Tja

Ska börja riva ner panelen (Fjällpanel) hemma för byte.
Ska även byta vindpapp och läkt, undrar då om man ska förborra innan man spikar läkten och panelen?
Har hört det någon gång, kan ha hört fel inte vet jag.
Och vilken sorts spik är då lämplig (längd)?

Tackar för svar
 
Jag förborrade min nya panel vid översta och understa spikläkten på varje lock, där det är störst risk för sprickning.
 
Jag gjorde det inte, tog tillräckligt med tid ändå, gör spiken lite trubbig så spricker det inte (oftast :)
 
Skall man stå och förborra panelen så kan man ju lika gärna skruva den. Tex med Grabber panelskruv.
 
Ok tackar för svar, vilken storlek "längd" på spiken tror ni på?
 
Panel spikar jag med 3" va de nu är i mm? :)
 
Panel spikas med 3:surprised:r (75mm) om det är lockpanel spikas locken med 4:surprised:r (100mm).
Sen beror det på var i landet man bor...bor man på västkusten väldigt nära havet skall man nog satsa på rostfritt.
 
Ok tack för svar;)

Nu har jag rivit ner panelen och det satt ingen läkt bakom utan panelen satt direkt på pappen.
Vad gör jag nu? den gammla panelen har suttit sen 1975 och har klarat sig utan luftspalt.
 
Jag rekommenderar luftspalt ändå, finns en anledning till att man börjat med sån. Det är ju inget stort jobb att sätta dit lite spikläkt när Du är färdig med pappen (eller vindduk kanske?) Ska Du regla ut och tilläggsisolera också? lr är det bara panelbyte?
 
Tja!

Nej jag ska inte tilläggsisolera eller regla ut.
Problemet är att det blir en massa tilläggs jobb om jag ska fixa luftspalt.
Det sitter ett par reglar framför panelen upp i taket och bakom vindskivorna och de är stiftade från ovansidan sitter som berg.
Någon jävel har skjutit in en jävla massa stift 1975 hos mig:(
Men det verkar inte vara några problem för panelen att sitta där i 35 år utan luftspalt.
Ingen av grannarna har kört med läkt och luftspalt när de bytte panel.
mmmmmm jag tror jag skiter i läkt eller va fan vet ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.