Det är ju bara så att det är lätt att slösa med andras pengar :).
gaia
 
Det är ju inget fel i att snåla och vrida på kronorna en och två gånger men man får tänka till så man inte dumsnålar. Saker som används och nöts ska ju vara hållbart i många år så precis som nån sa ovan med exemplet på blandare. Sen är det lite underligt det där med folk som lägger sig i vad man ska ha, det är fler icke husägare än husägare som lägger sig i och dom som är husägare har ju inte alltid det dom säger att andra borde ha. (om dom inte köpt något dyrt som dom själva tycker är ganska onödigt!!!!!! dom vill ju inte vara "dumma" själva)
 
Händer ju även mig att folk har synpunkter på vad som borde göras eller hur man ska göra, och vilket material man ska ha.
Kontrar man då med, - Vad fint, hjälper du mig 3 veckor på semestern med det då?
Då brukar intresset svalna rätt fort.... :D
 
Tja, alla har vi våra prioriteringar. Man behöver ju bara kolla runt här på Byggahus i avdelningar som Kök, Planlösningar o s v för att se att det finns väldigt många åsikter om vad som är helt oumbärligt. (Här började jag skriva en liten lista men det blev så tradig att jag skippade den.) Och det är väl inte så konstigt utan det konstiga uppstår om vissa får för sig att just deras åsikter inte är privata utan allmängiltiga, som de som kommer med såna "råd" till dig.

Ju längre jag hänger här på forumet, desto mer respekt får jag för alla er som bygger nytt med alla dessa beslut ni måste fatta och val ni måste göra. Verkligen. Jag vet inte om jag skulle kunna göra det så bra för jag väljer så sakta när det gäller sådant... Tur att inte alla är som jag, för då skulle det kanske inte bli några nybyggen.
 
Staffans2000
I Grund och botten handlar det om samma sak, varken det gäller rördelar, möbler eller kök.
DET ÄR VÄLDIGT ENKELT ATT VARA FRIKOSTIG MED ANDRAS PENGAR!!!


Staffan
 
Tycker inte att man ska lyssna speciellt mycket på vad andra säger eller tycker så vida man inte är ute efter tips eller dyligt man får ju som sagt anpassa matrialval med mera efter ekonomin,

Det finns ju fördelar och nackdelar med exempelvis just bänskivor, dyr behöver ju inte ha alla fördelar för det och dessutom så går det ju att byta ut bänskivor vid senare tillfälle om man nu skulle vilja ha en stenskiva.

Bättre att satsa på själva huset i sig så att man blir nöjd.


Jag bor ju nära en skidturist ort och jobbar för närvarande som målare och ser en hel del väldigt fina "fritidshus", ett hus vi är vid nu är kanske på 150m2+ med skiffergolv,ekkök med granitbänkskivor, fina vitvaror, spa avdelning med relax del med panoramavyer över fjällen men de roliga är att de har ohyvlad spånt på väggar och tak som verkar vara modernt nu man kan ju undra om det är nån färgtillverkare som hittat på den trenden :)

Så visst finns det de som har pengar alltid, tror att bara deras stenbänkskivor kostar som hela mitt nya ikeakök utan vitvaror, om inte mer ;)
 
Om man tror att granit är värt pengarna för att den varar i evigheter så kan det bli till en nackdel när man fex ska byta spishällen om 10-15 år. Finns det samma mått på spisar då?
Granitbänkar löser in planlösningen som kanske blir svårt att ändra vid nästa köksrenovering - bänken finns ju kvar i det mått den köptes. Blir det uppskattat vid försäljningen eller när skåpen ska bytas?

Har själv en kompromislösning - en arbetsyta av en bit marmor ca 60x70 och resterande bänkar är av rostfritt ( diskbänk) och trä där det passar.
Överkomligt att köpa en mindre bit men ska man täcka all bänkyta med granit så blir det skrämmande dyrt för dom flesta.
Hoppas att mina billiga köksbänkar påverkar inte min matlagning :).
gaia
 
Och vill man absolut ha granitlooken så finns ju laminat i nästintill alla möjliga färger. Dock får man ju inte samma vikt som en äkta stenskiva men på håll ser man iaf knappt skillnaden.

