Langbein
Efter 2 i trä och ett sten vill vi nog ha sten igen, för att slippa alla oljud i träet ibland på nätterna och minska brandrisken. I lägenheter behöver man ju inte ens gå ut när det brinner hos grannen intill Fast nya trähus har väl ganska låg brandrisk men knäpper och knakar de som gamla?

Vi vill bygga uppåt 400 kvm totalyta i 3 våningar, om vi har råd med det är en annan sak.
Vad jag sett påstår visst en del kunna bygga i sten till samma pris, kan det stämma eller hur mkt dyrare blir det per kvadrat?
 
Brandrisken minskar inte om du ser till att bygga i sten eller trä. Det är vad du fyller ditt hus med som spelar någon roll. Exempelvis så innehåller en soffa med stoppning lika mkt energi som ett 200 liters fat med bensin.
Så ur den aspekten är det ingen mening att välja mellan trä/sten. Dessutom så skall du ju genom lagar och regler placera ditt hus så att spridning etc. försvåras/förhindras till grannen exempelvis.
:)
 
Langbein
sofia_k skrev:
Brandrisken minskar inte om du ser till att bygga i sten eller trä. Det är vad du fyller ditt hus med som spelar någon roll. Exempelvis så innehåller en soffa med stoppning lika mkt energi som ett 200 liters fat med bensin.
Så ur den aspekten är det ingen mening att välja mellan trä/sten. Dessutom så skall du ju genom lagar och regler placera ditt hus så att spridning etc. försvåras/förhindras till grannen exempelvis.
:)
Inredning är lättare att ersätta än att bygga upp huset igen, inte så kul att bara ha en askhög kvar tror jag och fort kan det gå med gamla trähus, men nya trähus är visst betydligt säkrare, hur mkt jämfört med sten?

Många har stenskal och träinredning, andra har allt utom taket i trä, kommer inte ihåg hur man gör tak i Spanien där nästan allt görs i sten, nån som vet?

Regler till tomtgräns är väl 4,5 meter eller extra skydd om granne är nära.
 
Annaman skrev:
Inredning är lättare att ersätta än att bygga upp huset igen, inte så kul att bara ha en askhög kvar tror jag och fort kan det gå med gamla trähus, men nya trähus är visst betydligt säkrare, hur mkt jämfört med sten?
Spelar det någon roll?? jag förstår inte vad du menar med hur mkt säkrare ???
om du förlorar allt du äger och har och bara ytterväggarna står kvar är det betydligt sämre att får ett helt nytt hus uppbyggt istället för att måla ny fin färg på dina gamla rökskadade stenväggar?

Utveckla tack...
???
 
Langbein
sofia_k skrev:
Spelar det någon roll?? jag förstår inte vad du menar med hur mkt säkrare ???
om du förlorar allt du äger och har och bara ytterväggarna står kvar är det betydligt sämre att får ett helt nytt hus uppbyggt istället för att måla ny fin färg på dina gamla rökskadade stenväggar?

Utveckla tack...
???
Ja en ruin kanske inte är bättre än en askhög, men bygger man allt i sten ska bara inredningen i ett rum brinna upp :'(
:'(
 
Annaman skrev:
Ja en ruin kanske inte är bättre än en askhög, men bygger man allt i sten ska bara inredningen i ett rum brinna upp :'(
:'(
Okej :) jag förstår ditt resonemang
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.