Hej!

Jag behöver hjälp.

Jag har i´dag en frånluftsvärmepump som jag ska byta ut mot bergvärme. Jag har haft två företag hemma som har rekomenderat två olika lösningar för hur jag ska göra med min frånluft.

1. Det ena bolaget som jobbar för Nibe rekomenderade en Frånluftsmodul som återvinner luften från bla våra badrum och kök.
Jag har läst på att det som den återvinner drar den i el så man går i stort sätt plus minus noll.

2. Det andra företaget som jobbar för CTC rekomenderade att sätta upp en värmeväxlare som leder ut frånluften till mitt garage och på så sätt hjälper till att värma upp garaget.
Denna lösning är ca 10000 kr billigare än att sätta in en frånluftsmodul.

Jag tycker alterntiv 2 är intressant men jag är rädd för ett övertryck i garaget pga av all varmluft som kommer dit, är det något att vara rädd för?

Vad förespråkar ni?

/ chrihen
 
Brukar finnas två allternativ för att lösa detta:

1. Frånluftsmodul, som enkelt kan monteras på dina befintliga ventilationskanaler kostar
ca 10.000:- plus installation. Du tjänar inget direkt på denna lösning i besparing, det är bara ett enkelt
och ok sätt att lösa ditt ventilationsbehov.

2. En värmeväxlarläsning, även kallad FTX som ställer helt andra krav på att bygga nya ventilationkanaler i huset då den inte använder sig av tilluftsdon i ytterväggen eller fönstren för tillluften.

Den tar in all luft på taket och värmer den i en värmeväxlare och skickar sedan ut den uppvärmda luften
i rummen via takventiler. Den både ventilerar och återanvänder värmen i ditt hus, dvs en egen värme och ventilationslösning. Den brukar dock vara rejält dyrare att köpa och installera, men många föredrar denna lösning för att de bla slipper kallras vid fönstren. Lösningen ställer också lite högre krav på underhåll med bla filter.

Personligen anser jag att frånluftsmodul är helt ok tillsammans med en BV pump. BV pumpen ör den som skal stå för energibesparingen, FLM'en skall bara se till att huset också har en bra ventilation.
Mervärdet från en FLM är ytterst begränsat avseende återanvändning av värmen i huset.
I teorin återförs denna värme till borrhålet för att därmed öka verkningsgraden på energibrunnen. Vad det konkret ger är det nog inte många som kan svara på.

//JaGus
 
Det lönar sig att koppla garaget till bergvärmen t.ex. via en kulvert, extra shunt och 1-2 vattenburna radiatorer. Garaget behöver främst uppvärmning och inte så mycket ventilation, det är ju ingen boyta. Vädring blir det via porten.

En FLM kan ge 1-2 kW värmeeffekt, dvs motsvarande minst ca 30 m djupare borrhål. Ger extra marginaler med FLM.
 
Det som inte känns helt OK med FTX är den beväxtningen som uppstår på insidan av vent kanaler.
Gamla ventilationskanaler ser inte roliga ut med skägget på insidan...

OK i industrihaller och liknande men till boendet så vet jag inte. Det går säkert att
bygga bort eller i alla fall minska men tror inte man helt kommer ifrån det.

Har själv konverterat från direkt el till bergvärme. Vi har mekanisk frånluft vent i
badrummen (fläkt på taket) och det vädrar ut badrummen och tvättstugan på ett
bra sätt. Det blir väldigt sällan imma på badrummespegeln.

Ska även nämna att jag har inte tittat på FTX så mycket utan går lite på hörsägen.
Jag tycket att bergvärme var det bästa för oss och tittade som sagt inte så
mycket på annat. (Tittade på; Förbättre styr/regler, luft/vatten pump, bergvärme,
vedeldning och pellets).

Har du stort garage och behov av att värme upp det så kanske det är bättre att
värma upp det som Josth skriver istället för med varm luft.

Hur slår ROT avdragen i de olika arbetena? Det kan ju föra en del för kalkylen.
 
Redigerat:
Hur kan alternativ 2 vara 10000 billigare än alt 1. Alt 1 borde inte kosta särdeles mycket mer än 10 000?
Om du använder FLM kan du borra kortare och spara en del i installationskostnad men då blir du samtidigt låst till att ha en fungerande FLM.
Mitt förslag är att du borrar tillräckligt för att klara energibehovet utan FLM och bara monterar en strömsnål kanalfläkt för ventilationen och struntar i återvinningen.
 
