Några nyheter? d^_^b
 
Hemmakatten
Företaget ringde mig före jul och menade att Företaget som skall tillverka spalocket hade "tappat bort" beställningen. Och "tyvärr" så hade inte spaföretaget kvar ritningen/måtten heller, så jag måste ta nya mått. Självklart så är det nog så att det i själva verket är spaföretaget som slarvat bort måtten och glömt bort min beställning. q(;^;)p

Nåväl, vi fick snö i november och den har legat tills för bara ett par veckor sedan. Mycket snö, förbaskade vinter! Det har inte varit läge att dra bort det provisoriska lockat förrän nu och mäta om. Inte heller hade det gått att göra rent spa-badet (innan påfyllning av vatten) eftersom det varit så in i bombens kallt.

Kommer inte ihåg vad jag skrivit tidigare, men spat är i alla fall helt klart, allt är inkopplat och det är bara värmelocket som saknas. Jag brukar inte lägga ut bilder på vårt hus, men jag har lovat och kommer att lägga ut bilder på spat så snart det går.
 
Väntar med spänning på SPA-bilderna. ;)
 
Har läst tråden med spänning idag och tänkte att med tanke på årtalen så kommer jag att få se massa bilder på ett snyggt spa :) Jag tycker verkligen super synd om dig att du fått vänta så här länge på ditt spa. Men med den utsikten så kommer det definitivt vara värt det :) Blir sugen på att gjuta ett spa nu, tack :) !
 
Jag vill också se bilder!
Hade kontakt med dig Hemmakatten för ett par år sedan när vi började planeringen av vårt hus, som förhoppningsvis kommer snart!

Hoppade in här för att se resultatet!
 
Helt fantastiskt att se ett kar som jag i princip själv drömmer om, superläckert!

Har sedan 2004 spånat på att gjuta ett kar som till hälften är under jord och sedan svetsa ihop rostfri kamin för att värma med ved. Förhoppningsvis ska det påbörjas under semestern.

Några frågor bara:
- Någon speciell typ av betong?
- Typ av tätskikt/mosaik?
- Vad för sorts lampa/tillverkare?

Än en gång riktigt läckert och jag hade, som så många andra, gärna sett lite bilder på färdiga resultatet.
 
Hemmakatten
:D Efter alla år kan jag nu med stor glädje för oss själva meddela att till helgen körs spabadet igång. Som jag tidigare lovat kommer jag att ta bilder och lägga upp här på forumet.

Svar till DocQ:
- vet inte vilken sorts betong det är. Det är någon sorts special, men inte den dyraste vattentäta poolbetongen som inte ansågs behövas pga att spabadet är så litet.
- Tätskiktet är ett tätskikt som är avsett för pooler. Ser ut som lös betong och penslas/målas på i några lager. Mosaiken är en glasmosaik (likadan som på golvet i badrummet innanför, tål minusgrader. Fix och fog tål också vatten och vinter.
- Bottenplugg, utloppsventil och lampa är i rostfritt stål, från Pahléns tror jag. Köpt på Badexpo i Bromma av Ulf som även hjälpt till med utformning och konstruktion av spabadet. de ingjutna vattenrören är specialbeställda i rostfritt stål. Värmare, filter och cirkulationspump även de köpta av Ulf på Badexpo. (Ulf är poolexpert sedan 30 år och har konstruerat enormt vackra stora pooler, jag är glad han hade tid med vårt lilla spa).
 
Mer bilder! :D
 
Hur går det med bilderna?:)

Är det dags för planerna med orangeriet du pratade om för ett par års sen nu när poolen är klar?

mvh plexi
 
Hemmakatten
Usch! Plexi! Det är ett elände med "gamla" medlemmar som kommer ihåg vad man skrivit tidigare...:rolleyes:

Men, nu håller jag på att fylla spabadet. På torsdag/fredag skall det fotas och jag kommer att, som lovat lägga ut bilder.

Orangeriet, hmm, hhmm... Allt har tagit så lång tid, det är fortfarande den där "sista listen" kvar. En friggebod är dock byggd, målad och klar. En köksträdgård på 130kvm med uppbyggda odlingsbäddar och viltstängsel runtom är också klar (hämtade precis in en härlig, gul squash och några tomater).

Våra planer är numera 5-årsplaner - om inte mer. Suck, Vi har varit väldigt trötta senaste året, allt går med snigelfart...

Men, drömmen om orangeri finns kvar. Även en dröm om stort bryggdäck. Inget mer i år blir det i alla fall. I vinter hämtar vi nya krafter och planerar inför nästa år.:)
 
Vi väntar med spänning... Har premiärdoppet blivit av ännu? ;)
 
Hemmakatten
Mer än 5 år efter det att denna tråd startades kan jag nu mycket lycklig meddela att spabadet premiärbadades idag! :D

Helt underbart, lagom varmt, härlig känsla att ligga i ett varmt spa utomhus. (Att det tagit flera dagar och ett antal hundralappar att värma upp spabadet vill jag inte tänka på idag.)

Vet att jag lovat bilder. Maken tog några bilder men tyvärr bara när jag låg i spat. (Det är belysning i spabadet och jag hade ingen baddräkt på mig...) Får återkomma med bilder om nån dag.
 
  • Gilla
TudorJohansson och 1 till
  • Laddar…
Milkshaken
Jamen det spelar väl ingen roll om du har baddräkt på dig eller ej... det är ju SPA,T vi vill se... BADA gärna naken du..... vi kan blunda...:)
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Får återkomma med bilder om nån dag.
Å dagarna går....;)
 
Hemmakatten
Ledsen att det dröjt, men kommer äntligen lite bilder på spabadet. Bilderna togs i februari, därav all snö. Hoppas att ni nu inte blir besvikna. Det får plats fyra personer men det mest idealiska är två, en på varje bänk. För det mesta badar vi själva. Maken tycker om att sitta i spabadet och se solen gå upp (själv sover jag så som en stock). Själv föredrar jag kvällen, en njutning att koppla av i spat, gärna med ett glas vin och en bok, men oftast bara sitter jag o tittar på utsikten. Hur mycket vårt spabad egentligen har kostat vill jag inte tänka på (och har inte heller fört bok över kostnaderna). Däremot så är det värt alla pengarna, det utnyttjas åtminstone 4-5 dagar per vecka.
 
  • IMG_4322.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4323.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4340.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4354.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4332.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4334.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4353.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4330.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4335.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4350.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
fiddur och 20 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.