Typiskt. Precis när man ska till att köpa fem stycken 60 cm Billy-hyllor från IKEA, så har de försvunnit ur sortimentet. Väggen de ska sitta på är 310 cm så jag tänkte "bygga in" dem, så att de ser platsbyggda ut. (Sätta en list framför "skarven" mellan respektive bokhylla, samt under- och övertill samt på sidorna).

Vet ni någon annan möbelbutik som har något liknande? Det viktiga är att det går att summera till 300 cm ungefär och finnas i vitt. Helst ska man som med Billy kunna bygga på ända upp till ca 240 cm höjd.
 
Min första tanke är att köpa 4 billy 800 och smala av en ellert två av dem (för symetrin) på bredden, behövs ju inte tas bort så mycket för att komm ner till dina 3100.
 
Dyr, men den kanske är värd det. Det blir förmodligen en helt annan finish. Har ju funnits ett tag också. Billy har ju en tendens att byta format lite då och då vilket är irriterande.
 
Morr.

Jag som har måttsatt nybygget för 60 cm billy. Nåja omplanering och förseningar, förseningar..... En hemmabyggares vardag
 
Jag har kikat på Bestå idag. Hm... Tyvärr är alltid finishen på IKEA-möblerna så usel på deras varuhus (det är ju några tusen personer varje dag som fingrar på prylarna). Oftast blir det ju bättre i verkligheten.
 
Min hustru hatar IKEA, men hon är inte heller så sugen på att lägga 20 papp på en bokhylla. Men jag ska köra operation övertalning... :)
 
... Det är just det där med vänstertummarna. De är inte placerade i högerhanden, men min hustru är övertygad om det. :)
 
Byggaren skrev:
Ja Lundqvisthyllorna är inga billiga grejor även om de kan se lika ut med en Billy. Den stora skillnaden är att det är kvalitet i Lundqvist, det är det inte i IKEA-s grejor som är tillverkade av folierade spånskivor.
Så nästa flytt åker Billy på sophögen och nya Lundqvist in. :cool:
Jag köpte hel Lundqvist bokhyllevägg 1976 för 240 cm takhöjd och med underskåp. Mörkbonad (var ju modet då). Kontaktade nu Lundqvist för att komplettera med ytterligare en sektion till nya huset samt höjning till 260's takhöjd. Men nä - denna hylla slutade säljas förra årsskiftet  :(.
Den har nu ändå åkt upp i nybygget efter att fått ta en sväng inom målerifirman - nu är den vit (som resten av huset). Finns inte en enda skevhet i hyllplanen efter alla år. Är som ny. Tala om kvalitét!
Dyr var den redan på 70-talet. Men den finns ibland på Blocket till rimlig peng och den går ju att måla om.
 
dasjo skrev:
Min hustru hatar IKEA, men hon är inte heller så sugen på att lägga 20 papp på en bokhylla. Men jag ska köra operation övertalning... :)
Skulle kunna tänka mig att en snickare skulle kunna platsbygga en bokhylla billigare än 20tk... Ännu ett alternativ kanske?
 
En bekant måttbeställde en hel bokhyllevägg här http://www.hyllcenter.se/. Hon beställde både "billymått" + sån där underbar tunn bibliotekshylla där böckerna går kant i kant med hyllkanten. Både snyggare och mindre damm. Hela paketet gick på lite drygt 5000 kr. Dock obehandlad i hennes fall. Sen måste den förstås ändå monteras.
 
Det blev Klassika/Lundqvist från Valhalla Interiör. Kommer till månadsskiftet. Tack för all hjälp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.