jo det liknar mer en blogg men jag ser på besökarantalet att det verkar vara lite intressant.
idag ska jag isolera mera och försöka få upp nån takbjälke. se ska jag försöka få dit acctanken i veckan kanske.
 
nu har jag hunnit så långt att jag väntar på att få acctanken. den är130cm i diameter o 210 cm hög och det är 225 cm till takbjälken så den ska ju gå in. det är en gammal beredare på 2m3 från typ en badhus eller gym, så den är byggd för 10 kilos tryck o manluckan väger typ 12-15 kg. tanken väger typ 800-1000 kg tom. så det blir lite trixigt att få in. ska ställa den på rör o rulla in den som ett vikingaskepp har vi tänkt. hoppas hoppas det går.. tills dess skajag roa mig med det elektriska sätta upp en central o mata belysning, elpatron, panna uttag. se om jag kommer ihåg hur man gjorde. jobbade som elektriker för typ 8 år sedan.
 
  • bild1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bidl2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hittils har jag delat upp det värmeprojektet i delprojekt o desto svårare ett område har varit så har jag delat upp det i mindre projekt. till jag har fastnat för en lösning, och hittils har jag kört ett delprojekt åt gången. just nu känner jag mig stressad o vilse så försöker läsa in mig på två områden samtidigt. acctankar o skorstenar. skorstenar verkar inte särskilt avancerat lite logik o naturlag o sedan bara följa rekomendationer. skorstenen blir nog en modul i stål/plåt, hemmabyggen har jag inte tid med. acctankar o koppla slingor o inlopp o utlopp. vilket mörker allså. så mycket hitech kunde jag aldrig ha gissat att det är.Jag gissar att i mitt system som alltid kommer ligga med en temphysteres på 20 grader typ 60-80 grader i acc så spelar kanske inte storleken på exp kärl o placeringen på vv slingor jättestror roll. (om man jämför med ved med en hysteres på kanske 50 grader) )men det är kul att det finns hur mycket som helst att nörda ner sig i om man vill. imorgon ska jag göra ett ryck det är just nu hur mycket mygg som helst ute på kvällarna så man håller sig helst inne. plus att jag just nu jobbar förmiddagar så man är som trött konstant. =)
 
Se på min acctank.se bild nåt inlägg upp. ska ju in med 2 st 9,9 m slingor för att bereda tappvarmvatten, hur ska jag placera slingorna i tanken på 2 m3 accen? vilket alternativ är bäst o varför. ? att tänka på ? se bilden
har förstått det nu att pannan är musklerna o accen är hjärtat. o hjärta är ju viktigt att ha. =)
 
  • acctankalternativ.jpg
Redigerat:
Jag röstar för placering av slingor enligt alternativ nr 2. Om du ska ha dubbla VV-slingor så rekommenderar jag dubbla blandningsventiler eftersom det inte finns någon idé att köra in tillräckligt varmt vatten i den övre slingan.
 
dubbla blandningsventiler.. det låter komplicerat.. förklara gärna. tror jag fattar nästan men förklara ändå.. =) typ såhär?
 
  • alt2acc.jpg
Redigerat:
jo jag läste den tråden som handlade om det optimala vedpannesystemet bra tråd. och nördig =)

tack för tipset.
 
slänger upp lite bilder på hur det börjar se ut. hade tänkt ta in acctanken ikväll men det sket sig pga logistiska problem han som skulle lasta tanken på släpen var inte hemma. så kanske imorgon då ska det äntligen börja bli lite PANNRUMMSBILDER. annars så drar jag elkabel sätter upp spån o gips. börjar känna stressen redan halva juni.. snart blir det kallt ute igen.. läste håromdagen om hur sverige o norge bygger nya högspänningskablar till europa. skulle vara klart 2015. då kommer vi få ett europeiskt elpris. såna saker gör att man myser när man snickrar på sitt lilla pannrum o slåss med dom köttätande myggen.
 
  • Bild0068.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild0069.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild0070.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild0071.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild0072.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser bra ut! Se till att hålla tempot uppe.... Plötsligt så är vintern här igen ;)
 
imported_MaPe skrev:
Ser bra ut! Se till att hålla tempot uppe.... Plötsligt så är vintern här igen ;)
jo visst känner man en viss stress. ikväll har jag fått in acktank o panna. så nu är det ett pannrum på riktigt :D bilder blev det tyvärr inte för igår när sambon ville låna min mobil så gav jag hunden den så lockade hon in hunden o fick telefon men tyvärr med sprucken skärm o allmänt kass. så ska lämna in den eller köpa en ny. det är en sån vatten o stöttålig nokia men inte hundtålig. synd att det inte blev bilder synd som f*n
 
Härlig läsning!

Man blir liksom glad av att följa tråden :)
Har ikväll varit o kikat på en Fröling 55kw flispanna som är i drift!
Vilken fin maskin!!!!

Har själv tagit in offert på både Eta och Fröling o har inte bestämt mig för något ännu!
Bygget står lite still då jag tänkt ta hjälp med att gjuta plattorna samt lite snickeri!
Har liksom inte tiden o kunnandet att göra detta!

Men efter semestern ska snickarna dra igång!

Visst blir det mycket pengar men som dcdc skriver så kommer nog de Europeiska elpriserna glädja oss som satsar på bioenergi!!

F
 
om jag får ta på mej försäljarkepsen för min Eta, så tycker jag den var bättre pga större inmatning som standard G50 bara en fläkt som kan gå sönder, och cellslussen som är speciell,den dynamsika förbränningen. och att den är renrasig flis. går att elda pellets ochså men då behöver man nåt rör extra eller vad det var. saker som är bra på allt är sällan bäst på något. men det jag gillar mest med den är att den är en riktig sleeper. Den ser ut som en vanlig vedpanna. bortsett från skruvarna. enkel på nåt vis. inget lulllull som sticker ut.

nåväl har ju inte sätt den bränna nåt än =)
idag har jag rullat acctanken på plats satt upp sista väggen plastat isolerat o grejjat synd att jag inte kunde ta nån bild idag heller ska se om jag kan låna tjejjens mobil nån sväng.

jepp biobränsle är framtiden så är det bara. godnatt.
 
tanken inrullad på blåa rör pannan nedtagen från pallen ställd på plats väggen stängd isolerad palstad reglad snart gipsad. skorsten betsälld. ska ge mig på att mntera bränsleskruvarna och ska försöka hitta nån lämplig dörr i helgen. stackars rörmokare kolla hur tajt det är mot tak ovanför tankem. man får sitta på taket o löda eller svetsa eller vad han nu ska göra. =)
 
  • Bild0076.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild0077.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild0078.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
idag har jag flyttat pannan 2 ggr slutade med att den stod där jag började dagen. sedan monterade jag bränslesystemet , måste säga att det var väldigt bra passform inget bankande slipande grejande allt passade hur lätt som helst eller lätt var det ju inte det var verkligen tunga bitar en del saker.

Det som är kvar i pannrummet nu är
belysning rörmokeriet skorsten elen och bygga golvet ute i flisförrådet.,
sen är det bara att fylla upp vatten o flis o slå på strömbrytaren o vips så ligger man o myser på knappa 18 öre/kwh jag börjar se ljuset. värre var det i vinter när jag kånka ved i -28 det var bistert. vilekt maraton.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.