Hejsan!
Är det någon som har erfarenhet av swedbanks egna villaförsäkring?
Står nu i valet mellan folksam och swedbank, vad har ni för erfarenheter?

Tack på förhand
 
Swedbank har väldigt bra villkor, förmodligen bäst på marknaden... men ganska kostsam..
 
Vi har fått samma pris på dessa försäkringar. Fördelen med Folksam var att man kunde koppla in larm till en billig peng ( vad jag tror är billigt, har ju ingen erfarenhet av larm).
 
Ok.. då vi tittade så var Swedbank 60% dyrare än LF så Folksam kannske är dyr också... Jag bojkottar konsekvent Folksam och jag har för mig att Swedbank är återförsäkrad i just Folksam.. Men det är ju rätt ok att inte ha något åldersavdrag vid t.ex vatteskada så visst kan Swedbank locka....
 
Smulan_girl skrev:
Vi har fått samma pris på dessa försäkringar. Fördelen med Folksam var att man kunde koppla in larm till en billig peng ( vad jag tror är billigt, har ju ingen erfarenhet av larm).
Trekronor är inte bara återförsäkrad utan dessutom så sköts
skadereglering, villkorsändringar/utveckling mm av Folksam. Det är bara att skapa dig en uppfattning, jämföra villkor och ta ett beslut.

MVH Lorant
 
Jag har extremt dåliga erfarenheter av folksam och swedbank har strulat till det med allt det senaste året. Länsförsäkringar har jag än så länge endast possitiva erfarenheter av.
 
Ett tips, kolla upp villaägarnas försäkring (Moderna försäkringar). Lutar nog åt att vi byter bort vår swedbankförs. mot denna.
 
oj det känns som om många har något emot folksam. Hur kommer detta sig? Altid bra att veta så mycket som möjligt innan man bestämmer sig. Just nu känns det som om det lutar åt swedbanks försäkring, men ska kolla vidare lite till.
 
Tänk på att det i väldigt många fall är en fördel att ha sina försäkringar samlade i samma bolag så gå inte bara på premie och villkor...
 
Rent krasst har vi ett par storbolag som är samägda såsom Tryg/vesta med sina olika underbolag och Folksam med sina + Länsförsäkringar och IF. Alla har snarlika villkor med en del betydande skillnader. Problemet är att för kunderna är det viktigaste egentligen hur man skadereglerar och tolkar eller utnyttjar villkoren såsom Pro Rata, det sk 50/50 villkoret vid totalbrand etc. Detta är något man som kund inte kan få fram på ett enkelt sätt heller och skaderegleringen är ju tyvärr ingen officiell uppgift så det går knappt att ens få fram tillförlitlig statistik mm.

Försök gärna fundera på faktiskt viktiga frågor och ring runt till försäkringsbolagen men prata inte med kundcenter eller liknande utan gå direkt på källan alltså skadereglerarna/byggskadeteknikern

MVH Lorant
 
DEt jag har hört när man frågat runt är att IF (som iof kan samarbeta med andra banker, föreningar osv) har den bästa frösäkringen med deras "Storhem" -det är tex den enda som täcker takläckor på marknaden, den kostar förstås därefter...

Jag tog nu Gjensidiges villaförsäkring.
Dels hade den ett konkurrenskraftigt pris, med ungefär samma villkor som övriga.
Dels har jag bil+mc där så det blev lite rabatt.
Ocg dels har jag haft skadeärenden hos dom, på bilen, tidigare och vet att dom är bra att ha att göra med...

/K
 
Titta en försäkring som täcker takläckor, det måste jag genast kolla upp.
Tycker att det är vikitagst efter brand ... speciellt med en gammal kåk
 
hheheh skrev:
Ett tips, kolla upp villaägarnas försäkring (Moderna försäkringar). Lutar nog åt att vi byter bort vår swedbankförs. mot denna.
Moderna Försäkringar..... kolla in Uppdrag Granskning http://svtplay.se/t/103535/uppdrag_granskning och fundera om du vill använda ett sådant bolag. Notera att det rör sig om Atlantica som dock är en del av Moderna Försäkringar enligt reportern i programmet. Kolla från 27:30, vilken idiot till förare, han borde få pröjsa detta ur egen ficka och det har han råd med..... se gärna hela programmet!

Alla försäkringsbolag har väl baksidor, men jag tycker hanteringen av kvinnan i programmet helt enkelt är för jävligt. Brännna över 2 miljoner på rättegångs och advokats kostnader för att hantera ett skadestånd på c 1,5 miljoner.... sen bestrider dom det mesta av kvinnans begärda skadestånd= ok med lite över 100,000 kr.....

If´s hantering av de som fått sina bilar stulna trots imobilizer är också skrämmande.

Har haft Salus Ansvar i mer än 20 år och har numera Folksam pga frugans kollektiva hemförsäkring som kommunalanställd. (Betalar endast för villa och bil försäkring, hemförsäkringen är gratis) inget annat bolag har hittills kunnat matcha deras pris.
 
hheheh skrev:
Ett tips, kolla upp villaägarnas försäkring (Moderna försäkringar). Lutar nog åt att vi byter bort vår swedbankförs. mot denna.

Av samma anledning som fusion nämner så funderar vi att gå från Moderna Försäkringar till annat, Swedbanks ligger bra till.

Moderna hade lägst pris för oss (Hus, bil o båt) men det var inte mycket som skillde
mot näst dyrast. Betalar hellre lite mer/år än sitter i någon process med ett omöjligt försäkringsbolag om/när något händer.

Dock verkar i stort sätt samtliga bolag ha någon konstig-utdragen-process bakom sig
och då blir det svårt att välja.
 
ok, tack för infon om moderna förs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.