Hej!

Skall lägga ca 54 kvm SETRA Furutilja 21x137 på vindsloftet (inredd vind, sovloft). Ska även isolera snedtaket som går ända ned i takfot med sprutad träfiberull 170 mm tjockt och utan luftspalt. Tidigare var den inredda ytan ca 2,4 m x 6,6 m med kattvindar på resterande yta, nu kommer hela golvytan på 50 kvm vara inredd. I själva verket kommer vi väl mest använda den tidigare inredda ytan men för att få mer rymd i rummet inreder vi även de tidigare kattvindarna.


Enligt konstruktionsritningen vilade 22 mm golvspån på golvreglar (48 x 95 mm, c/c 60) liggandes på plasken tvärs över takstolarna (45 x 170 mm, c/c 120) på den ”inredda” golvytan. På kattvindarna var det spånskivor och andra lösa skivor lagda över takstolarna.


Ritning:
braritning1.jpg


  • Tror ni det fungerar att regla för furugolvet på det sätt det var gjort enligt konstruktionsritningarna men för hela golvytan?
  • För att spara vikt på takstolskonstruktionen vill jag använda så tunna reglar som möjligt utan att få en massa svaj på golvet. Hur små dimensioner tror ni man kan använda (med virket liggandes på plasken, vill ha absolut max 45 i höjd om jag reglar på detta sätt)?
  • Huset bör väl inte rasa om vi vistas där uppe (har ju från början hållit som förråd)?
Tacksam för synpunkter!


Mvh

/KarlJG
 
Det börjar luta åt att jag kör 195 x 45 mellan befintliga takstolar som jag tänkte från början...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.