Jag undrar vad ni tycker om att blanda olika träslag? Det känns som att vi gjorde en blunder när vi bestämde oss för björkgolv i ett sovrum som angränsar till ett allrum med bokgolv? Sedan har vi ek i vardagsrummet på nedervåningen och plastgolv i hall, kök osv? Huset har inte öppen planlösning.

Är det ok med olika trägolv i olika rum, dvs bidrar det till att rummen får egen personlighet och charm, eller är det bara rörigt?

Samma med möblerna. Vi har i vardagsrummet ekgolv, ärvda björkmöbler från 30-talet och bokhyllor i bok, samt ärvda tv-bord och soffbord i ganska mörka träslag, och ett bord som är svart faner som min mormorsfar har gjort. Det enda jag stör mig på är bok-bokhyllorna och de gula tapeterna. Det passar inte alls ihop med resten.

Har en kompis som bytte ut alla sina björkmöbler till ek möbler, när hon och maken flyttade. De fick för sig att möblerna måste vara av samma träslag som golvet. Jag tyckte det blev trist.
 
pillan71 skrev:
Är det ok med olika trägolv i olika rum, dvs bidrar det till att rummen får egen personlighet och charm, eller är det bara rörigt?
Jag tycker att det är helt OK att ha olika golv i olika rum just av den anlädningen som du påpekar :).
Det enklaste är att måla väggarna i en annan färg så att det hänger bättre ihop med möbler.... kanske en annan färg på väggen med bokskåp? Man kan också använda mattor som hjälper att harmonisera rummet....
gaia
 
pillan71 skrev:
Är det ok med olika trägolv i olika rum, dvs bidrar det till att rummen får egen personlighet och charm, eller är det bara rörigt?

Samma med möblerna..
Jag lutar dessvärre åt det sistnämnda när det gäller golv. Gärna en viss variation, men hellre då mellan tex. trä och klinker. Men visst en liten variation bland träslagen, men då gärna inte mer än två olika sorter, samt hellre kombinationen mörkt trägolv i något passande utrymme och samma ljusa i resten eller tvärtom, 'nästanlika' men ändå inte skulle jag personligen helt avstå ifrån, speciellt då de olika ljusa träslagen drar åt så olika håll rent nyansmässigt, dvs. en del mot gult, andra mot rosa osv.

När det gäller möbler så blandar jag gärna, men där vill jag inte ha för stora kontraster, tex. har jag själv mixat ek och valnöt (bara i mindre 'detaljmöbler') tillsammans med massiva trämöbler målade i en varierad 'vitskala', allt detta i en för min smak, trevlig kombination (även om många säkert ryser ;))
Det enda träslag, som jag själv inte lyckas komma överens med överhuvudtaget är bok :-/ samt möjligen sådan där tung, mörk 'antikpatinerad' ek, dessa två sorter tycker jag nästan inte passar ihop med något annat (knappt med sig själva ens).

Däremot låter det väl underbart med ett svart fanérbord som dessutom har affektionsvärde, i kombination med de gamla björkmöblerna låter det för mig som att du har en utmärkt vacker utgångspunkt :), björkmöblerna passar dessutom utmärkt till ekgolvet :D
Bokhyllorna i bok skulle jag omgående försöka bli av med, samt möjligen de två mörka borden (men inte alls säkert då det alldeles beror på hur de ser ut samt om de är i samma eller ytterligare olika träslag) kanske man på sikt kan byta ut.
De gula tapeterna skulle jag tveklöst, antingen måla över eller tapetsera om i en helt annan nyans som ger ett fräschare intryck till ekgolv och björkmöblemang.

MVH och Lycka till//Christina.

 
Har du förslag på väggfärg i vardagsrummet? Vardagsrummet gränsar bara till hallen.
Vi har vitt i hallen, men funderar på att byta där med. Hallen gränsar till badrum (blått), kök (ljusgrått med blå glasmosaik), arbetsrum (grönt).
Bok-bokhyllorna ska åka ut.
Hoppas bok blir på modet snart så jag kan sälja dem!
 
pillan71 skrev:
Bok-bokhyllorna ska åka ut.
Hoppas bok blir på modet snart så jag kan sälja dem!
Knappast värt att vänta på, sätt ut dem på blocket ;)

Ang. väggfärgen så svarar jag i den andra tråden med hall+ v-rumsfärg :).

MVH//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.