Hej på er,
Vi har fått offerten på ett bergvärme system plus en solfångare då totalt ska vi hammna på 235,000 men det låter som en jätte mycket mera än det vi har tänkt oss.
Då huset är 85 boarea plus 76 biare i göteborg området.
Vi hoppas verkligen om någon kan ge oss tips om en firma som har bra priser.
Jätte tacksam
 
Det är mycket pengar men samtidigt både bergvärme och solfångare.. Hur mycket av dessa 235 000 utgör solfångaren?

Vi fick offert från IVT på JORDvärme för något år sedan. Vi bor i Skåne och den var på 150 000. Tycker jag var för dyrt eftersom luft/vatten kostade 87 000 och skulle spara lika mycket el.
 
Har både solvärme och värmepump luft-vatten. Solvärmen är bra att kombinera med vedeldning som jag också har för att slippa elda på sommaren. Med värmepump är solvärme inte så lönsamt. Jag föreslår att ni skippar solvärmen och sätter bara in värmepump. Luft vatten tycker jag är bra och det kostar ca 100 000.
 
Fixar_Krille skrev:
Har både solvärme och värmepump luft-vatten. Solvärmen är bra att kombinera med vedeldning som jag också har för att slippa elda på sommaren. Med värmepump är solvärme inte så lönsamt. Jag föreslår att ni skippar solvärmen och sätter bara in värmepump. Luft vatten tycker jag är bra och det kostar ca 100 000.
Vad har detta med bergvärme och ev. offert att göra? :)
 
Vi borrar fast inte i ditt område, tycker att det låter dyrt så begär in fler offerter och räkna med att ca en tredjedel av totalkostnaden är arbete och genererar hälften i ROT-AVDRAG.
 
1/3 av 150000 = 50000 50000/330=151 4 veckors arbete Rot avdrag gäller inte för maskin utan bara för gubbe så jag tror du har fel
 
Det finns chablon avdrag på 100-125 kr per borrad meter sen till kommer vvs och elinstallationen så det brukar hamna på ca 1/3 del .
 
Sjörre skrev:
Det är mycket pengar men samtidigt både bergvärme och solfångare.. Hur mycket av dessa 235 000 utgör solfångaren?

Vi fick offert från IVT på JORDvärme för något år sedan. Vi bor i Skåne och den var på 150 000. Tycker jag var för dyrt eftersom luft/vatten kostade 87 000 och skulle spara lika mycket el.
det var 40,000 för solfångare och ungefär 20,000 arbetskostnad rsten är för bergvärme.
Vi funderar också på ett från luft\vatten pump. tack
 
Fixar_Krille skrev:
Har både solvärme och värmepump luft-vatten. Solvärmen är bra att kombinera med vedeldning som jag också har för att slippa elda på sommaren. Med värmepump är solvärme inte så lönsamt. Jag föreslår att ni skippar solvärmen och sätter bara in värmepump. Luft vatten tycker jag är bra och det kostar ca 100 000.
Tack, bra tips vi kanske ska montera bara värmepump som du förslår.
 
Låter som hiskeligt mycket pengar om ni inte har väldigt långt ner till berget? Då måste man sätta foderrör vid borrningen och det blir dyyyrt. Skippa solvärmen som andra föreslagit men om möjligt så förbered för den.

Som jämförelse så konverterade vi 270 kvm från direktverkande el förra året och satte in bergvärme för dryga 210 tkr totalt.
 
mexitegel skrev:
Låter som hiskeligt mycket pengar om ni inte har väldigt långt ner till berget? Då måste man sätta foderrör vid borrningen och det blir dyyyrt. Skippa solvärmen som andra föreslagit men om möjligt så förbered för den.

Som jämförelse så konverterade vi 270 kvm från direktverkande el förra året och satte in bergvärme för dryga 210 tkr totalt.
Ojojoj, har du räknat på hur många år det kommer ta att tjäna in?
 
wilmas skrev:
Här finns lite läsvärt
[länk]
[länk]
Tack ska du ha
 
Sjörre skrev:
Ojojoj, har du räknat på hur många år det kommer ta att tjäna in?
För mitt hus så vi har idag gaspanna som uppvärmer vatten till burensystem och vatten beredare. samt vi hyrar all utrustning från göteborg energi AB, då hamnar vi på 38 - 40 TK per år,
vi kommer och byta för att efter några år blir det billigare fast 235 är jätte mycket pengar, hade jag fått offert på 150 då kan jag tänka mig gå vidare med ett bergvärme system.
 
Jag har fått in offert på IVT HT+ C9 och 180 meter borrning. Detta hamnar på 97000kr. Då gör jag lite arbete själv, bla grävning och eldragning. Men de plockar ut den gamla pannan och dra om rör i tvättstugan/pannrummet.

Solvärme kan du aldrig räkna hem om du installerar en värmepump (iaf inte med dagens priser på el o solfångare).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.