Hej.

Jag och min sambo ska precis bygga ett LB 159 med oinredd övervåning. Vi har valt till trappa men nu blir jag lite tveksam. Någon som vet hur trappan blir med en oinredd övervåning? Byggs hela trappan ändå hela vägen upp eller "kapas" den i takhöjd och förblir ofärdig så att du själv får färdigställa den när övervåningen är inredd?
 
På Smålandsvillan går trappan "ända upp". Skulle bli mycket förvånad om de gjorde på något annat sätt på andra företag :)
 
Vi bygger ett Classic 185 och där monteras trappen "som den ska". Trapphålet gipsas in som en upphöjning i taket och man reglar upp ovan mellanbjälklag med en ram som sedan täcks med en isolerad lucka. Vad som återstår att montera sen för er blir handledare och räcken.
 
Låter bra men vår säljare säger att dom kapar trappan. Låter skumt. Får nog ta ett snack med henne igen. Detta gäller LBhus i Göteborg
 
Kapar nån trapp lär de inte göra... Nu kan inte jag alla termer kring trappor, men de långa "sidosakerna" i vilka själva stegen sitter går iaf hela vägen, skulle du kapa dom så har du förstört trappen. Svårt att tro man kan fästa dessa i ett gipstak för att sedan få en fungerande trapp när hålet tas upp.
 
Vi ska ha möte med säljaren på onsdag. Kommer skriva här vad hon sa. Men hur gör dom luckan tät ner mot undervåningen om trappan och alla räcken sitter på plats?
 
eran skrev:
...Nu kan inte jag alla termer kring trappor, men de långa "sidosakerna" i vilka själva stegen sitter går iaf hela vägen...
Vangstycken

//Svenskaleraret
 
Nu blev jag nyfiken. Finns det någon lämplig tätningslist som så långt som möjligt "garanterar" att det inte läcker mycket värme via luckan upp till kallvinden? Duger det med vanlig fönstertätningslist? Hur gör husfirmorna?
 
Trappan och luckan monteras någon gång under kommande veckor, kan återkomma med bild då om så önskas.
 
Idag var vi inne i vår Villa Kalmar, tänkte på din tråd och tog två bilder:
'
 
  • DSC00570.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00571.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
EmmaMarcus. Troligen så tillkommer någon form av tätningslist, som inte syns på fotona.
eran. Jag är intresserad av att se detaljer på luckan, isynnerhet hur hustillverkaren tätar mot kallvinden
 
Amatörbyggaren skrev:
EmmaMarcus. Troligen så tillkommer någon form av tätningslist, som inte syns på fotona.
eran. Jag är intresserad av att se detaljer på luckan, isynnerhet hur hustillverkaren tätar mot kallvinden
Det är väldigt dåligt tätat mot vinden. Det kommer en vanlig "taklist" mellan takskivorna men det är allt. Mellan frigolitblocken finns ingenting och det drar kallt som fan där på vintern.
 
Danne12345 skrev:
Det är väldigt dåligt tätat mot vinden. Det kommer en vanlig "taklist" mellan takskivorna men det är allt. Mellan frigolitblocken finns ingenting och det drar kallt som fan där på vintern.

Ajdå, har du gjort något åt det i ditt hus?
 
EmmaMarcus skrev:
Ajdå, har du gjort något åt det i ditt hus?
Nej, det har jag inte gjort. Problemet är att vi använder övervåningen som vindsförvaring och går upp och ner en hel del och då är det svårt att göra någonting permanent.
Får försöka fixa till det till vintern på något sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.