Tänkte starta en tråd om Windows Media Center och börjar med en egen fråga:

Mina mp4-filer dyker inte upp i WMC och jag antar att det beror på att det fattas en codec.

Hur uppdaterar man dessa på bästa sätt? Man önskar att det fanns en uppdatering från MS, men jag har inte hittat någon för WMC och Vista.
 
Jag misstänker att den inte ser mp4 som en spelbar filtyp i MediaCenter. testa att döpa om en tll mp3 och se vad som händer
 
Vad har du för codec's installerade idag? Varför prova att döpa om dom till mp3? Mp4 är ju ett container (ljud, bild, undertext, metadata mm) format och i mycke_nu's fall förmodligen videofiler? Bara för att se om dom dyker upp kanske, men inte alltför mycket vinning i det kanske :)

Jag skulle förespråka ffdshow som codec till mp4, jag har iaf för mig att det borde lösa mp4 problemet. En del förespråkar att man installerar enbart separata codec, för att hålla nere det som installeras. Själv har jag dock av lathet/enkelhet börjat använda mig av Shark007's codecpack. Det fungerar lysande och installerar inte alltför mycket onödigt, samt ger stöd för allt du kan tänkas använda idag. Det är även lätt att gå in och göra de extra små inställningarna om man vill ändra något, men det ska inte behövas mycket om ens någon ändring för att allt ska fungera smärtfritt.

Se till att avinstallera alla befintliga codec's först om du vill prova det. Kör du 64-bitars OS så installera först 32-bitars paketet och sedan 64-bitars komponenterna.

Om vi håller det som en Mediacentertråd vill jag passa på att tipsa om Mediabrowser, trevligt plugin som ger ett mycket trevligare gränssnitt till filmer/serier man har lagrade. Hämtar metadata, covers med mera.
Det här pluginet som ger tillgång till ett antal playkanaler från webben (SVT, TV3 m.fl.) i ett snyggt och lättnavigerat gränssnitt i Mediacenter har också blivit lite av en favorit.
 
Anledningen är att MediaCenter inte visar alla filtyper som windows känner igen utan bara de som mediacenter anser är mediafiler.
Jag tycker att det är en rätt korkad designlösning men så är det i alla fall på min MCE burk
 
Ah ok, det har jag faktiskt inte upplevt själv, dock har jag ganska mkt filmer så om någon fattas lägger jag förmodligen inte märke till det. Ska kika senare ikväll och se om mp4 dyker upp här, kör Win7 Ultimate på HTPC'n just nu.
 
Jag laddade ner ffdshow och sedan dök .mp4-filerna upp!
 
Ett hett tips är att lägga ner WMC och köra med XBMC istället, betydligt bättre med alla möjliga add-ons...
 
Alla verkar rekommendeta XBMC ganska ofta... själv gillar jag Mediaportal...
 
Och starta gärna egna trådar om dem :)
Den här håller vi till WMC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.