Nu blev jag ställd på mera saker inför helgens kaminmontage, bruksanvisningen är inte direkt heltäckande och återförsäljaren har stängt på lördager. :-?

Baktill ska det monteras en ryggplåt, den som vetter om väggen mot vilken kaminen ska stå. Skorsten ska jag montera ovantill på kaminen och rakt upp.

Men i nederkanten på ryggplåten finns brottanvisning för att ta upp ett hål för tillförsel av konvektionsluft (gissar att det hjälper till att kyla ryggplåten). MEN! Det står att detta hål enbart ska tas upp om man monterar sockel (vilket borde vara framtill) eller utdragslåda. Vi ska inte montera nått av detta utan förvara mindre mängd ved u utrymmet under elstaden.

Ska man ta upp hålet i ryggplåten, eller ska man inte göra det?? Det är ju svårt att ta upp det i efterhand om man gör fel?

Hur har ni andra gjort?
 
Hejsan, jag har precis monterat en Contura 550 med tilluft utifrån genom golvet. Jag har ingen sockel eller låda utan skall precis som du förvara lite ved där och jag har INTE tagit upp ngn hål i bakstycket.

// Stefan
 
Jag lät leverantören göra installationen och dom har inte tagit upp hål i plåten. Tyvärr ingen möjlighet att få in förbränningsluft utifrån :'( Har heller ingen sockel eller låda.
 
  • Gilla
Robin.sch
  • Laddar…
Tack för svaren. Jag lusläste och funderade på hur konstruktionen är. Strax under asklådan finns ju en öppning bakåt så jag antar att det är den vägen luften går mellan kaminen och höljet på eldstaden så det resulterade till att jag inte tog upp något hål heller.
Det gick rätt snabbt att bära in och montera upp kamindelen, tog bara tre timmar. Nu återstår skorstenen. Men man kan konstatera att bruksanvisningarna från Nibe om både kamin och skorsten har mycket övrigt att önska. Men bättre bruksanvisning hade det gått på halva tiden att montera kaminen. Snygga teckningarn, men inte alls genomtänkt metodik, och det finns saker med i leveransen som inte alls är förklarat i bruksanvisningarna. Så imorn blir det en tur ytterligare till Eldabutiken för att få hjälp med att identifiera ett antal delar till skorstenen som inte alls är med i bruksanvisningen.
 
det behöver du inte göra. hålet bak är til för att di ska kunna ta luften bakifrån in i förbräningskammaren im du har utdragslåda för då stänger du så stor del av framsidan att du inte får in tillräckligt med luft den vägen. men nu har du ju öppet fram så då behöver du inte ta väck plåten.
 
Hur illa är det att inte kunna dra in tilluft?
Vi har förvisso spirorör i plattan mitt där kaminen skall stå, men vi har även beställt en vridplatta till våran Contura 650 och då spricker ju - vad jag förstår - direkttillförseln av tilluf, eller?
 
om du inte har golvvärme ingjutet kan du ju bara bila upp golvet o flytta röret di du behöver få de.
 
Där är såklart golvvärme...., äsch, vi avbeställer vridplattan, snickarna blir nog bara glada för installationen såg inte kul ut på papper :)
 
Gammal tråd, nytt liv? Finns det något sätt att få in tilluft till contura 660T utifrån om man väljer vridplatta? Vi är i princip beroende av vridplatta men samtidigt ska man väl för bäst effekt/ekonomi ta tilluften utifrån??? Vi kommer ha golvvärme och fjärrvärme med "frånluftsväxlare"

Mkt tacksam för åsikter! Finns det någon annan kamin som uppfyller krav vridplatta + tilluft utifrån? Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.