Har byggt en ny sommarstuga och nu är det snart dags för att göra i ordning den lilla toaletten

Från början hade vi tänkt bygga en med toalett, dusch och handfat, dvs en komplett toalett... men nu känns allt så himla besvärligt. Avloppstanken ska ner i marken, det ska sökas bygglov för det, tanken ska tömmas titt som tätt, toaletten måste "stängas av " under vintern iom att vi inte har igång värmen i stugan då.. Vi har ett jättefint utedass som fungerar jättebra, ska man strunta i en "riktig" toalett eller vad tycker ni andra.. ja visst är det skönt att kunna sätta sig på en riktig toa mitt i natten, men utedasset ligger typ 4 meter från "huvudstugan" så det handlar ju inte om avståndet, mer latheten och bekvämligheten..
Som sagt är det en sommarstuga så vi är ju där mest på sommaren, vi bor ej där annat än när vi har semester.

Jag tycker att det känns besvärligare att ha en riktig än ett utedass... oron att det ska frysa sönder, tanken som ska tömmas och allt sån`t...

Blir det ingen toa i stugan blir det iaf ett litet handfat och en dusch..

tips och råd tack! :
 
Att sitta på utedass med öppen dörr en vacker sommarmorgon är guld värd!
(Jag har också testat utedass och haft magsjuka i januari- det är inte lika kul...)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det är ju personligt hur viktigt man tycker att det är med riktig toalett. Jag tycker i alla händelser att dusch kommer mycket högre på önskelistan.

Erik
 
det är väl mer min man som är på mig om en "riktig" toalett.
Själv har vi haft sommarstuga på en ö, utan el, vatten.. så för mig klarar jag mig bra med utedass och en tunna där man kan koka vatten för att duscha. Jag känner att mer att.. va fan det r en sommarstuga det ska inte vara så jävla lyxigt, samtidigt som man känner att nu bygger vi nytt, nu kanske man ska passa på... inte för att vi har någon som helst tanke på att sälja stugan så att vi måste höja värdet.. gräsmattan runt huset är inte ännu odlas, så ska tankfan ner så känns det som att vi gör det nu innan man odlat och fixat runt stugan...
 
Vattnet måste stängas av i vilket fall. Tanken töms efter satta intervall,2 gånger om året är vanligast, utan din inblandning och i varje fall vår kommun så funkar det exeptionellt med akuttömning samma dag eller dagen efter om man i vårt fall kommer ut till en toalett som stått och runnit i en vecka.

Nu var en riktig toalett högt upp på min lista för stuga så utedass var aldrig alternativ för min del, har aldrig gillat det. Men den hanteringen verkar i varje fall i vår kommun vara betydligt jobbigare. Då måste man höra av sig till kommunen varje gång man vill att de ska komma och hämta ens tunnor, om man inte gräver ner det själv men det vet jag inte ens om det är tillåtet och om det är mindre jobbigt än att ringa kommunen. Nä, jag är alldeles för mycket tid i min sommarstuga för att vilja spendera en alltför stor del av den tiden med skitsaker. Nu får vi då och då öppna luckan till tanken för att kolla nivån när vi börjar bli oroliga och eftersom vi inte haft stugan tillräckligt länge än för att veta vilka intervall vi ska ha.

Så jag röstar på toa med tank! Funkar suveränt smidigt.
 
Hur ofta töms ett utedass? MIna föräldrars stuga är iofs inte välbesökt, men dasset har iaf inte tömts på 30 år. Själv bodde jag 3 år heltid i ett hus med utedass och om det på den tiden blev så mycket som en skottkärra var det max. Skiten "brinner" upp och kisset försvinner ju i mark/luft.
 
Cockaby skrev:
Vattnet måste stängas av i vilket fall. Tanken töms efter satta intervall,2 gånger om året är vanligast, utan din inblandning och i varje fall vår kommun så funkar det exeptionellt med akuttömning samma dag eller dagen efter om man i vårt fall kommer ut till en toalett som stått och runnit i en vecka.

