Vi har köpt ett gammalt matbord som vi tänkte sätta skinkan och julölen på om några dagar. Men släkten kommer så bordet måste bli större...

Någon som vet hur mekanismen ser ut på gamla stora matbord som går att dra isär? Det är ett sk halvmånebord, och det behövs nog stödben och slåar som går att dra isär. Jag vet inte om mekanismen skiljer sig mellan olika bord, men det ska helst kunna bli uppåt fyra, fem meter långt.
 
Vet inte om det är nåt sådant här du söker eller om du vill tillverka bordsreglarna själv. Men i vilket fall som helst behöver du några stödben för att bära upp all julmaten :)
 
Tack, men jag hade tänkt att göra dem själv precis som du säger...
 
om man inte skall ett beslak som xibeca föreslår så har jag gjort en teleskoplösning med 45-reglar som löper omlott varandra under bordet. Problemet med alla sådana här lösningar är att det finns begränsning i hur mycket det går att förlänga beroende på den ursprungliga längden. låt säga att bordet är 4m så blir ju staget på ena hälften max 2m och sedan måste den ju sitta fast så det kanske bara blir en dryg meter kvar. Så om man skall göra något enkelt själv så blir det inte så mycket förlängning. De färdiga metallbeslagen är mycket effektivare.
 
Ja om man inte låter fler telekop sitta i varandra förstås. Jag kan tänka mig två varianter som jag sett men aldrig tänkt på att studera närmare. Typ flera teleskop, reglar med spår. Variant två var som en saxteleskop men det har jag bara sett en gång, vet inte om bordet var svenskt. Tror det var engelskt 1800-tal.

Några fler ideer? Ingen som har ett gammalt matsalsbord i närheten? Eller har en idé om var jag kan titta?
 
wow! Jag har sett något liknande bord tidigare men inte så att det ändras genom att man snurrar det.
 
Har en kompis som köpte ett bord som ursprungligen var för 8 personer och gick att dra ut satt det fanns 32 sittplatser. Alla utdragen var i trä och det fanns ben som fälldes ner i efterhand. Har dock inga bilder men det var T spårs varianten. Ett antal i bredd. Finns garanterat på finewoodworkings hemsida någonstans.
 
Det får bli T-spårs-varianten. Vilken av de här två tror ni kommer fungera bäst, vara stadigast? Fyrkanten i mitten har ett stadigt ben med fyra fötter, sedan två ben på vardera halvmåne.

20100616-dfrtkuwdar1w7shr319rpmkhqy.preview.jpg
 
Redigerat:
En variant med nerfällbara ben. Samma tankar som mig att man kanske kan utnyttje ca en tredjedel av varje teleskop för att få det stadigt. Men har sett flera bord som bara har ett par dm på halvmeterlånga eller längre stänger.
 
Den senaste länken var fin ett sånt bord vill man ju bygga på en gång bara för att.

Jag tror alt B blir vridstyvast. Men det beror verkligen på hur stadiga drag reglarna blir.
Mvh Pär H
 
Jo B blir nog vridstyvare, men den har fler leder som kan glappa risk för att bordet svackar, eller kärva så det blir krångligt att falla ihop/ut. Vad tror ni om en modifierd A, med två stödreglar på mittendelen? Eller C/D, känns stadigare men då får man aldrig ner storleken mer än ner till två iläggskiivor. (Vilket vi aldrig behöver) Bifogar bild på bordet så blir det kanske lättare att förstå...

Några tankar?

20100619-qgkce3xcnpxuqwiukrhmr322u2.preview.jpg
 
  • Skärmavbild 2010-06-19 kl. 12.07.50.png
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.