Ett tips. Testa uppdateringar/ändringar på en testserver först. Så slipper siten se ut som skräp i flera timmar om de blir fel!..
 
Verkar som att forumet har tappat alla inlägg skrivna mellan halv två och halv tio.
 
Sidan är ju betydligt snabbare nu iaf... ;)
 
I samband med att vi gjorde en förändring som skulle göra sidan snabbare så kraschade databasen vid tre tillfällen. Vi har tyvärr tappat alla inlägg mellan halv två och halv tio. Ber tusen gånger om ursäkt och hoppas att vi är på banan med en fungerande stylesheet inom kort.
 
Hoppas ni får ordning på det.
Känns som det varit lite mycket "duttande" sista tiden?
 
Per Eskilsson skrev:
I samband med att vi gjorde en förändring som skulle göra sidan snabbare så kraschade databasen vid tre tillfällen. Vi har tyvärr tappat alla inlägg mellan halv två och halv tio. Ber tusen gånger om ursäkt och hoppas att vi är på banan med en fungerande stylesheet inom kort.
Kan inte låta bli att hålla med Rrrrr om tester.

De flesta här tycker det är viktigt med planering innan man påbörjar ett jobb. Vissa tycker dessutom att man ska låta yrkesfolk göra jobben för att det blir bättre kvalite. Jag tillhör dem som anser att sunt förnuft kommer man långt med, men inte ens det hjälper utan planering. Det är inte annorlunda med IT förändringar. Det går att tänka sig många liknelser tex denna inom bygg! "Oj, huset ramlar pga en underdimensionerad domkraft". Har du tur är ingen människa under. Nu med IT var det bara forum kommentarer som försvann.

/Peter
 
Det är ju så enkelt för er att slippa sådana här problem. Gör en mysqldump och zippa ihop mappen med sidan precis innan uppdateringen, så tar det bara någon minut att återställa om det kraschar. Stäng dessutom sidan under uppdateringen. Kan ni testa den på en testserver först så gör det. Underlättar när man inser att det inte riktigt går som man vill.
 
Var finns det forum som aldrig kraschat? Alla "mina" har iaf gjort det åtminstone én gång...
 
Overkligt att man gör skarpa förändringar under dagtid utan att ha testat dem först och utan att stänga av sidan när förändringen görs.
 
Tjohoo nu är allt som förr igen kl 02 01
 
gefleborg skrev:
Vissa tycker dessutom att man ska låta yrkesfolk göra jobben för att det blir bättre kvalite.
Det ÄR yrkesfolk som gör jobbet. "FS Data är marknadsledande inom webbhotell/hosting branschen i Sverige." http://www.fsdata.se/partner/

Jag har ingen aning om vad som har hänt under kvällen, får ta det med Per imorgon.
Men nu har jag lyckats återställa forumets utseende i alla fall.

Det är lätt att säga att vi ska göra alla ändringar nattetid och på utvecklingsservrar. Men faktum är att vi har ett stort forum som används av väldigt många. Saker vi gör i utvecklingsmiljö speglar inte verkligheten och därför så måste vi göra vissa saker direkt på forumet. Det går inte att simulera den belastningen som riktiga användare gör.
Och att göra förändringar nattetid funkar inte, eftersom både vi (alla utom jag) och vår host arbetar dagtid.

No hard feelings och jag hoppas att ni ska slippa sånt här strul i fortsättningen. Vi gör vårt bästa.
 
Flummy, det är klart att ni måste göra uppdateringarna nattetid. Samt meddela oss användare och lägga ut en avbrottssida tills det är klart.

Kan du kolla vad som har hänt med inläggen som skrevs mellan ca 13:30-21:30? De är borta! Synnerligen irriterande. De går väl att få tillbaka hoppas jag. Förutsatt att webbyrån tog en db-dump innan de satte igång förstås.
 
Fast va då? Rätt onyanserad kritik tycker jag, alla forum och ALLA andra data-grejor som jag har haft kontakt med strular återkommande. It är skit jmf med mycket annat som kan fungera betydligt längre utan kontakt med nån expert. I förhållande till mail och mobiler på jobbet är det här forumet fantastiskt.
 
Men vad alla gnäller?
Det var ju inget flygplan som kraschade med 200 dödsfall, bara en databas med lite inlägg.
Gissningsvis så gör de som jobbar med siten så gott de kan och ibland blir det fel.

Den som aldrig felat kastar första stenen!
 
Redigerat:
Det började redan igår, när jag skriver i snabbsvar och klickar i svara har alltid mitt inlägg uppdaterats så att jag ser att det kommit in, nu så måste jag klicka på uppdatera sidan, bättre förr.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.