Har man överflöd av pengar kan man ju slösa bort vad ett normalt kök kostar på en enda köksdel om man så önskar. Gör man inte det kan man ju byta skivan två tre gånger för samma summa när man blir less ;)

gaia:Hur vet du det? Har du provat att laga mat i ett "dyrt" kök och jämfört :D
 
Bygg huset utifrån er budget, och skit i vad andra tycker. Det roliga med att ha huset är, när man kommit tillbaks på fötter ekonomiskt, är att uppdatera sakerna. Helt plötsligt blir det skoj att lägga dom där pengarna på en supernice bänkskiva, eller speciella socklar mm. Låter saker och ting ta tid och låt hemmet växa fram !
 
Milkshaken
riktigt så är det inte för oss än,,, men nu blir min fru arbetslös om ett par veckor... (Lärarinna) och dom projekten vi hade planerat förra året till i år får vi lägga på is.... Inget att göra åt, utan får göra det bästa av situationen och komma igen om ett tag istället...
 
En lite kul grej liknande denna var en kompis som sa "klart ni ska ha golvvärme i vardagsrummet nu när ni ändå renoverar". Jo tack, efterinstallera vattenburen golvvärme i ett hus är ju enkelt gjort, och billigt. När en annan kompis köpte nytt hus och valde till golvvärme på nedervåningen sa jag "Shit vad lyxigt". Hon sken upp och var så glad att jag inte som alla andra sagt "Klart man ska ha" som om det vore självklart.
 
Jag tycker det är BRA och roligt att höra både varianten "klart ni ska ha..." och "har ni tänkt på att..." och "om det vore mitt hus skulle jag...". Känner mig trygg i mig själv och mina egna val. Kan ta till mig folks smarta råd och fnysa inombords åt alla besserwissrars knäppisidéer. Det som är en självklarhet för dem är kanske absurt för mig - inte bara vad gäller pengar som trådskaparen skriver om, utan även i funktion och utseende.

Vi har byggt ett stort nytt hus och flyttat in för några månader sedan. Det är groteskt lyxigt bara ATT huset finns, tänker jag. I grannkommunernas ghetton trängs fattiga i fula lägenheter med sunkiga balkonger - och här sitter jag i ett stort vackert hus. Men i jämförelse med vad vi hade kunnat göra, så kan man inte säga "lyx". Vi valde så mycket bas- och standardsortiment som det bara gick!

Viktigast för oss - och som JAG ger som råd när jag beter mig som trådskaparen avskyr! - är att satsa på det som är knepigt eller omöjligt att fixa i efterhand. Grunden, isoleringen, stommen. Även sånt som fasaden, taket, fönstren. Vi kommer knappast heller att byta badrum eller braskamin i första taget.

Spis och tvättmaskin kan man lätt köpa nya, bänkskivor kan man byta, dörrar är lätta att ersätta, golv kan man lägga in nya. För att inte tala om rent kosmetiskt: tapeter och liknande.

En del säger "ni ska väl ha stenläggning här?" som om det inte kostar något alls. Andra säger "har ni inget badkar?" fast vi valt bort det. MÅNGA, många sa "men inte ska ni väl ha skafferi - det är det INGEN som har nuförtiden!" - men jag är överlycklig över att jag tjatade mig till ett skafferi och nu ser jag hur många som tycker det är en toppenbra idé.

Sedan finns det ju kategorien som säger till EFTERÅT, Jessica-Pessica! De som kommer när allt är klart och säger "om det vore mitt hus så skulle jag ha satt in mer belysning/en keramikhäll/ett hörnbadkar". Då är det ju verkligen försent för goda råd och ännu tråkigare än att höra det under tiden man har ett val...

Men vi har fått många tips som har varit bra också och som jag tagit till mig. Som att inte sätta tapeter och microlit direkt utan bara måla - så får vi kosta på oss det andra sedan, när huset satt sig. Vifta bort det som du inte gillar att höra, ta till dig resten. De flesta menar inte något illa och är nog inte ens avundsjuka, utan tycker helt enkelt att de har en STRÅLANDE BRA idé som de måste förmedla. Den dagen de själva ska hosta upp de där pengarna kanske de ångrar sig (men då har de glömt att de satte press på dig!) eller så tycker de helt klart det är värt vartenda öre.
 
