Vet att det rekomenderas 150mm till dom flesta vedpannorne men detta kan ju i vissa fall medverka till för högt skorstensdrag tex om den är lång.

Har tänkt att stoppa ner ett 129/2 rostfritt rör i min mur som är ca 4,5m lång, provade med en 140mm rörstump men den fastnade mer som direkt, tyvärr.

Hur har ni det med längd och diameter, är den någon här som kör en modern panna ca 30kW och sugande fläkt med smalare rör än 140mm?
 
Jag har en 33kw panna med sugande fläkt och en fyrkantspipa på 125mm som är ca 4.5m och det funkar kalas.
 
Ok, är den 125mm invändigt?
 
C
Som jag har förstått det menar man med "drag" tryckskillnaden, och då saknar diametern betydelse, istället är det temperaturskillnaden mellan toppen och botten som är av betydelse. Temperaturskillnaden bli mindre med ett kortare rör eftersom rökgaserna kyls av mindre.

Sen vill man uppnå ett visst flöde för att evakuera rökgaserna och tillsätta frisk luft i rätt hastighet. Detta på verkas dels av tryckskillnaden, och dels av diametern.

Ibland kallas kombinationen för "drag", något virrigt kanske, men så är det.

Hursomhelst; vi kör en 50 kW självdragspanna på ett 130mm ovalt rör som jag tror är runt 6 meter, om det är till nån hjälp, detta funkar bra när det är kallt ute. Tror det ska mycket till för att det inte ska fungera med 125mm till en 30kW panna med sugande fläkt.
 
Tack cheetah1.
Håller med om att vid beräkning av draget är det bara höjden och temperaturerna som är av betydelse.
Diametern borde ju väljas så att rökgaserna inte bromsas på grund av för liten diameter, hur detta räknas ut har jag ingen aning om men om du kör en 50kW pannan med en rörlängd på 6m borde det i mitt fall gå minst lika bra, du har något längre rör.

Provad idag med en tolk på 120mm i fyrkant men den tog sig bara halvvägs, hade hoppats att det skulle gå då arean motsvarar en 130mm slang
 
ja har 100 mm pipa 7 meter tryckande fläkt funkar kannon,, har aldrig haft problem,.
 
Ok, vad bra att det fungerar och vilken tur att man kan kolla av andras erfarenheter på ett sånt här eminent forum :)

Lite synd att inte tillverkarna testar mera utan bara säger "vi brukar rekomendera 150mm, fungerar det inte med våran panna fungerar det inte med någon annan heller"
 
Panntillverkarna tar nog i lite extra, Skulle de inte bli tillräckligt bra drag enligt deras rek så kan dom bli tvungna att stå för att fixa pipan..
 
Rekommendationen kommer väl av gamla tiders murade skorstenar där strömningsmotståndet är större jämfört med ett slätt stålrör samt att skorstenen kyler rökgaserna. En stål/modulskorsten kyler knappt rökgaserna och ger därmed bättre drag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.