Idag har(hade ;-) ) vi en gammal 400V-spis - den gick sönder.

Planerar att köpa en ny spis, helst 220V - är det mycket arbete för elektrikern att göra om kontakten till 220?
 
ja det kan bli mycket arbete, om du inte har någon neutralledare framdragen till uttaget så måste den dras fram, och det kan bli olika jävligt beroende på hur det ser ut inuti väggarna om det är dold installation, är det utanpåliggande så byter man hela kabeln från centralen till uttaget.
 
  • Gilla
batsan
  • Laddar…
Det förklarar varför elektrikern tyckte inte om ideen ;-)
Tack!!!!!
 
Om du har nolla framdraget blir det inget jobb alls för elektrikern. Om du bara har tre faser och jord, men ingen nolla framdraget så kan elektrikern antingen dra fram en nolla eller om han är lat ändra en av faserna till nolla och således koppla in spisen på endast två faser och nolla.

Erik
 
Så länge det inte är en 1fas 230volts spis som EJ är omkopplingsbar för 2fas/3fas då ska det upp i kabelarea.....
 
Detta innebär att man kan inte köpa vilken 230V spis som helst.....
Det verkar att det är enklare att hålla vid 400V-spis.

Är det några nackdelar med en sån spis mot 230V?
 
beza skrev:
Detta innebär att man kan inte köpa vilken 230V spis som helst.....
Det verkar att det är enklare att hålla vid 400V-spis.

Är det några nackdelar med en sån spis mot 230V?
Nja, se det så här, du har fler fördelar med en 400V spis. Då funkar det som så att ugnen går på en fas, två plattor på en fas och dom sista två plattorna på den sista fasen, plattor och ugn blir varmare snabbare på det viset när man använder många grejer samtidigt. På en 230V spis så ska alla plattor + ugn dela på en fas.
 
  • Gilla
nummas66
  • Laddar…
Tack :)
Det var ett rakt svar :)
 
Glufsglufs skrev:
Nja, se det så här, du har fler fördelar med en 400V spis. Då funkar det som så att ugnen går på en fas, två plattor på en fas och dom sista två plattorna på den sista fasen, plattor och ugn blir varmare snabbare på det viset när man använder många grejer samtidigt. På en 230V spis så ska alla plattor + ugn dela på en fas.
Nej, det där stämmer inte.

Det finns i princip tre "sorter".

Dels 230V enfas-spis, de funkar som din 230V-beskrivning. Den här sortens spis "ska" man bara använda om man bara har enfas till elmätaren (typiskt lägenheter med 16-25A enfas huvudsäkring och 16-20A enfas till spisen).

Dels finns 230V-trefas-spis, de funkar som din 400V-beskrivning. Vissa (men inte alla) sådana spisar kan även användas som 230V enfas-spis.

På en 400V-spis så är det kopplat till exempel så att ugnen matas mellan fas 1 och 2, två plattfor mellan fas 2 och 3 och de andra två plattorna mellan fas 3 och 1.

Fördelarna med 400V-spisen jämfört med 230V-trefas-spisen är dels att belastningen då man bara kör "en del" fördelas mellan två faser (d.v.s. mindre risk att spisen ihop med nåt annat bränner en huvudsäkring), dels behöver den ingen noll-ledare (sparar i princip en kabel, men det är dumsnålt att inte dra fram nolla om man nyinstallerar, fördelen är alltså ungefär att den passar om nolla saknas), och tack vare att den inte använder nolla så blir det oftast mindre märkbart spänningsfall än om den drar ström via nollan. Det sista har bara betydelse "på landet" där det är högre spänningsfall i matningen till bostaden.
 
En ideal spis kan kopplas antingen för tre faser + nolla eller för en fas + nolla. Då blir det en modell istället för två på marknaden vilket är bra för konkurrensen och enklare för kunderna. Skulle en huvudsäkring gå slipper man att lamporna i hemmet glimmar svagt, all elektronik får frispel och hon som bestämmer och skäller ut dig för att huset kommer att brinna upp :p
 
Samtidigt är det 1,73 ggr större risk att man pangar huvudsäkringen.

En 400 V trefasspis är optimal ur lastfördelningssynpunkt, det är alltid minst 2 faser belastade.

Protte
 
yxis skrev:
Nej, det där stämmer inte.

Det finns i princip tre "sorter".

Dels 230V enfas-spis, de funkar som din 230V-beskrivning. Den här sortens spis "ska" man bara använda om man bara har enfas till elmätaren (typiskt lägenheter med 16-25A enfas huvudsäkring och 16-20A enfas till spisen).

Dels finns 230V-trefas-spis, de funkar som din 400V-beskrivning. Vissa (men inte alla) sådana spisar kan även användas som 230V enfas-spis.

På en 400V-spis så är det kopplat till exempel så att ugnen matas mellan fas 1 och 2, två plattfor mellan fas 2 och 3 och de andra två plattorna mellan fas 3 och 1.

Fördelarna med 400V-spisen jämfört med 230V-trefas-spisen är dels att belastningen då man bara kör "en del" fördelas mellan två faser (d.v.s. mindre risk att spisen ihop med nåt annat bränner en huvudsäkring), dels behöver den ingen noll-ledare (sparar i princip en kabel, men det är dumsnålt att inte dra fram nolla om man nyinstallerar, fördelen är alltså ungefär att den passar om nolla saknas), och tack vare att den inte använder nolla så blir det oftast mindre märkbart spänningsfall än om den drar ström via nollan. Det sista har bara betydelse "på landet" där det är högre spänningsfall i matningen till bostaden.
Jo, jag korregerade mitt inlägg med ett nytt senare men det ser ut som att det försvunnit
 
Jag noterade att den senaste spisen vi köpte från IKEA (häll plus ugn) med 400 V system krävde enligt specifikation antingen 5 ledare 1,5 kvmm eller 4 ledare 2,5 kvmm. Dvs i första fallet även nolla!
 
?? Varför skulle 4-ledaren vara grövre?
 
Bo.Siltberg skrev:
?? Varför skulle 4-ledaren vara grövre?
Han sa IKEA va? :D

IKEA har kanske internationella beskrivningar, dom har ju lite annorlunda saker för sig i Norge tex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.