Kan man tillverka anslutningsslangar själv, tex från radiatorstam till radiatorventil, dom finns ju färdiga men bara i vissa längder.
Det kanske går med halvkopplingar och stödhylsor för PEX?
 
jag är inte med på vad du ska bygga?
men om du andvänder rätt kopplngar för den slang du andvänder o den desutom pasaar på det du ska ansluta den på, utan att tvinga på den. så funkar det.
 
Ska göra en smidig anslutning av radiatorerna tänkte jag:)
Kommer att dra 22mm kopparrör som stam och tänkte mig en flexibel lösning med Pex mot radiatorerna
 
Finns kopplingarna är det väl bara att köra på? Dock skulle jag föreslå alupex de är snygga i sig tycker jag (vita).
 
Varför då inte gå med pex hela vägen, och slippa extra kopplingar vid varje element ?
Å den del av slangen som syns, sätter man en vit plasthylsa över..
 
Koppar eller alupe skulle jag använt. Pex blir krokigt o fult.
 
OM jag skulle göra om värmen skulle jag dra PEX som stam och sedan kromade kopparrör sista biten till elementet, men nu har jag redan järnrör. Plast är lätt att ha sönder när barn busar alltför häftigt.

Protte
 
Mäster och Prototypen, om man har stammen av PEX är det inte risk att rören utvidgar sig mycket och blir som ett utdraget S på väggen?

v-g och Jenzza, ska kolla upp Alupexen bara jag hittar någon bra sida.
 
Jag har järnrör så fråga inte mig.

Protte
 
Jag tänkte mig dold dragning, där rören bara syntes en liten bit från golv eller vägg till radiator,
Annars finns det golvsocklar för att dra pex i, vid utanpåliggande dragning till radiatorer, men jag misstänker att det blir både dyrt och krångligt,
Och, nej, pexrören ska inte utvidga sig i längdled , däremot ytterst litet på diametern vid trycksatta system..
Men det finns kopplingar från cu till pex, och tvärsom. fast även där är det ju ofta så att kopplingarna är lika dyra som rören..
Om du hänger radissarna där de ska vara då, och sedan drar cu-rören ?
 
Redigerat:
Golvsockel är inget alternativ då stammen kommer upp från källaren och passerar bredvid köksfönstret och sen rakt upp till övervåningen och bakom gardiner
 
Har för mig att Pex utvidar sig 1mm / m per 1 grads temp ökning
Därför är det viktigt att klamra pex ordentligt vid anslutning till blandare med hårda rör...
 
nino:Nehej du där har du nog hört fel, tänk 35-40 graders tempskillnad så förstår du att röret inte kan utvidga sig 3-4 CM /meter ;)

Däremot enligt uponors exempel om ett rör som går från 20->70 grader så utvidgar det sig 1 cm. Faktist är det viktigt att man ser till att inte denna utvidgning sker så att slangen skaver över något vasst då kan det gå hål med tiden.
 
hehe måste nog rensa öronen...
1cm är det på en meter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.