Mina komposter fryser under vintern även om de är isolerade. Locket gör ju att de inte torkar ut så fort. Isolering i locket kan nog kvitta om man inte ser till att hålla så bra fart att de brinner även vintertid.
 
Med den stora trädgårdsyta du har räcker väl inte bara en kompost? Utrymme har du ju dessutom så att det räcker :D. En trädgårdskompost mår bättre utan lock där väder och framförallt regn gör sitt till.

Om man ska vara riktigt petig bör inte bananskal (såvida det inte gäller ekologiska bananer) läggas i komposten eftersom dessa skal innehåller en hel del gifter. Citrusfruktsskal ska heller inte ner i en kompost. Men eftersom jag kör både en varmkompost och tre helväggade plastkomposter - dvs stor omsättning med tömning 2 ggr/säsong för 650 kvm tomtyta - händer det att även bananskal slinker med. Maskarna gillar nedbrytbara äggkartonger som rivs i bitar då och då - brukar bli maskbarnkammare hos mig.
 
Ett tips om komposten blir för blöt är att lägga i vanliga träpellets, alltså såna som används för uppvärmning. De suger åt sig väldigt mycket vätska, behövs inte mycket.

Det är creepy med mycket fluglarver i tycker jag.
 
jag har en fråga, kanske är jättedumt. men ställer här ändå.
jag såg såna Multibox på Jysk, som man förvarar sommardynor i. tror ni man kan använda en sån till kompost? den verkar ju kunna stå ute hela vintern med. och med tät lock. nån som vet?
 
PhuongLy skrev:
jag såg såna Multibox på Jysk, som man förvarar sommardynor i. tror ni man kan använda en sån till kompost? den verkar ju kunna stå ute hela vintern med. och med tät lock. nån som vet?
Nej, verkar inte lämplig. Antingen varmkomposterar du med trädgårds-och hushållsavfall i sluten, mussäker behållare som är isolerad (och godkänd av miljökontoret) eller så trädgårdskomposterar du med kompost utan lock.
 
Själv odlar jag myror i min varmkompost, jag vattnar och vattnar men inte hjälper det. Jag tror myrorna byggt någon sorts dräneringskanal! :D
 
Varför bygga så avancerade komposter? Naturen sköter det alltid på rätt sätt även om det kanske tar längre tid. Bygg 2 istället för 1 kompost. Bygg gärna stora komposter så behöver ni inte bry er om teknik.
 
Tips: en fungerande kompost alstrar värme, så om du kommer igång med kompostering och vill veta om det fungerar ska du stoppa ner i komposteringskärlet och känna om det känns varmare än utanför. Då ska det funka. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.