Vi kommer att få SP-fönster i vårt hus.
När jag frågade U-värdet på dom fick vi detta svar:

Hela konstruktionen = 1,50
Glas = 1,30

Dom kallas för 3-glas superenergi.
Dom har inte specificerat för öppningsbara och fasta, vi kommer att ha båda sorterna.

Är det bra eller dåligt  ???
 
Det är nog svårt att hitta fönster med väsentligt bättre U-värde till vettigt pris. Det går alltid att isolera bättre men vid en viss punkt så kostar isoleringen mer än uppvärmningen.
 
U-värde 1,30 måste väl anses som bra. Vi ska ha Elitfönster. Deras isolerruta "Elit SuperEnergi" har U-värde 1,20 - 1,30.

Vad menar dom med U-värde på "Hela konstruktionen"?
 
U-värde på hela konstruktionen avser glaset inkl karmen på fönstret.

I fallet SP-fönster och U-värde 1,5 på hela konstruktionen tyder det på 3-glas med ett lågemissionsglas. För få ner U-värdet ytterligare kan man ha flera av glasen av lågemissionstyp eller gasfyllning. Argongasfyllning till SP-fönster är inte speciellt dyrt och ofta bjuder de på det om man tjatar lite. Då har man u-värde under 1,3 på hela konstruktionen och 1,0 på glasdelen. Jag skulle rekommendera att man även har gasfyllning pga av den låga/obefintliga tilläggskostnaden. Förutom att man sparar uppvärmning så får man en bättre inomhuskomfort eftersom risken för kallras minskar.
 
Tack för informationen, jag ska försöka med SP ;D
 
På energimyndighetens hemsida finns en del info om vad som är värt att tänka på när man väljer fönster.
www.stem.se
Sök på fönster!
 
För ordningens skull...

Värdet jag gav är korrekt från SP-fönster men vi kommer att ha Traryd.

:-[
 
Enligt flera tillverkare som jag pratat med finns risken att det blir rejäl frostbildning på ytterglaset om man har för bra U-värde. Skillnad i uppvärmingskostnad mellan U-värde 1,4 och 1,0 anses av de flesta vara försumbart. Någon sa t.om att extrakostnaden för Argongas är större än vad man sparar i uppvärmning.

 
Om det är 1.9 i U-värde som standard, bör man byta upp sig till 1.3 eller kostar det mer än det smakar/än vad man tjänar i uppvärmningskostnad?

Finns det några riktlinjer för vilket U-värde man minst skall använda sig av vid nybygge?
 
Vet ej om det finns riktlinjer, men kolla med den person som håller byggsamråd i din kommun.

Det beror ju också på vad din fönstertillverkare / husleverantör vill ha för att uppgradera fönstren samt vilken typ av hus du har. Det kanske inte är så kul att sätta in ett modernt 3 glas paket med lös-spröjs i ett gammalt hus medan det kan vara helt OK i en nyproduktion.

Jag har ingen bra beräkningsgrund för hur U värdena slår på upppvärmningskostnad. Man ska ju också komma ihåg att det måste komma in friskluft i huset som orsakar kallras, hur mycket bidrar det jämfört med ett något sämre U-värde på fönstren?
Jag har inte fått något entydigt svar, men lyssna med din husleverantör och fönsterleverantör.

 
Jag har kört lite olika U-värden i mitt eminenta värmeberäkningsark... 8)

Det här är det beräknade värmebehovet för mitt hus, med ca 36 kvm fönsterglas...:

U Värmebehov i kwh
3,0 23164
1,7 17219
1,5 16304
1,3 15390
1,2 14933
1,1 14475
0,5 11732

Som synes blir det en del...
Det finns mycket pengar att tjäna i driftskostnad - elen blir inte billigare! Sen är det ju en komfortfråga också.
Kallras är väl inget man längtar efter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.