Så här säger min kommun om tillbyggnader utom detaljplan:
Utanför detaljplanerat område och utanför område med samlad bebyggelse, får man göra mindre tillbyggnader utan bygglov. Som mindre tillbyggnad räknas tillbygge som är max 50% av ursprungshusets storlek, dock max 30 kvm.
Jag har ett torp som är äldre än någon kan minnas. Detta torp är redan utbyggt en gång av tidigare ägare någon gång på 70-talet med cirka 40 kvm. Dessutom skedde ytterligare en mindre utbyggnad, cirka 5 kvm, för några år sedan. Ingendera utbyggnaden hade något bygglov.

Min fråga nu är hur man ska tolka kommunens regler. Menar de att alla utbyggnader tillsammans (med det ursprunliga 1800-talstorpet som bas) får vara max 30 kvm? Eller menar de att varje utbyggnad för sig får vara max 30 kvm? Om det senare är fallet så skulle det i praktiken innebära att man kan bygga ut sitt hus hur mycket som helst utan bygglov bara man gör det i etapper.

Någon kanske anmärker att jag borde ta upp detta med min kommun istället. Vilket förstås hade varit att föredra. Men eftersom jag har utfört potentiellt otillbörliga utbyggnader de senaste åren så föredrar jag att hålla låg profil hos byggnadskontoret tills vidare. Väck ej den björn som sover och allt det där.
 
Det får byggas ut 30 kvm (max) tillsammans. Du har alltså redan 15 kvm för mycket, (varav de sista 5 kanske inte är preskriberade?)
 
haavard skrev:
Det får byggas ut 30 kvm (max) tillsammans. Du har alltså redan 15 kvm för mycket, (varav de sista 5 kanske inte är preskriberade?)
Det är rimligt. Vad jag funderade på (utan att våga kontakta byggnadskontoret) var om det faktum att den gamla utbyggnaden är preskriberad på något vis skulle öppna upp för den nya utbyggnaden. Begreppet "ursprungshus" är i mitt tycke lite luddigt. Jag vet inte hur den ursprungliga byggnaden såg ut och det vet antagligen ingen annan heller.

Annars är det väl bara att försöka hålla låg profil. Är det förresten någon som vet om det är jag eller byggnadskontoret som har bevisbördan? Om jag hävdar att min fem år gamla utbyggnad är tio år gammal och därmed preskriberad, måste jag då kunna bevisa detta eller är det upp till byggnadskontoret att bevisa att den är yngre än så (hypotetiskt exempel eftersom jag inte planerar att ljuga om något som ganska enkelt går att bevisa med hjälp av flygbilder).
 
Vi lämnade in bygglovsansökan för balkong och köksutökning på sommarhuset vid vaxholm, sthlm. Tackar sa kommunen som inte hade en ritning eller något alls på kåken (150m2 byggt sent 1800, utbyggd 100m2 ca 1920) sedan tidigare och nu helt plötsligt fick det av oss. Området har detaljplanerats för några år sedan i samband med att vatten och avlopp drogs in men någon sorts inventering av hur den befintliga bebyggelsen sett ut gjordes inte då iaf. Så beroende på så kanske de inte har den blekaste aning om hur huset ser ut idag och de kan få svårt att avgöra om det alls är utbyggt utan bara renoverat. Men att be om eventuella ritningar kan ju även det väcka sovande björnar.
Kommer inte området detaljplaneras närmsta tiden så är väl troligen risken för "upptäckt" i det närmsta obefintlig, om någonsin.
Sedan kan man väl anse att det är skillnad på olika områden och vi anser det helt rätt att ansöka om bygglov i vårt fall oavsett då området består nästan uteslutande av sjötomter och mår bra av rimliga restriktioner och hoppas övriga grannar tänker likadant.
 
I trådskaparens fall så lär det gälla utanför detaljplanerat område, det är bara där man kan ha sådan regler. Såvitt jag förstår så gäller en sådan regel så att varje ny tillbyggnad får vara 30kvm. Hur ofta man får bygga till går säkert att diskutera. Jag antar att det finns bivillkor också om att inte bygga för nära gräns etc.
 
Vad gäller bevisbördan för när en utbyggnad skett, så finns det oftast flygfoton som bevis. Bygglovsmyndigheterna genomför reglebundna flygfotograferingar just av det skälet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.