Finns det någon som har tagit sig omaket och ringt runt till alla banker och kollat upp vilka som kan låna ut till en jordbruksfastighet
Ikanobanken, ICA. bank och SBAB vill inte låna ut... :-/
 
Är det enbart för det faktum att det är en jordbruksfastighet som de inte vill låna ut pengar???

Hur stor är fastigheten, eller rättare sagt, hur mycket och vilken typ av mark ingår, ekonomibyggnader?

Jag förstår ärligt talat inte frågan riktigt, när vi köpte vår jordbruksfastighet hade det ingen som helst betydelse att det var just en jordbruksfastighet. Det är ju i mångt och mycket bara en formell beteckning som ger dig möjlighet till näringsverksamhet.

Det är väldigt sällan en bank eller låneinstitut inte "vill låna ut pengar", det handlar snarare om att de inte är beredda att ta den ekonomiska risken....

Utveckla gärna din fråga :)
 
Skulle vilja flytta lån till någoon bank som har en mindre del som topplån
Landshypotek och Handelsbanken har 75-80% bottenlån
Motiveringen man får från till exempel Ikanobanken är att de endast lånar utt till bostäder (fel typkod på fastigheten...)
 
De jag vet som tar lantbruksfastigheter är Landshypotek, FSB, Nordea och Handelsbanken, men det kanske finns fler. SBAB, SEB och Ikano vet jag inte tar lantbruk.
Landshypotek har väl inte ens topplån om jag minns rätt?
När vi skulle köpa vår lantbruksfastighet var SEB väldigt "på" och allt lät jättebra när jag var på banken, sedan ringde de och sa att de hade kollat upp och det var en jordbruksfastighet vi skulle köpa (vilket jag talat om när jag var där) och bolån kunde inte användas, deras erbjudande var banklån (ung. boränta +5% ::).

Vi fick väldigt bra service hos FSB och rimligt bra villkor med deras jordbrukskredit (lite bättre räntor än motsvarande bolån).

Men det är ju inte lika stor mediedriven prispress på jordbrukslån som bolån, så man får i ännu högre grad kolla runt och jaga villkor och räntor själv.

På våra fastigheter är ju ung. halva taxeringsvärdet jord/skog/ek.byggnader och halva tomt/bostadshus så för att banken ska vilja låna ut till bra villkor så måste de ju kunna begripa och värdera jord och skog för att kunna bedömma rimligt marknadsvärde på hela fastigheten, det kan nog inte Ica och IKEA mfl nischbanker.

/T
 
Landshypotek hade vi då vi hade jordbruksfastighet. Det "braiga" med dem är att man får återbäring på de pengar man betalat i ränta. Dessa pengar står kvar innestående i föreningen på ett slags "sparkonto" och man får inte ut pengarna förrns lånet är löst. Men det kan innebära riktigt STORA pengar om 20-30 år.

Du kan ju låna 75% bottenlån hos Landshypotek och lägga 10% i bottenlån hos en annan lånegivare om de går med på det? Annars vet jag att lånegivarna brukar vara mindre benägna att lägga höre bottelån än 75% utanför stadsplanerat område, och det är ju oftast där jordbruksfastigheterna ligger...

Lycka till i vilket fall!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.