Vad tror ni? Har fått erbjudande om att binda elpriset i 10 år för 99,88 öre inkl moms. Är det något att nappa på?
 
Ja vad tror ni? Jag har fått samma erbjudande. Är det något att ha?
Jag är lite sugen på att teckna detta avtal men känner att jag vet förlite om elmarknaden för att göra detta utan an att höra vad andra som kanske kann detta tycker.
 
Det tål att funderas på, vem erbjuder det?

Har en magkänsla att det inte kommer att bli billigare iaf
 
Normalt sett är det alltid billigast (i längden) med rörligt elpris (samt rörlig ränta på lån). Om man har råd med topparna.

Man kan ju iofs aldrig säga säkert vad som händer i framtiden. Men då statistiker tittar bakåt i tiden så brukar de säga att det är så iaf ;)
 
Rörligt brukar vara billigast men jag har svårt att se ett elpris som från tex år 5 ens kommer i närheten av 1 krona kwh?! Elen har och kommer att fortsätta stiga för att närma sig europa-nivå. Därav min försiktiga optimism om att detta kan vara ett kalas-avtal. Säg gärna emot mig ni som har lite bättre koll!
 
Kom bara ihåg att den främsta anledningen till att elpriset stigit är höjda skatter. De höjningarna åker du på även om du bundit själva elpriset.
 
Vem har gett er detta erbjudande?
 
lastkaj skrev:
Vem har gett er detta erbjudande?
www.sheab.se
 
P.R skrev:
Vad tror ni? Har fått erbjudande om att binda elpriset i 10 år för 99,88 öre inkl moms. Är det något att nappa på?
Intressant utveckling, och ett exempel på hur olika förutsättningarna är på elmarknaden. Är priset även inklusive energiskatt och elcertifikat eller är det enbart el+moms?

SHEAB har uppenbarligen egen produktion som dom vill säkra in marginal på. Elhandelsdelen och elproduktionen lever alltså i symbios på ett inte helt logiskt sätt. Rena elhandelsbolag har en annan setup där man lever på marginalen och köper in all kraft från NordPool eller bilateralt från någon producent.

Vore jag kommuninvånare i Sala-Heby skulle jag ur ett privatekonomiskt perspektiv förmodligen tycka att det var ett bra erbjudande. Resultatet av den här typen av verksamhetssammanblandning är ju dock att man riskerar att inte nyttomaximera verksamheten (dvs. intäkterna). Ett allmänägt bolag borde ju dra in så mycket pengar som det går, så att överskottet kan användas av politikerna där det behövs bäst. I såna här fall subventioneras ju storkonsumenter av el och det kan ju knappast vara avsikten med den här typen av bolag. Jämtkraft gör likadant med sitt lokalpris, för att inte tala om Vattenfalls treåriga (nyss avslutade) priskrig som antagligen kostat hundratals miljoner i utebliven säljmarginal. Pengar som alltså inte kommer det allmänna till nytta i form av utdelning som sedan kan användas där den verkligen behövs.
 
Skulle aldrig binda så länge, eller binda alls.
Se till att spara undan pengar istället och använd när det är toppar över 1kr istället.
 
Låter som ett bra avtal. Jag är ganska övertygad om att elpriserna kommer att stiga rejält de närmaste tio åren och även därefter. Det spelar ingen roll om det är vindkraft eller kärnkraft det satsas mest på. All ny el är dyrare än den befintliga. Och den europeiska kolkraften är billig men det är nog inte som många som gillar den????
 
Jag hade bundit, då elpriset med största sannolikhet inte kommer att hamna mycket under 99,88 öre/kwh så anser jag att det är värt chansningen med att binda. Risk att förlora lite pengar, samtidigt chans att tjäna mycket pengar.

Sen kan man också tänka så här, skulle elbolagen (och banker) någonsin ha ett bundet avtal där de själva vet att de förlorar pengar? De har nog räknat på detta ett par ggr, och de kan ju förmodligen sin sak...
 
någon som har koll på dagens elpris? 35öre plus moms eller vad kan det vara?

Undrar även hur Elpriset påverkas av kursutvecklingen på SEK, NOK o EUR.

Men logiskt sett ser jag ingen anledning till att binda ett elpris, anledningen att priset skall stiga är
- extrem torka i 10år
- extrem kyla i 10 år
- kärnkraftsolycka

Har ingen koll på vattenflödsesprognoserna framåt... någon som vet`?
 
Eftersom efterfrågan på el ökar i europa och elpriset sätts efter marginalkostnaden så kommer elpriset att spegla vad elproduktionen kostar i nya/framtida kraftverk. Den svenska billiga befintliga vattenkraften påverkar endast ägarnas vinster inte elpriset. Vid extremt kalla vintrar (en del har fortfarande elvärme) eller kärnkraftsavstängning eller extrem torrperiod kan de extremt dyra gasturbinerna behöva startas vilket snabbt höjer priset markant.

Som nimajneb skriver så behöver inte priset hålla sig på en hög nivå så länge p.g.a. torka mm men däremot p.g.a. nya kraftverks produjtionskostnader. vattenflödena globalt kommer att öka eftersom temperaturen ökar men om det drabbar/gynnar sverige är osäkert. Enligt smålänningarna så kommer väl allt regn att hamna där.
 
storkarp skrev:
Eftersom efterfrågan på el ökar i europa och elpriset sätts efter marginalkostnaden så kommer elpriset att spegla vad elproduktionen kostar i nya/framtida kraftverk. Den svenska billiga befintliga vattenkraften påverkar endast ägarnas vinster inte elpriset. Vid extremt kalla vintrar (en del har fortfarande elvärme) eller kärnkraftsavstängning eller extrem torrperiod kan de extremt dyra gasturbinerna behöva startas vilket snabbt höjer priset markant.

Som nimajneb skriver så behöver inte priset hålla sig på en hög nivå så länge p.g.a. torka mm men däremot p.g.a. nya kraftverks produjtionskostnader. vattenflödena globalt kommer att öka eftersom temperaturen ökar men om det drabbar/gynnar sverige är osäkert. Enligt smålänningarna så kommer väl allt regn att hamna där.
Du har rätt i att i princip sätts elpriset till marginalkostnaderna för elproduktion i kraftverken. Men vi skall inte glömma att vattenkraften har en väldigt stor påverkan och ser vi historiskt sett så finns det en direkt koppling mellan vattentillgång o elpris.
Se även tex http://www.svenskenergi.se/sv/Om-el/Vattenkraft/Betydelsen-av-vatar-och-torrar/

Men om man går tillbaka till grundfrågan i tråden om man skall binda eller inte så är jag ytterst tveksam till att göra detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.