Vi har ett badrum på ca 6x2 meter Nu skall vi bygga en vägg på ena sidan som gör att duschen blir inbyggd så att säga. I den resterande delen av rummet finns handfat och toalett samt en golvbrunn. Nu undrar jag helt enkelt om vi måste ha fullt tätskikt i hela de 12kvm stora rummet eller om vi har det i duschdelen ( som de facto blir som ett eget rum) och i den andra delen så har vi tätskikt på golv och upp en (10cm?) på vägg?
Se på den mycket enkla ritningen nedan så ser ni hur jag menar... Duschdelen är alltså ett eget rum i rummet så att säga, med egen golvbrunn. Det kommer att vara tröskel mellan duschdelen och den övriga delen, glasdörr.
Så...hur skall tätskikten vara för att det skall bli korrekt?Känns ju onödigt dyrt att göra fullt tätksikt hela rummet om inte det är nödvändigt....
 
  • badrum enkel.JPG
Här är ett fall som är glasklart som enligt branchreglerna men som realistiskt sett kan förenklas. Duschar ni med dörren stängd så lär det inte bli mkt vattenbegjutning i rummet för övrigt. Det hade helt klart fungerat med fullt tätskikt i duschzonen samt nån meter utanför och givetvis golvet i hela utrymmet med uppvik på 5 cm.

MEN, det är inte godkänt. Dumt absolut men men...

Det kanske kostar en 5 - 6 tusen extra att täta hela och jag som badrumsentreprenör hade aldrig frångått branschreglerna i det här fallet även om det givetvis hade fungerat ändå. Frångår jag mina förpliktelser gäller inte mina ansvarsförsäkringar och det är inte av intresse :)

Om du insisterar så ta ett snack med ditt försäkringsbolag, (det är inte olagligt att frångå branschreglerna) och se för guds skull till att få ett eventuellt godkännande skriftligt och väl dokumterat om du nu har tur och får någon byggare att utföra det.
 
nej jag insisterar inte på någonting :) Jag undrar bara för att duschen blir ju ett eget rum precis som om vi hade bara haft den lilla delen som ett badrum och resten ett vanligt rum. Det kommer vara stängd dörr för duschutrymmet vid duschning helt klart.
Kanske är lika bra att köra fullt ut även i yttre rummet för säkerhets skull ...pengarna är inte frågan utan det vara bara det att behöver man inte så känns det onödigt att kosta på som sagt. Finns alltid annat att slänga 5-6-7 tusen på så att säga ;-)
 
slår upp denna igen då jag skall upp på semestern o fixa lite... Bland annat måste all beklädnad på innerväggarna rivas och bytas ut då det är någon form av pressad träskiva just nu samt att jag skall flytta på två fönster och byta ut dem till ett stort istället.Så alla skivor invändigt skall bytas först o främst.
Som det ser ut just nu är det alltså ett enda stort rum, och golvet måste flytspacklas i hela rummet. Med tanke på att väggen skall upp, skall jag sätta yttervägg i hela rummet, sedan flytspackla hela rummet som en sammanhängande del först och då lägga brytningen på fallet där väggen skall stå?
Eller skall jag montera nya väggbeklädnanden i hela rummet, bygga skiljeväggen som delar rummet och sedan flytspackla dem som två skilda rum?
 
Redigerat:
Pratade med vårt försäkringsbolag och de satt vi skulle ha ca 1 meter fuktspärrat utanför och runt om duschen med, sen behövdes det andra inte på samma sätt.
länsförsäkringar var det.
 
annicaahl skrev:
Pratade med vårt försäkringsbolag och de satt vi skulle ha ca 1 meter fuktspärrat utanför och runt om duschen med, sen behövdes det andra inte på samma sätt.
länsförsäkringar var det.
Njae jag hoppas inte att våra skadeförebyggare eller skadereglerare ger sådana generella uttalanden. Det stämmer förhoppningsvis i ert fall om ni bygger i källare där fukten diffuseras utåt men kanske inte alls för TS. Därför ogillar jag att bara citera oss försäkringsbolag då våra svar är utformade efter en viss frågeställning men kan inte anses gälla generellt

MVH Lorant
 
Jag anser nog att endast duschrummet ska tätas och golvet samt 5cm upp på väggen i wc delen.
Eftersom det finns dörr och tröskel i duschdelen räknas det väl som ett rum och wc delen som ett?
Jag tätskiktade inte ute i hallen när jag gjorde min dusch...
 
Nino:
Precis min tanke. Nu har jag ju dock toa och handfat i den stora delen samt en golvbrunn, men det borde ju då vara samma som tex en tvättstuga där man bara behöver golv+ uppvik på vägg... Jag kan inte riktigt förstå skillnaden och varför jag skulle behöva fullt tätskikt i hela stora delen (då duschen blir ett eget rum så att säga,,med tröskel och dörr). Det blir ju ingen vattenbegjutning på väggar där överhuvudtaget..?

Om jag läser länkat regelverk så står det ju :
2,4
I toaletter, tvattstugor och utrymmen med
varmvattenberedare ska golvet forses med
tatskiktssystem av folietyp (VTgF) eller ovrigt
godkant tatskiktssystem (VTg). Tatskikt ska dras upp pa vagg min 50 mm.

För mig betyder det att den stora delen är våtzon 2 hos oss enligt vad jag beskrivit ovan och därför räcker det med tätskikt golv samt uppvik på vägg enligt ovan text?
 
Redigerat:
Problemet uppstår om du flyttar, och nästa ägare ser att, "ahh, här finns det en golvbrunn, då kan jag sätta dusch här..."

Jag hade gjort som du säger, endast tätat golv och "duschutrymmet", men,

jag hade också tagit bort den andra golvbrunnen. Avlopp till ev framtida tvättmaskin kan man koppla på handfatets vattenlås.
 
Tvättmaskin och annat finns i tvättstugan..inte i badrummet ;-)
Gällande ny ägare så handlar det väl mer om information och vad som skrivs in i handlingarna, eller hur?

jaja det är ingen stor grej...men man vill ju veta vad som gäller så att säga. Är ju å andra sidan skönt att ha en golvbrunn till om man gör en snygg variant så man kan spola golvet och så... Så det är nog lika bra att täta hela skiten :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.