Nu var en riktig toalett högt upp på min lista för stuga så utedass var aldrig alternativ för min del, har aldrig gillat det. Men den hanteringen verkar i varje fall i vår kommun vara betydligt jobbigare. Då måste man höra av sig till kommunen varje gång man vill att de ska komma och hämta ens tunnor, om man inte gräver ner det själv men det vet jag inte ens om det är tillåtet och om det är mindre jobbigt än att ringa kommunen. Nä, jag är alldeles för mycket tid i min sommarstuga för att vilja spendera en alltför stor del av den tiden med skitsaker. Nu får vi då och då öppna luckan till tanken för att kolla nivån när vi börjar bli oroliga och eftersom vi inte haft stugan tillräckligt länge än för att veta vilka intervall vi ska ha.

Så jag röstar på toa med tank! Funkar suveränt smidigt.
Vi har också tank men man ska vara medveten om det ju inte är gratis "att ringa till kommunen". Så för både ekonomins och mysfaktorns skull ska jag komplettera det nyrenoverade toaletten/badrummet med ett utedass. Vad går upp mot att sitta på dasset en tidig morgon och höra fåglarna kvittra och flugorna surra???d^_^b
 
Har en bekant som har satt in en mulltoa i befintlig utedassbyggnad. Väldigt smidigt, och man behåller känslan av utedass.
 
Klart ni ska ha dass! Ekonomiskt, MYCKET lättskött och ni får den finaste matjorden. Nu förspråkar jag inte att man ska använda jorden till potatisen eller överhuvudtaget till något man kan äta.. men lägger ni på lite löv och torv efter varje besök så kommer tömningen (en gång varannat/tredje år) vara hur enkel som helst och inte det minsta äcklig. Som sagt, det kommer se ut och vara den finaste matjorden om ni gör det på vårkanten, när ni kommer dit.

Men man kan ju alltid piffa upp utedasset lite så att även de kräsna kommer att trivas. Kör lite shabby-chik stil inne på dasset blandat med god läsning och lyxigt toalettpapper. Faktum är att ett väl genomtänkt och "pimpat" dass känns fräshare än MÅNGA vanliga toaletter, tycker jag.

Våtservetter och torv, de två viktigaste tingen för att besöket ska bli trevligt, varje gång.

Hälsningar
Christian
 
Skaffar Ni en Aquatron så behövs det ingen tank som skall tömmas....
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi har ett utedass med en sittring "Separett" så att man separerar urin och det "andra". Funkar kanonfint.
Därför kommer vi att enbart satsa på dusch och tvättställ inne.
 
Om jag var du så skulle jag behålla utedasset, charmigt som attsiken och det finns en massa kompost lösningar. Men vill man ha nåt som är lite båda delarna så kan man ju satsa på en separett. Den kan du ju sätta in inne i stugan och kräver inget vatten. http://www.separett.se/
 
Jag hade absolut gjort i ordning toalett, och helst dusch med, inomhus.
Vi har utedass vid sommarstugan och visst funkar det och är så där lagom bullerbynromantiskt. Problemet är dock de gamla i familjen som en gång i tiden byggde huset. Med +80 år är det inte så jättekul att springa ut mitt i natten, eller pulsa genom snön på vintern.
Eftersom ni inte planerar att sälja huset, planera då för att kunna ha kvar det så länge som möjligt!
 
Så här har vi gjort:
När jag köpte vår stuga fanns ett utedass, men innan vi började använda stället införskaffades en mulltoa och jag sökte tillstånd för det hos kommunen. Tidigare fanns det en handpump på gården, men just nu har vi nyborrad brunn och stickproppsstyrd påslagning av pumpen. Då kan vi hämta vatten utomhus på ett enkelt sätt.

Om några veckor tar vi dock steget till att dra in vattnet i en utbyggnad och där har vi varmvattenberedare för dusch och duschvatten. Vi hade kommunens miljöpersonal på besök och kom fram till att vi nöjer oss med bara dusch och diskvatten så då accepterade de att vattnet släpps ut i en översilningsyta. Vi kommer dock ha kvar mulltoan ett tag. Det är inte helt mysigt att tömma den, men när man får varmvatten att duscha i funkar det.
 
Har en kompis som ska bygga ett fritidshus förmodligen och vi diskuterade olika lösningar för avloppet. Borde det inte gå att ha en sluten tank kopplad till toan och övrigt vatten från handfat/dusch leds ut i en enklare stenkista? Vill ju inte töma tanken varje vecka :)

Om så, får man då koppla på tvättmaskin/diskmaskin? Eller behövs en riktig infiltration?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.