Hej!
På landet, sommarstugan, har vi en septiktank på 3 kubik. Den har funnits där sedan tidigt 90-tal, 92 tror jag. Det har fungerat bra fram till förra våren. Vi beställde tömning ngn. vecka innan påsk för att vara säkra på att kunna använda toan då. Trots detta var tanken full när vi kom ut till stugan. Ingen hade varit i stugan och vattnet var avstängt. Det låg en lapp på förstubron från slamsugaren att han varit där och tömt veckan innan. Under resten av sommaren fungerade det som vanligt.

Samma sak har upprepat sig den här våren. Tanken blev full ngn. vecka efter tömning utan att toaletten använts, vattnet var avstängt. Mätning gjordes "manuellt" genom att stoppa ner en pinne i tanken.

Marken vid sommarstället är väldigt vattensjuk på vårarna, kan det läcka in vatten på något sätt? Jag misstänker själv en rens/servicebrunn mellan huset och tanken (det är ca 20 m mellan huset och tanken). VI håller på att bygga ett till hus på tomten och den enda vägen för grävare och lastbil har varit att köra över denna brunn. Jag tror att det bara är ngn. decimeter ner till avloppsröret där och min tanke är att börja med att gräva upp där för att se hur det ser ut. Någon som har något annat förslag? Tacksam för svar!
 
Du är troligen på rätt väg. Det behövs inget stort hål för att fylla en 3 m3 tank på en vecka om vattnet kan tränga in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.