Vi har nu en stor fin altan byggd i våras, men det verkar som om fåglarna gillar den lika mycket som vi, så att säga. De sitter på TV-antennen och skiter ner halva altan precis där vi vill sitta.

Vad ska man göra åt detta? Flytta antenn är näst intill omöjligt. Kan man skrämma bort fåglarna på något sätt? Be dem snällt?

Det känns som en markis bara för att fånga upp skiten är overkill, dessutom måste markisen tvättas den med. Hmm... Vad ska man göra?

/Michael
 
Det går att sätta upp en uggla av plast för att skrämma fåglarna, prova det. Har för mig att du kan köpa sådana på lantmännen.
 
Läste att plastormar skulle fungera i jordgubbslandet, så det funkar kanske på taket också ?
 
Varför skulle det vara omöjligt att flytta antennen?!
 
Ursäkta om jag kapar tråden, men det verkar vara en trend med fåglars kärlek till uterum...

När jag satte upp taket i vårt nya uterum i våras upptäckte en nyanländ Rödhake detta och fann en trygg plats att bygga bo på - mellan hustaket och uterumstaket. Det var inga störe problem eftersom de sista bitarna glas jag skulle sätta upp troligen inte skulle levereras förrän deras ungar var utflugna, så jag lät dem hållas.

Efter varje glasparti jag satte upp fick Röhakarna ändra sina inflygningsrutt till boet. Till slut var det bara två fasta partier kvar (som inte var uppsatta) men det löste "hakarna" galant. De flög in och ut med ofantlig precision och frekvens då ungarna precis hade kläckts

Sen en dag när jag gick ut på altanen så satt där tre små-hakar och pep i varsitt hörn. Jag fick öppna alla skjutpartier så de hittade ut till sina föräldrar. Det såg rätt komiskt ut när de satt på varsin sida om glaset och försökte locka ut barnen. Hur förklarar man för en rödhakeunge att "du skall gå tre meter åt höger för att hitta en öppning?"

När väl familjen återförenas och var utflyttade började arbetet med att sätta de sista fasta partierna så jag kunde börja spika panel och måla.

Efter drygt två veckors snickrande så började jag helt plötsligt se rödhakar i uterummet IGEN! Trodde först det var en synvilla då det ofta blir skuggor på taket då fåglar flyger över då solen lyser. Det lustiga var att den enda öppningen som fanns kvar då skjutfönstren är stängda var ett litet trekantigt fönster högt uppe vid taket. Tydligen hade "hakarna" lyckats pillra sig in där och satt igång på ny kula. Efter lite googlande på nätet fick jag nämligen reda på att Rödhakar normlat har 2-3 kullar per år. Så nu har de (smart nog) återanvänt det gamla boet som ligger torrt och tryggt inomhus och lagt nya ägg. Djurvän som man är får man väl vänta med att stänga det sista lilla fönstret tills nya små-hakar dyker upp och flyttar ut.

Igår målade jag takbalkarna och det verkar som om Rödhakarna är så upptagna med sitt (eller vant sig) så de de reagarde först när jag var 1 m från boeet. Då flög de snabbt ut och satt utanför och surade en stund tills jag flyttade stegen. Då kom de "hem" igen.

Enligt nätet så skall det bli ungar om ca en vecka, sen matning i 10-12 dagar innan de flyttar. Så i mitten av Juli är uterummet mitt igen. Denna gång skall jag ta bort boet så de inte kör en tredje gång :). Nån måtta får det vara på våldgästande Rödhakar.

NiB
 
Redigerat:
ja dessa fåglar,,,
förra vecka fick man skura av efter 2 stora laddningar..
blålila skit.
denna fågel måste haft maginfluensan...
nån som vet hur man får bort sånt här när det trängt in i träet?
tacksam för lite hjälp...
mvh
estwing
 
ampz skrev:
Varför skulle det vara omöjligt att flytta antennen?!
Vi bor i en svacka och antennen kan bara vara på en del av huset. Den är dessutom jättehög, varav det finns mycket sittyta på den. Kanske skulle det gå att flytta den, men då är det enklare att bara göra ren altanen en gång i veckan.
 
Har 2 grannar som matar flygfäna, har aldrig förstått varför man vill locka till sej högar med salmonellasmittad skit 30 cm från uteplatsen? Dessbättre trivs ju fåglarna hos grannarna pga maten så hos oss flyger dom mest förbi och dom som vågar sej fram till vår uteplats brukar katten skrämma bort alt äta upp.
 
acsMike skrev:
Vi bor i en svacka och antennen kan bara vara på en del av huset. Den är dessutom jättehög, varav det finns mycket sittyta på den. Kanske skulle det gå att flytta den, men då är det enklare att bara göra ren altanen en gång i veckan.
Att flytta antennen är förmodligen en av de enklare lösningarna. Kostar nästan ingenting.
Altantak är en annan mer komplicerad lösning.
 
Ett tips är att sätta upp fiskelina på några strategiska ställen runt antennen. När en fågel skall landa kommer den åt linan med vingarna och lär sig direkt att här är det farligt och kommer inte tillbaks till din antenn. Köp extra tunn fiskelina, den ser inte fåglarna !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.