Status
Tråden går ej att kommentera.
S
Alla hantverkare är dåliga! De gör dåliga jobb, och tar mycket betalt för det.

Vi håller på med ett stort husrenoveringsprojekt i Stockholmstrakten. Tidigare har vi gjort allt jobb själva, men nu ville vi låta hantverkare få chansen...

Vi har haft 30-40 hantverkare inblandade totalt. I 5-10 olika bransher. Vi letar och tar endast de de bästa vi kan hitta. Bara "proffs" och vi betalar extra för detta.

Inte en enda hantverkare har klarat att göra jobbet de skulle göra utan att på ett eller annat sett misslyckas. Både i stort och smått. Enda sättet är att få jobbet utfört är att övervaka och anmärka. Detta hela tiden. Annars blir blir det alltför stora fel i slutänden.
Det ger oss dock stora merkostnader och merarbete då jobben måste göras om hela tiden.

Jag måste därför säga av erferenhet att generellt är alla hantverkare (åtminstone i Stockholm) dåliga. Vi har dock inte haft någon genomusel, men dett beror nog på att vi fösökt välja bara de bästa?

Jag har funderat på varför det är så här. Jag tror att en del av svaret ligger i vilka som blir hantverkare. Det är inte de abitiösa och duktiga eleverna i skolan som väljer de praktiska inriktningarna eller senare väljer att bli hantverkare. Detta återspeglas i arbetena som hantverkare gör! Det är inga abitiösa och duktiga jobb de gör! I Stockholm kan man överleva som hantverkare även med dåliga jobb. Man måste inte vara vara duktig och därför är man inte det.

Ursäkt om generaliseringen är grov. Undantag må finnas, och jag ber duktiga hantverkare om ursäkt, men det är helt otroligt vad mycket fel alla mina hantverkare gör!

Men 40 dåliga hantverkare i år kan inte ha fel... så var finns de duktiga?
 
Redigerat:
  • Gilla
Majlu
  • Laddar…
Flytta från stockholmstrakten till Österlen, för här är alla bra. Fast vi har fått ner några 08:surprised:r som vi inte tål. Men dom flesta är bra.
 
Varför skriver du inte vilka fel har gjort. enkelt att säga att alla är dåliga men förklara vad som gått fel.
 
Verkar som att alla bra hantverkare i Stockholm redan har fullt upp. Dvs de som går att få tag på är "andra sorteringen".

Jag känner snickare här uppifrån som blivit anlitade att göra jobb i Stockholm, för att det tydligen är helt hopplöst att få tag på bra hantverkare där. Det blev inte just nåt dyrare heller, fastän boende och flygresor tillkom.
 
Jag har haft flera hantverkare i huset som var och är duktiga, gör bra jobb och tar anständigt betalt. Men vem som helst kan ju kalla sej hantverkare så det finns förstås dåliga också, med det antal Du haft i huset förstår jag om det känns hopplöst men som sagt, det finns bättre.
 
Tråkigt att du inte är nöjd, men du tog de bästa hantverkarna, ändå blev det fel.
Kan du utveckla det lite vad som gått fel för orsaken ligger nog inte hos den enskildes kompetens om man antar att hantverkarna vet vad de gör rent praktiskt.
 
H
Kan det vara ideerna om att göra alla utbildningar till gymnasieutbildningar som slår igenom. Några riktiga yrkesutbildningar finns inte. Dessutom ska den som kommer från denna konstiga utbildning ha full lön direkt. Historia, rollspel, svettstinkande gymnastik och några magra timmar praktiskt arbete blir man inte fullärd på. Det glappar någonstans i systemet. Danmark har däremot ett fungerande utbildningssystem här och alla där verkar nöjda.
 
holmertz skrev:
Kan det vara ideerna om att göra alla utbildningar till gymnasieutbildningar som slår igenom. Några riktiga yrkesutbildningar finns inte. Dessutom ska den som kommer från denna konstiga utbildning ha full lön direkt. Historia, rollspel, svettstinkande gymnastik och några magra timmar praktiskt arbete blir man inte fullärd på. Det glappar någonstans i systemet. Danmark har däremot ett fungerande utbildningssystem här och alla där verkar nöjda.
Tror inte detta är relevant i TS problem. Tror inte problemet ligger i utbildningen, TS har ju betalt extra för bra folk.
 
