Ska slipa trappa, utemöbler (bord + stolar), renovering av fönster (inne och ute), ytterdörrar.
Vad införskaffa, bandslip eller excenter, multiverktyg eller hörnslip?

Excenter Bosch gex turbo eller Makita BO6040 har det skrivits en del om, jag vill ha det så dammfritt som möjligt. Till hjälp har jag en grovdammsugare (AEG). Bandslip blev jag rekommenderad av en bekant, vilken ska man skaffa då, om det nu funkar bättre än de andra?
Har nu ett multiverktyg från Clas O, som har funkat bra i samband med en golvläggning.

/tony
 
Om du ska smälla en mindre förmögenhet... Festool Rotex 90
 
RO90 behöver inte bli så dyr om man börjar från 0.

RO90 plus en 150mm excenter så klarar men nog 96,36% av sitt slipmaskinsbehov.
 
Kombinationen RO150 och RO90 borde vara svårslagen...
Men då handlar det ju om en del pengar
 
Ser ut som väldigt trevliga maskiner dessa Rotex ..:) men om man gå ner 'lite' i pris, såg nu att axminister rear ut blå bosch, och då en gex 150ac tillsammans med en bosch gda 280e, blir det ett för 'klent' kombo ?
 
StyrmanBerg skrev:
Kombinationen RO150 och RO90 borde vara svårslagen...
Men då handlar det ju om en del pengar
2 st rotex är över min budget.. vill ju ändå ha kvalite och så dammfritt som möjligt. Alternativ makita bo6030 och festool RO90?
 
Jag personligen väljer en bra rotex eller liknande excenter långt före en bandslip. Har du multiverktyg så använd den till hörnen och välj en excenter med rejäl avverkning inte någon av de vanliga.

Själv är jag nyfiken om någon testat metabos turbo maskiner?
 
Dammfritt välj då inte bandslip. Har slipat mycke en planslip med hål i slipytan funka till allt. Billiga papper köper man på biltema, kör grovlek 80 (det funkar nästan till allt). Festo Skil Buch eller någon annat märkes slip. Sen skall du ha en hyfsad dammsugare det är den som ger dig dammfritt köp en med automatisk start vid slipning om du har råd.
 
Fixar_Krille skrev:
Dammfritt välj då inte bandslip. Har slipat mycke en planslip med hål i slipytan funka till allt. Billiga papper köper man på biltema, kör grovlek 80 (det funkar nästan till allt). Festo Skil Buch eller någon annat märkes slip. Sen skall du ha en hyfsad dammsugare det är den som ger dig dammfritt köp en med automatisk start vid slipning om du har råd.
Jo men det har jag..! en AEG AP 250 ECP med automatisk start, som jag hoppas passar till Boschen, Makitan och Festool..
 
ETonCal skrev:
2 st rotex är över min budget.. vill ju ändå ha kvalite och så dammfritt som möjligt. Alternativ makita bo6030 och festool RO90?
Utmärkt val, alternativet heter gex150turbo som du själv noterat och som jag själv har... en fantastisk maskin.
 
Det skiljer nån tuselapp mellan bo6030 och bosch gex150 turbo, men boschen är såklart starkare och där har man 3-års garanti. Du tänkte nog på makita bo6040..? har svårt att välja bland dessa 2, tacksam om någon kan bekräfta att båda två har 'vanliga' dammutsug (uttag), som passar en 'vanlig' grovdammsugare.
 
6040 är väl jämförbar med gexturbo
6030 är väl jämförbar med 150AC
 
Så, nu har jag nästan bestämt mig: En blå bosch hörnslip + Bosch gex150 turbo alternativ Festool Rotex 125. Något som talar emot Festoolen? Den är ju lite mindre, men jag misstänker att den smidigare än 150..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.