Halloj
Finns det nån vänlig själ som kan berätt var jag kan hitta info ang denna Gjutjärnsspis. Har en sån ståendes här hemma och tänkte ta mig an å renovera denna.
Hur gammal är denna?
Hur går man till väga för att renovera den??
Den har lite ytrost måste detta slipas bort innan man svärtar den?
Några av plattorna innuti är trasiga. Hur gör man där?

Mvh Calle
 
Det finns folk som jobbar med att renovera och sälja reservdelar till gamla spisar. Här är ett par stycken.

http://www.j-davidssons.se/
http://www.spisgubben.com/
http://www.spisdoktorn.se/

Jag känner inte till din spis, men de olika modellerna brukar ofta vara likadant uppbyggda. Jag antar att det är fråga om en köksspis. Brännjärn och cisternjärn kallas de delar som sitter närmast elden. Brännjärnet mot ugnen och cisternjärnet mot ytterväggen. Är det dem som gått sönder? Dessa går att plocka ut utan att skruva isär spisen. Om spisen inte är en ovanlig sort så kan du få tag på nya. Ytrosten bör stålborstas bort innan du svärtar den. Får du inte bort allt så brukar det lossna efter att man eldat några gånger i den. Då får man svärta den på nytt.

Vill du göra det grundligt så kan du plocka ner spisen i dess beståndsdelar och lämna på blästring eller rensa med stålborste på vinkelslipen. Hela spisen hålls ihop av fyra genomgående skruvar. Det är lite pyssligt att skruva ihop den men det går. Helst skall man ha mer än två händer.

Erik
 
Det är innanmätet som är trasigt. Finns sådant att köpa löst eller gjuts dessa på plats?
 
  • SDC10836.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SDC10837.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SDC10838.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SDC10839.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan glömma det mesta jag skrev. När du skrev gjutjärnsspis trodde jag att du avsåg en köksspis. Firmorna jag länkade till har en del reservdelar även till kaminer. Du kan prova att maila dem bilder på din kamin och fråga om de har delar. Är det ett innanmäte av gjutjärn eller är det någon keramisk fodring? Oavsett vilket så är det sannolikt något som formats före ihopsättning av kaminen och inte gjutits på plats.

Den är riktigt snygg och utsidan tycks vara i bra skick. Saknas rosten i botten på eldstaden eller har du plockat ut den? Den övre luckan är ganska liten. Möjligen är den tänkt att elda med koks och inte ved.

Erik
 
Det är ingen fara det va ju jag som va otydlig. Men det finns faktiskt ringar man lägger dit ovanpå som ser ut som de till gammla spisar ;)

ja luckan är ju väldigt liten så det kanske är koks det eldats i denna? Jag har ingen koll alls på sådant.

Rostret i botten hade jag plockat bort så de ligger bredvid kaminen.

Innanmätet är av cement eller liknande.

Jag får ta och maila några av de du länkade till så hoppas jag att jag får några smarta svar :)

Trevlig kväll
 
Det är nog en kokskamin.
Prova att lägga i ett vedträ för jag tror inte du får i något över 15cm långt...
 
P
Hmm mitt inlägg försvann tydligen igår.
Hej hej

Det har inte gått alls med kaminen. Det har inte funnits tid alls. Men har funderingar på att ta tag i det i sommar. Som allt annat man har tänkt att göra då :)
Jag har kört endel med citronsyra för att få bort rost på annat så kanske gör det även på kaminen. Sen får man väl fixa lite lerbruk å få den hel innuti.
Fin kamin du hade :)
Återkomm gärna med hur du gör med din kamin
Mvh Calle
 
Det behövs inte tas bort ytrost på annat sätt att man stålborstar. Om det är gravrost kan man behöva knacka, skrapa, blästra.
Sedan kan man applicera spissvärta.

Inuti murar man rejält med eldfast bruk (gick åt tre säckar till vår Klafreström) som utgör den egentliga eldstaden. Gjutgodset är egentligen bara stomme och dekor :)
 
Redigerat:
Jasså på så vis :) då blev de ju lite lättare. Det är bara lite ytrost. Så de är bara å svärta på alltså.
När man gjuter måste de bli helt tätt eller ?Och ska man knacka bort det som sitter kvar och glöra om allt eller är det onödigt ? Och gör det nått om man gör det lite tjockare än orginal? Borde ju hälla värmen lite bättre. fast de blir väl marginellt.
 
Det är bra att mura ordentligt, tätar, skyddar gjutgodset och håller värmen.
Bättre tjockt än tunt.
 
calle336 skrev:
Hmm mitt inlägg försvann tydligen igår.
Hej hej

Det har inte gått alls med kaminen. Det har inte funnits tid alls. Men har funderingar på att ta tag i det i sommar. Som allt annat man har tänkt att göra då :)
Jag har kört endel med citronsyra för att få bort rost på annat så kanske gör det även på kaminen. Sen får man väl fixa lite lerbruk å få den hel innuti.
Fin kamin du hade :)
Återkomm gärna med hur du gör med din kamin
Mvh Calle
Haha! Du lider tydligen av samma fenomen som mig - Tidsbrist! Har själv inte hunnit längre med kaminprojektet ännu, men som du hoppas jag hinna med det innan sommaren är all!

Kul att du gillade kaminen, den har verkligen potential!

Jag lovar att lägga in ett inlägg då jag vet mera!
Ha en skön sommar!
-Kaj
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.