag mig själv rätt duktig praktisk och jag försöker själv alltid göra så rätt jag kan. Det har nog varit min räddning i projektet då jag har en idé hur allt arbetet skall vara utfört.

Jag erkänner dock att mina beställarkompetens inte är stor, då jag under alla år försökt göra jobbet själv för att jusst undvika hantverkare.

Att anställa en arbetsledare kan vara svaret på frågan. Men varför skall det behövas?
Varför skall inte en hantverkare göra rätt utan att någon övervakar.
Exempel 1: Om jag beställer en flyttspacklare till ett badrum. Nr 1 måste vara att få rätt fall till golvbrunnarna. Svårare än så är det inte. Om jag inte kontrollerat. Så hade det blivit bakfall in mot väggen från golvbrunnen!
Exempel 2: Om jag beställer en snickare som skall sätta upp ett fönster. Ritning finns. Detaljerad beskrivning finns. Muntlig överenskommelse finns. Varför hamnar då fönstret fel? Om jag inte övervakat hade det förblivit fel.

Jag måste också erkänna att alla firmor har gjort om och gjort rätt tillslut. Många har också gjort många delar bra. Allt har blivit bra tillslut. Men det har kostat mig mycket extra pengar och arbete.

För att vara mer nyanserad. Alla hantverkare är inte genomdåliga. Så varför har inte hantverkarna heder att gör alla rätt från början? Då skulle de vara bra!

Det kan omöjligt bara vara beställarens kompetens som ger bakfall och stopp i avlopp. Det måste vara oambitiösa och dåliga hantverkare!
 
Redigerat:
Valet av hantverkare:
-I många fall har jag lyckats få firmor som endast annars jobbar på stora byggen, åt byggbolag, fastighetsbolag m.m. S.k. "proffs" som ej annars jobbar åt privatpersoner.
Här har du misstaget. Som Rrrrr sa så är det inte till din fördel. Går inte jämföra en service gubbe med en "storbyggare"

Service gubben monterar ett badrum och kopplar ihop allt noga och försiktigt på 10 ? timmar. Medan "proffset" gör det på 4 timmar. Undrar vem som gör mest misstag?
Och blir det fel på 2 badrum av 300 så är det acceptabelt och man säger "äh" Det löser någon.
 
Som vanligt när hantverkare diskuterar i dessa trådar skylls merparten av problemet på kunden. Här har bara diskuterats vilka fel trådskaparen gjort. Det är ju rätt konstigt egentligen. Lite självkritik skulle inte skada.
 
Visst kan det vara som någon eller några här skriver att TS kanske inte har den kunskap som krävs för att göra en professionell projektering. Men ser man till de fel som TS nämner så finner jag bara ett fel som möjligen kan förklaras med hänsyn till bristande projektering/arbetsledning; "-Förstört flertalet väggar genom borrning, (oj... här måste du måla om)".
 
Fast ska man verkligen begära att alla kunder/beställare ska ha kunskapen/tiden att vara en professionell projekterare? Finns många som varken har tid eller lust att agera sådan.

Om man vill, och är beredd att betala för det så ska man kunna bara anlita EN byggare och säga typ till denne "Här vill jag ha ett nytt badrum, kom med lite olika designförslag så väljer jag ett och du fixar allt så de blir bra". Sen kan beställaren åka iväg 3veckor till Kreta och dricka paraplydrinkar.
 
S
Meningen med inlägget var att skapa debatt om kvalitén i hantverkarbranshen.
Vad är orsaken till den dåliga kvalitén? Var är självkritiken som sagt?

Lägg märke till att jag aldrig skulle skriva att alla läkare, bibliotekarier, lärare, kockar, frisörer eller piloter är dåliga. (Om än i andra forum ;) )

Nu när jag skaffat mig erfarenhet så kan jag säga att kvalitén är så låg att man generellt kan förutsätta att alla är dåliga. Det värsta är att de flesta tycks acceptera det också. Låga förväntningar? Min fru tycker att hantverkarna varit ok, trots alla fel de gjort. Bara att acceptera... Det har blivit branschstandard att komma försent och göra fel.

Jag är säker på att jag inte är ensammen om att tycka att hantverkare håller väldigt dålig kvalité.

Listan med fel var bara en liten handfull exempel, jag kom att tänka på när jag skrev. Listan kan göras mycket längre. Med stora och små fel.

Att åka till Kreta fungerar inte om man vill ha ett acceptabel kvalité på slutresultat. :(
 
Redigerat:
svartamolnet skrev:
Vad är orsaken till den dåliga kvalitén? Var är självkritiken som sagt?
Motivation! Den kommer (borde komma) både från arbetsgivare och kund.
 
Många som svarat här är hantverkare. Hur var det nu? Skulle vi få prata OM hantverkare på ett enda ställe i det här forumet, i fred?

Jag tycker att det är lite "trollvarning" på svarta molnet. Hans (?) profil är inte korrekt ifylld. Jag stänger därför tråden tills vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.