Hur vet man att det är extra kompetens man betalar för? Intyg? Utbildningar? Certifikat? Referenser? Rykten att de ska vara bra?
 
Ad acta
svartamolnet skrev:
Alla hantverkare är dåliga! De gör dåliga jobb, och tar mycket betalt för det.

Vi håller på med ett stort husrenoveringsprojekt i Stockholmstrakten. Tidigare har vi gjort allt jobb själva, men nu ville vi låta hantverkare få chansen...

Vi har haft 30-40 hantverkare inblandade totalt. I 5-10 olika bransher. Vi letar och tar endast de de bästa vi kan hitta. Bara "proffs" och vi betalar extra för detta.

Inte en enda hantverkare har klarat att göra jobbet de skulle göra utan att på ett eller annat sett misslyckas. Både i stort och smått. Enda sättet är att få jobbet utfört är att övervaka och anmärka. Detta hela tiden. Annars blir blir det alltför stora fel i slutänden.
Det ger oss dock stora merkostnader och merarbete då jobben måste göras om hela tiden.

Jag måste därför säga av erferenhet att generellt är alla hantverkare (åtminstone i Stockholm) dåliga. Vi har dock inte haft någon genomusel, men dett beror nog på att vi fösökt välja bara de bästa?

Jag har funderat på varför det är så här. Jag tror att en del av svaret ligger i vilka som blir hantverkare. Det är inte de abitiösa och duktiga eleverna i skolan som väljer de praktiska inriktningarna eller senare väljer att bli hantverkare. Detta återspeglas i arbetena som hantverkare gör! Det är inga abitiösa och duktiga jobb de gör! I Stockholm kan man överleva som hantverkare även med dåliga jobb. Man måste inte vara vara duktig och därför är man inte det.

Ursäkt om generaliseringen är grov. Undantag må finnas, och jag ber duktiga hantverkare om ursäkt, men det är helt otroligt vad mycket fel alla mina hantverkare gör!

Men 40 dåliga hantverkare i år kan inte ha fel... så var finns de duktiga?
Detta är ett fjantinlägg som ni nappar på
 
S
Det verkar vara UPA (Utan Personligt Ansvar) som gäller i hantverkar branschen.

Jag erkänner att jag ställer krav på att det skall bli rätt. Men är inte det hur det borde vara? I mitt eget arbete tar jag ansvar och ser till att jag inte gör fel, och om jag gör det rättar jag till det utan kostnad för kunden.

Det jag mest är intresserad av är varför det är på detta sätt i hantverkarbranschen? Något måste vara fel!

Valet av hantverkare:
-I många fall har jag lyckats få firmor som endast annars jobbar på stora byggen, åt byggbolag, fastighetsbolag m.m. S.k. "proffs" som ej annars jobbar åt privatpersoner.
-Hantverkarna har haft utbildning, certifikat och branschinyg (av olika slag). BKR, GVK, SäkerVatten m.m.
-Har varit el-behöriga:
-Har rekommenderats av försäkrinsbolag, vänner, andra hantverkare m.m.
-Jag betalar endast vitt
-Kollar upp skatteverket, branschorganisationer, m.m. att de varit verksamma under längre tid och har behörighet
-Tar INTE de biligast hantverkarna

Urval vad de gjort för fel:
-Glömt matrial i avlopp = stopp
-Felaktigt infästa vattenrör = stor risk för vattenskada
-Felaktigt placerade avlopp
-Bakfall, inget fall, litet fall på flytspackel i badrum
-Debiterat dubbelt så många timmar som arbetats
-Gjort jobb som ej avtalats
-Förstört flertalet väggar genom borrning, (oj... här måste du måla om)
-Våtrumsmatta som släpper och ej sitter fast
-Glömt att utföra väsentliga delar av jobbet som avtalats, exempelvis flytta dörr, bygga badrumströskel, isolera väggar, dra elrör,
-Felaktigt placerade väggar och fönster
-.....