Om man känner sig säker i sina val och vet att ens val fungerar för en själv, så ska man skita i vad alla andra tycker (för alla prioriterar olika) och köra på sitt eget. Men, personligen så lyssnar jag gärna på vad andra gör för prioriteringar; Jag har aldrig haft hus och vet således inte vad som krävs av en bänkskiva eller en tvättmaskin. Alla familjer lever även under olika förutsättningar och de speglar ju också vad alla andra familjer har för åsikter om hur ett hus skall inredas och byggas. Jag försöker att inte bli irriterad på folk som ger mig råd om vad vi ska tänka på, för jag antar att det är just råd och att de inte försöker lura mig till fattigdom :)

Jag är rätt dumsnål av mig, till skillnad från min man som köper dyra grejer som han aldrig någonsin slänger. Hittar jag en jättesnygg tröja på stan för 1500 spänn, så köper jag den nästan aldrig för jag tycker att den är för dyr. Däremot kan jag komma dragandes med en påse H&M-kläder för samma summa och blir sedan ilsken när jag märker att de faller sönder inom ett år. Min man har skjortor på sig på jobbet och köper bara Eton för 1200 spänn. Dock använder han fortfarande en Eton-skjorta från år 2000 och den är lika fin som en ny. Vi hade lite problem när vi skulle köpa möbler till vår första gemensamma lägenhet. Jag ville handla på IKEA, för jag ville kunna byta ut möblemanget när jag tröttnat på det och min man ville bara köpa Dux-fåtöljer, Hästens-sängar och fina mattor. Det slutade med att vi köpte mestadels dyra grejer och jag ångrar mig inte en sekund faktiskt, för de grejer vi använder mest är de som också kommer att hålla i 25 år (dessutom försvann mina ryggproblem när vi köpte Hästenssängen). Så jag är en av dem som propagerar för Hästens, just för att den fungerade så bra för mig. Den som propagerar för granitbänkskivan har troligtvis positiv erfarenhet från att ha en sådan (eller nog mer troligt, negativ erfarenhet av att ha fanér :) ).
 
Åh vilken passande tråd!
Vi är i färd med att riva ut hela köket och badrummet ända ner till grund och stomme. Rivningen e klar och det är grävardags osv i grund, men det var ju inte det tråden handlar om.

JAG BLIR TOKIG på alla j*vla besserwissers "jag kan allt" muppar som alltid ska lägga sig i hur man ska göra ditten och datten. Börjar tom bli folkilsken tror jag. Men det är bara såååå frustrerande att "du ska göra så" "nej såhär gör man ditten" "så här är rätt" "så hade jag gjort" fan är det med folk, vill man ge tips och ideer fine, men för f*n då måste man veta vad man talar om med!

Jag har hjälp av 2 superduktiga o goa gubbar som är bäst helt enkelt (tack micke o sune!)
Dom lyssnar jag på varenda ord på vad som säger och vi diskuterar saker jag tror på annat sätt osv.

Men alla andra backa ett steg och låt oss hållas, bara för att man inte ens e 30 så kan man klara av massor!
Jag kan skryta med mer kunskap och hantverkskicklighet än många "grannar, 40-talister och bekanta förståsigpåare"

Jag är inte slut i huvudet för att jag köper en köksfläkt för 18 000:- jag vill bara ha en riktigt jäkla bra fläkt.

Sen ett tips till alla som köper skitsaker som inte håller (tänkte på föregående inlägg)
Arga snickaren sa i ett avsnitt: "Använd lika mycket pengar men köp hälften så mycket grejjer"
 
Visst är det kul med alla råd!
Vi byter en massa grejer på huset nu, lite golv, fönster, trappan mm. Av nån anledning SKA man ha lite ont om pengar, och eftersom vi byter några fönster i taget oh dessutom har valt laminatgolv så förutsätter folk att det är lite tight. Sen frågar de vad en trappa kostar....

Trappan byter vi för att den gamla knarrar nåt oerhört, det blir bara värrer och värre och snickaren kan inte göra så mycket åt det utan att "göra vid altlihopa". Då vill vi byta til len snygg istäletl för att stå och slipa bort linoleumen, slipa och måla. Enklare och snyggare men dyrare.

Fönstren byter vi några i taget, av praktiska skäl, tyckte det var väldigt rörigt hos grannen när de bytte alla fönster på en vecka.

Och golven blav laminat, för det var de som var snygga. Ja, de som ska oljas femton gånger om året och kostar över tusen kronor per kvadraten. Inget för latmaskar som oss :-D

Blodpudding äter jag ibland för att det är gott och havregrynsgröten steker jag upp, men det är mest för att barnen inte gillar lax och annan lyx ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.