Vi äger 50% (25% +25% två personer) och en annan person äger 50% av en tomt. Den andra som äger 50% vill bygga en friggebod men det vill inte vi. Vad är det som gäller? Alla måste väl ge sitt godkännande? Om de börjar bygga utan vår tillåtelse är det väl egenmäktigt förfarande?
Vad är det som gäller?
 
Dags för skilsmässa med den 50%-iga ägaren?

Han har lika mycket rätt att bygga precis som ni har att säga nej. :)

Det bästa är om ni gör någon sorts kompromiss, man kan bygga oerhört fina friggebodar nuförtiden med den utökade ytan.

Jag skulle tolkat det som att bygga är OK, och då har ni inte rätt att riva, då han de facto äger friggeboden och river ni är det egenmäktigt förfarande. Det som dock är din väg att gå vilket jag inte är säker på, kan vara att ett bygglov kan krävas för den friggeboden, eftersom ett "grannemedgivade" krävs. Troligtvis kommer friggeboden att klara bygglovet då de tittar på vad bebyggelse o dyl, inte ägarförhållandet. Så mitt råd är kompromissa!

//Anders
 
Lag (1904:48 s. 1) om samäganderätt

"2 § För förfogande över det samfällda godset i dess helhet eller för vidtagande av åtgärd i godsets förvaltning erfordras samtliga delägares samtycke; dock må åtgärd, som för godsets bevarande tarvas och ej tål uppskov, utan hinder därav att någon delägare i följd av sjukdom, frånvaro eller annan orsak är ut stånd att i åtgärden deltaga, av övriga vidtagas."

Inget får göras om inte alla är överens (om det inte absolut är nödvändigt). Så "de" kan inte bygga utan ert tillstånd.
 
Dock räcker det att bara en säger: Jag vill sälja. så blir det så.

Är det en helt obebyggd tomt?

Då brukar man inte få sätta upp en friggebod utan bygglov.

/ATW
 
Om boden byggs av en ägare blir den ägarens lösa egendom enligt jordabalken 2 kap 4 § 1 stycket.

En lösning kan ju vara att fastigheten styckas. Nu vet vi inte om det redan står två hus på tomten. Vid en tvångsförsäljning enligt samägandelagen kan oväntade situationer uppstå. T ex att en hälftenägare av fastigheten köper all mark men att det visar sig att husen uppförts av delägarna utan inblandning av annan delägare. då kan den som inte köpt hamna i situationen att han äger en byggnad på annans mark.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.