Hallå har tagit upp mitt golv på halva undervångingen och sitter och tänker på vad man ska ha för ventilation i grunden? vad är det folket rekomenderar? Jag vill inte ha nån avfuktare! Vissa säger att man ska ha 1 fläkt och täta alla ventilations hål och samt putsa grundmuren och sen ta upp nått hål så fläkten suger inneluft! Har idag några ventilations hål och funderar på varför inte det skulle funka i fortsättningen? Jag rev upp mitt golv pga dålig murken syll, trossbotten och kallt golv! Det var lite fuktigt i jorden också!
 
Det var inte många som var sugna på att skriva någe här! :(
 
Betvivlar att en fläkt skulle hjälpa. Drar du ner varm luft och grunden är kall så riskerar du att få riktigt fuktigt och eventuellt kondens. Eftersom du hade kallt golv tyder det på att du hade bra värmeläckage till grunden tidigare vilket är uselt ur energisynpunkt men bidrar till torrare grund. Det första du bör testa som nästan alltid hjälper är att plasta marken. det kanske inte räcker men minskar i alla fall fukten underifrån.

Om du bara har problem med fukten på sommaren kan jag rekommendera en vanlig billig kondensavfuktare som fungerer bra när det är över 10 grader i grunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.