Hyfs (verkar ha blivit branschstandard):
-Kommer ej i tid, eller inte alls
-Kommer när tid ej avtalats
-Kommer 2 timmar och åker sen vidare till nästa kund. Utan att göra klart.
-Ljuger varför de inte kommer nästa dag, när det är uppenbarta at de skall jobba för annan kund.
-Tagit med mitt matrial för eget bruk
-Använt och tagit (utan att lämna tilbaka) mina verktyg utan att fråga
-Skitar ner otroligt (utan att städa)
-Gör ej klart jobben
-Sopsorterar ej
-Påtalar ofta fel av andra hantverkare... men ibland det varit deras egen firma som gjort jobbet...
 
Redigerat:
Har du gett denna lista till chefen på berörda företag? Vad säger han/dom?

-I många fall har jag lyckats få hantverkare som endast annars jobbar på stora byggen, åt byggbolag, fastighetsbolag m.m. S.k. "proffs" som ej annars jobbar åt privatpersoner.
Varför borde detta vara en fördel? Att jobba på ett stort bygge och jobba hemma hos privatpersoner är som natt och dag. Kanske vore bättre med hantverkare som är van små "servicejobb" hos privatpersoner?

På stora byggen jobbar man så snabbt som möjligt så att ackorden ska gå ihop, för att sen hoppas att allt går igenom besiktningen. Detta är dock min personliga högst fördomsfulla uppfattning.. jag kan ju ha fel :rolleyes:
 
J
svartamolnet skrev:
Jag har funderat på varför det är så här. Jag tror att en del av svaret ligger i vilka som blir hantverkare. Det är inte de abitiösa och duktiga eleverna i skolan som väljer de praktiska inriktningarna eller senare väljer att bli hantverkare. Detta återspeglas i arbetena som hantverkare gör! Det är inga abitiösa och duktiga jobb de gör!
Det där var en taskig generalisering som i alla fall jag inte anser stämmer.

svartamolnet skrev:
I Stockholm kan man överleva som hantverkare även med dåliga jobb. Man måste inte vara vara duktig och därför är man inte det.
Tror du är mycket nära sanningen där. Desto större stad desto svårare att finna duktiga hantverkare och detta beror givetvis på att ryktet om vilka hantverkare som gör dåliga jobb inte sprider sig som på en liten ort.

I vår lilla kommun vet alla exakt vilka hantverkare som gör dåliga jobb och de anlitas helt enkelt inte utav ortsbefolkningen utan tvingas jobba långt borta under veckorna.

Många utav dem har hamnat på stora byggen i Norge där man verkar ta in vilket folk som helst numera.
 
Märkligt, jag har haft en snickare i mitt hus som kom självmant i tid varje dag utom en och då ringde han kvällen före och berätta, jobbade sen igen den tiden fredag kväll. Gjorde ett mycket bra jobb, minst lika bra som jag skulle gjort själv, lämnade kvitton på alla inköp vi inte planerat in som han vart tvungen att göra själv. Verkade bara jobba åt mej för han körde på dag efter dag.

Nu har jag en röris som kommit i tid 2 ggr av 3 och som också ringde och informerade om att han inte kunde komma samt fixade en ny tid direkt när det passade mej. Han har hittills varit både trevlig och sjysst i övrigt, hans anställde som varit här en gång städade och tog med allt överblivet skräp.

Så jag känner inte igen beskrivningen, håller med Rrrrr om att firmor som är mindre och jobbar mot privatpersoner är att föredra.
>Rrrrr jag tror inte Du har fel lr så är jag lika fördomsfull :D
 
Det är inte hantverkarna det är fel på i många fall. Det är ofta ett helvete att jobba åt privatpersoner som inte är insatta.
 
  • Gilla
El-Danne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.