Hej!

Ska renovera garaget under semestern och är intresserad av en ungefärlig tidsåtgång för att spika vinpapp, spikläkt och liggande panel på ett garage.

Förutsättningar:
- 2 personer
- 50 kvm väggyta
- Spikpistol
- Liggande panel 22 ggr 120 enkelfasspont

Har själv inte spikat panel tidigare så jag har tyvärr ingen aning och är tacksam för svar.:S

/Krister
 
Själva spikandet går mycket fort jämfört med att olja, grundmåla och täckmåla panelen som jag skulle valt att göra innan uppspikning.
Sedan täckmålar du sista gången när panelen är på plats.

Flaskhalsen brukar bli torktiden på grund och täckfärg.
Typ två dygn torktid och har man då inte ett mycket stort utrymme att sköta målningen på så tar det tid att få igenom all panel genom "målningslinen".
 
Lustigt -jag gjorde exakt samma jobb förra sommaren. Men med 120 mm dubbelfasspont. Det tar 24 timmar på två personer. (3 dagar) Målning tillkommer. Liggande panel har nackdelen att det blir mycket flytt av pallar och stegar och att man ogärna sätter igång med målningen innan det är helt klart med panelen. Jag tror att man sparar mycket tid på att se till att det finns många pallar och stegar. I övrigt tycker jag att liggande panel är trevligare än stående.
 
  • Gilla
vackermyren
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tänkte föreslå spikandet som en tid mellan 2-5 dagar för två man. Då beroende på mängden fönster, dörrar och andra specialgrejer här och var på fasaden. Samt även beroende på erfarenhet hos de som håller hammaren samt vilken maskinpark som står till buds.

Men målningen kommer som redan sagts vara flaskhalsen. Börja måla plankor allteftersom i god tid innan, ett tips.

Ett tips till, vindväv istället för vindpapp. :)
 
Tack för alla svar:)

Då har jag inte uppskattat tidsåtgången helt fel. Har räknat med ca 1 vecka inklusive målning. Kommer att köpa grundmålat och räknar därefter med ett varv innan och sedan ett varv till när panelen är på plats. Tack för tipset att börja i tid med målningen då utrymmet är begränsat (ca 40 kvm i garaget).

Ska också börja samla ihop pallar och stegar så att arbetet går snabbare.

En amatörfråga till: Varför vindväv istället för vindpapp? (Garaget är oisolerat men ska eventuellt isoleras i framtiden, om det har någon betydelse?)

/Krister
 
Mikael_L
Det går snabbare, det blir färre skarvar (som kan läcka vind) och den är lite tåligare.


Och det är modernt ... :D

Men vindpapp och vindväv har exakt samma funktion, så du kan välja vilken du vill.
 
Mikael_L skrev:
Det går snabbare, det blir färre skarvar (som kan läcka vind) och den är lite tåligare.


Och det är modernt ... :D

Men vindpapp och vindväv har exakt samma funktion, så du kan välja vilken du vill.
Det är inte riktigt hela sanningen. Vindduken har betydligt större genomsläpplighet för ånga, dvs vatten i lösning i luft. Den är enklare att fästa eftersom den är mycket rivmotståndig. Vidare är vindduken vattenavstötande. Den fungerar kort sagt som funktionstextilierna, typ Gore-tex. För ett oisolerat garage har det inga större fördelar med membranfunktionen, men om du hade byggt isolerat med invändig diffusionstät plastfilm och surt virke skulle det vara en fördel.
 
Hej igen!

Ville bara meddela att det blev vindväv och att arbetet tog ca 2 varma och därmed lugna arbetsdagar för två personer.

Sedan hade jag turend^_^b att kompisens son ville sommarjobba lite så han har målat garaget två varv vilket tog det ca 1,5 dagar i lugnt tempo.

/Krister
 
C
Det är nu du ska lägga upp en bild. :)
 
Det kommer bilder om ca tre veckor då även det nya taket och garageportarna är monterade.

/Krister
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.