Har köpt mig en stiga park med en briggs motor på 10 hk från 1976. Den hade stått i en lada i några år pga av elproblem. Så jag plocka lös svänghjulet och konstaterade att det var endel olja vid brytaren.
Efter att ha rengjort där och filat lite på brytaren samt kontrolerat avståndet så plocka jag ihop allt igen. Nu hoppa den igång och motorn gick bra på alla varvtal. Sen körde jag ett tag och hann klippa halva gräsmattan men efter ett tag så tappa motorn varv och sen dog den helt. Jag tänkte att det var olja på brytaren igen så jag pliocka isär allt igen men kunde inte finna något fel.
När jag försöker köra med den nu så startar den men den går mycket ojämt och med höga förgasarsmällar. Har kopplat en stroboskop lampa på den och där ser jag tydligt att det finns tydliga tändmissar,
Min fråga är vad ska jag byta för saker? Det finna ju en liten axel som puttar på brytaren kan det vara den som är utsliten och kanske förkort? Brytaren öppnar och stänger ju så det skulle förvåna om det var det som var felet.
Min plan är att byta brytare och kondensator och kanske axeln om jag får tag i den. Och om inte det fungerar så byter jag tändspole. Är det någon som har haft liknande problem?
MVH Erik
 
Börja med att byta kondingen.
 
Milkshaken
Om kliparen är ifrån -76. och den har stått ett tag, är det inte membram i den förgasaren då?
om så är fallet, så byt membramet... Du skrev tändmissar, det kan ju vara så att dom fanns där även när du hade klipparen igång..
Kolla upp din modell genom att kolla på typskylten, skriv ned alla nummer som dom står, sen söker du på den här.: http://servicecentralen.se/se/
Kolla i vänstra spalten den andra rutan uppifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.