Ville_Vessla skrev:
Mitt förslag är att du borrar tillräckligt för att klara energibehovet utan FLM och bara monterar en strömsnål kanalfläkt för ventilationen och struntar i återvinningen.
Detta blir då alternativ 3
3. En kanalfläkt som blåser inneluften rakt ut. Kostnad är kanske 1000 kr.

Förmodligen är detta den bästa lösningen ur ett ekonomiskt perspektiv, då FLM modulen inte är speciellt effektiv (kanske 1500kwh/år). Fast det är den sämsta lösning ur ett miljöperspektiv eftersom du inte tar vara på uppvärmd luft.
 
  • Gilla
rince0 och 1 till
  • Laddar…
lastkaj skrev:
Detta blir då alternativ 3
3. En kanalfläkt som blåser inneluften rakt ut. Kostnad är kanske 1000 kr.

Förmodligen är detta den bästa lösningen ur ett ekonomiskt perspektiv, då FLM modulen inte är speciellt effektiv (kanske 1500kwh/år). Fast det är den sämsta lösning ur ett miljöperspektiv eftersom du inte tar vara på uppvärmd luft.
Om du tar du vara på uppvärmd luft utan att sänka elförbrukningen får du gärna förklara hur det kan vara bättre för miljön(några 1500kWh kan du glömma)? I min värld är det endast en psykologisk effekt som knappast isbjörnarna bryr sig om.
 
Ville_Vessla skrev:
Om du tar du vara på uppvärmd luft utan att sänka elförbrukningen får du gärna förklara hur det kan vara bättre för miljön(några 1500kWh kan du glömma)? I min värld är det endast en psykologisk effekt som knappast isbjörnarna bryr sig om.
Här var jag inte riktigt med. Menar du att FLM är det man skall välja?
 
pbengtsson skrev:
Här var jag inte riktigt med. Menar du att FLM är det man skall välja?
Nej, jag menar att FLM är i bästa fall marginellt miljövänligare och i sämsta fall sämre än en anläggning utan FLM. Vad jag menar är alltså att inte ens miljöargumentet talar speciellt starkt för en FLM.
 
Ville_Vessla skrev:
Nej, jag menar att FLM är i bästa fall marginellt miljövänligare och i sämsta fall sämre än en anläggning utan FLM. Vad jag menar är alltså att inte ens miljöargumentet talar speciellt starkt för en FLM.
Ok. Har själv FLM, men aldrig sett fakta som talar för dess förträfflighet. Lever i tron att den ger tillbaks något i allafall. När är en FLM sämre än en kanalfläkt?
 
pbengtsson skrev:
Ok. Har själv FLM, men aldrig sett fakta som talar för dess förträfflighet. Lever i tron att den ger tillbaks något i allafall. När är en FLM sämre än en kanalfläkt?
Med ett luftflöde på ca 250m3 drar FLM ca 120w i CP och fläkt.
En lågenergi kanalfläkt ca 30w.
På årsbasis ger då detta ca 1000kWh resp. 250 kWh.
Det är alltså drygt 700kWh i minskad kompressor- samt eltillskottförbrukning som måste till för att gå +-0.
Har du klent dimensionerad pump samt hål med väldigt kall köldbärare går du plus.
Har du däremot en kraftig pump, ett väldimensionerat hål samt bor långt söderut med varm brine lär du gå back med FLM.
 
Ville_Vessla skrev:
Med ett luftflöde på ca 250m3 drar FLM ca 120w i CP och fläkt.
En lågenergi kanalfläkt ca 30w.
På årsbasis ger då detta ca 1000kWh resp. 250 kWh.
Det är alltså drygt 700kWh i minskad kompressor- samt eltillskottförbrukning som måste till för att gå +-0.
Har du klent dimensionerad pump samt hål med väldigt kall köldbärare går du plus.
Har du däremot en kraftig pump, ett väldimensionerat hål samt bor långt söderut med varm brine lär du gå back med FLM.
Där ser man, FLM låter ju som rena bondfångeriet ibland då man får fakta på bordet. Att den kostar betydligt mer i inköp gör ju inte saken roligare.
 
Ett 30-50m djupare borrhål utan FLM borde även betyda att elen till köldbärarpumpen ökar något! Tror FLM kan vara bra t.ex. om det finns ett stort varmvattenbehov och/eller pool på sommaren. Med varm fuktig sommarluft finns uppåt 3kW tillgängligt att ta vara på över förångaren och bidrar till ett bättre COP än annars vid högsta effektuttag.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.