Hej,

för ett hus jag har för avsikt att köpa anges boarea 56 kvm och biarea (källare) 56 kvm.
Mina beräkningar (jag är arkitekt och har bra koll på mätstandard) säger att det snarare är 55 resp 45 kvm.

Vad ska man göra med det? Påtala nu innan visning och hoppas på att info ändras men riskera att upplevas som jobbig av mäklaren eller ta upp som avvikelse efter eventuellt köp? Hus i närheten har sålts för uppåt 60 000 kr/kvm, så det gör en viss skillnad.

Dessutom anges huset som 4 rok med 1-3 sovrum när man med god vilja möjligen kan komma upp i 2,5 rok. Resten är antingen i källaren som är biarea och inte räknas, eller ett sovrum som kan byggas genom avdelning av vardagsrummet. Detta med rummen är väl mest lockbete och mäklarjargong, men det irriterar mig.

Någon som har råd?
 
Du ser ju huset och inser den rätta storleken - huset blir varken större eller mindre, billigare eller dyrare oavsett vad du gör.
Om du räknar ner boarean så ökar kvmpriset, men priset blir det samma.
 
Att angivna areor är litet fel är ju ytterst vanligt när det gäller villor. Är de om- eller tillbyggda är felaktigheter snarare regel än undantag.

Ska du påtala det tycker jag att du gör det före köp. Om du skriver på och kommer med prutningskrav i efterhand p g a en avvikelse om en enda kvm boarea (och ja, lite biarea också men det brukar de flesta se som mindre viktigt) tror jag att du kommer att upplevas som extremt jobbig. I värsta fall får säljaren kalla fötter och låter dig hellre häva köpet.

Att mäklare räknar med rum i källare om de är någorlunda beboeliga är också ytterst vanligt. Det kan man tycka olika om men att det räknas som biarea är knappast relevant, för det säger ingenting om hur enskilda rum där kan/får/bör brukas.
 
Tack, det var väl i princip så jag tänkt. Man får väl försöka låta bli att hetsa upp sig över mäklarfasoner.
Huvudsaken är ju att man har koll själv.
 
Mätte snabbt med laser under visning och såg att det snarare var 60 kvm på övrevåningen...
 
Köpte du huset ?
 
Nej, hade för dålig koll på marknaden visade det sig. Det rusade iväg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.