Det börjar bli dags att skruva trall för mig nu. Ska bygga altantrapp med svärfar i midsommar. Vad använder ni när ni skruvar? Skruvautomat eller skruvdragare?
När ni kör med skruvdragare kör ni med momentinställning eller på känsla? Har en Makita skruvautomat men har bara använt den på gips än, funderar på att testa den.

Hur långt drar Ni ner skruven i trallen?
 
Essves cutters, skruvdragare, på känsla, några millimeter så att skruven inte sticker upp när träet torkar.
 
Skruvautomat tror jag inte på när det gäller att skruva trall. Det är alldeles för pilligt om man vill att det ska bli bra.

Momentinställningarna har jag faktiskt riktigt förstått vitsen med. Om det ska fungera som det är tänkt så måste ju alla trall och reglar vara helt identiska. De får inte vara olika hårda, de får inte ha olika fukthalt, det får definitivt inte vara någon knagg någonstans. Men å andra sidan är det ju bara att dra i skruven tills det är lagom. Man ser ju när det är dags att sluta skruva.
 
Så om skruven går ner nån millimeter eller två i trät är det inga problem? För om man inte drar fast brädan rejält så finns väl risken att den inte sitter fast rejält senare?
 
andersmc skrev:
Skruvautomat tror jag inte på när det gäller att skruva trall. Det är alldeles för pilligt om man vill att det ska bli bra.

Momentinställningarna har jag faktiskt riktigt förstått vitsen med. Om det ska fungera som det är tänkt så måste ju alla trall och reglar vara helt identiska. De får inte vara olika hårda, de får inte ha olika fukthalt, det får definitivt inte vara någon knagg någonstans. Men å andra sidan är det ju bara att dra i skruven tills det är lagom. Man ser ju när det är dags att sluta skruva.
hmmm?
alltså vad e fel med auto?
aldrig skruvat gips?
har inte ett dugg om hur våt lr torr virket är..
man ställer in djupet å sen e det bara att mata på. då använder jag hilti 5000 maskinen.
mestadels kör jag med lösskruv. då använder jag feinen.
man ställer in djupet å kör på.
att köra på känsla??? javisst om man har hela helgen påå sig å verkligen stannar på samma djup hela tiden.
nä, batterimaskinen anvä'nds när man näster upp trallen,alltså andskarvarna å nån på mitten.
sen slår man med snörslån å sen maskinerna.

mvh
estwing
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Aha så du slår med snörslå först! För att få skruvarna snyggt i rad antar jag !?
Smart det ska jag testa. Ska nog testa skruvautomaten o se om jag lyckas få de snyggt

Hur djupt drar du ner skruven estwing?



estwing skrev:
hmmm?
alltså vad e fel med auto?
aldrig skruvat gips?
har inte ett dugg om hur våt lr torr virket är..
man ställer in djupet å sen e det bara att mata på. då använder jag hilti 5000 maskinen.
mestadels kör jag med lösskruv. då använder jag feinen.
man ställer in djupet å kör på.
att köra på känsla??? javisst om man har hela helgen påå sig å verkligen stannar på samma djup hela tiden.
nä, batterimaskinen anvä'nds när man näster upp trallen,alltså andskarvarna å nån på mitten.
sen slår man med snörslån å sen maskinerna.

mvh
estwing
 
Hajakz skrev:
Aha så du slår med snörslå först! För att få skruvarna snyggt i rad antar jag !?
Smart det ska jag testa. Ska nog testa skruvautomaten o se om jag lyckas få de snyggt

Hur djupt drar du ner skruven estwing?

Se till att du har rättsorts krita i snörslåt (vit), kan bli jobbigt att få bort sträcken annars...;)


//MVH
 
GladaSnickaren skrev:
Se till att du har rättsorts krita i snörslåt (vit), kan bli jobbigt att få bort sträcken annars...;)


//MVH
ja lr gul krita...
men man slår av färgen lite först....
sen e det bara att smätta på.
färgen gå¨r bort vid nästa regn...
använd INTE blå marin lr röd krita....

mvh
estwing
 
estwing skrev:
hmmm?
alltså vad e fel med auto?
aldrig skruvat gips?
Vad har gipsskruvning med detta att göra? Nu skrev jag "Skruvautomat tror jag inte på när det gäller att skruva trall." Jag skrev INTE "Man ska aldrig använda skruvautomat". När man skruva gips kan en skruvautomat vara till stor hjälp. Men det var inte det tråden handlade om.
 
Grabberskruv, skruvdragare (AEG) moment har jag aldrig använd kör på känsla nån mm hit lr dit spelar ingen roll, ingen snörslå heller för skruven däremot när jag sågar änden på decket, men jag är inte lika snabb som estwing heller :)
 
Har använt Grabber T-Rex C4, med facit i hand, en väldigt bra skruv, men varför inte Torx-fattning?
 
Var inte blyg med att dra ner skallen ordentligt i trät, själv fick jag efterdra i princip allihop efter några månader, lagom ball på 40 kvadrat......
 
Hur mycket drog du ner dem från början då?

PeterJosefin skrev:
Var inte blyg med att dra ner skallen ordentligt i trät, själv fick jag efterdra i princip allihop efter några månader, lagom ball på 40 kvadrat......
 
Tyckte jag drog ner ordentligt, ett par mm ner i trät, men tydligen inte tillräckligt:)
 
säger samma sak drog ner ett par mm har fått dra ner rätt många igen. 70+ m2.... :-S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.