Jag som ny villaägare har tänkt att renovera insidan av huset här framöver.

Jag har alldrig gjort detta tidigare och tänkte kolla med er om jag missar något moment och få lite tips på vägen.

Först tänkte jag på ytskiktet i ett rum.

Nu sitter det tapet direkt på spånskivor.

Då tänkte jag göra följande i sovrum

* Spackla taket vilket är ojämnt ( grovspackel, slipa och sedan fin spackel ) bättre att gipsa?
* måla taket
* Slita ner lös tapet
* gipsa med 6mm renoveringsgips
* göra hål för uttag och strömställare ( finns uttag där det behövs, finns inte behov för nya )
* spackla skarvar med finspackel
* slipa ner spackel
* sätta tapet
* sätta golvlister
* sätta tak lister
* sätta nya uttag och strömställare

Hur gör man vid fönster när man byggt på med gipset? det blir ju en glipa mellan fodret och karmen
 
Halloj,
Vad är det fär stomme på huset i övrigt? Är det tex sten eller tegelstomme är det ju tex. smidigt och snyggt med putsat ytskikt på innerdelen.
I övrigt:
* Spackla taket vilket är ojämnt - riktigt slitsamt att bredspackla tak. Om inte takhöjden är avgörande hade jag satt gips eller pärlspont. Använder du spont så måla noterna innan uppsättning.
* måla taket - det måste man ju göra i vilket fall. tänk på överlappning och spontar du så använd spärrfärg eller lacka kvistarna.
* Slita ner lös tapet - Hästjobb, men är beroende på ålder och typ av tapet. Bredspackling är alternativ. Många använder tapetborttagningsmaskin/ångmaskin. finns för några hundringar på de flesta ställen.
* spackla skarvar med finspackel - glöm inte målaremsa alternativt glasfiberremsa för att motverka sprickbildning
* slipa ner spackel - se till att plasta dörrhål ÄVEN om det är dörr till andra rum och sätt igen ventilationen. Slipdammet tar sig igenom allt. KÖP billig dammsugare eller investera i en byggdammsugare för slidamm har sönder din vanliga.

Beroende på vad man själv har för krav på sin konstruktion så kan det vara läge att kolla på om man behöver rikta och loda tak/vägg och regla därefter innan man kör igång.

Ett annat råd är att ha en råd tråd genom huset. alltså vilka material och så vidare du vill ha i övriga huset . Men det är som sagt också beroende på vilka krav man har.
Lycka till,
 
Hej tacka för svar.

Det är ett trähus med panel.

Sett efter jag rivit lite i rummet att lite spån inte sitter helt rakt samt att mellan vägg till annat rum verkar vara reglat dåligt, väldigt svajjig vägg.

Tänkte plocka ner spånskivan där och regla innuti, isolering och ny typ osb skiva utanpå.

Om jag ska gipsa så behöver jag inte ta bort tapeten under, eller?
 
Hej,

Svajar hela väggen eller bara enskilda skivor?
Det går ju att läkta utanpå spånskivan för att "knyta ihop" regelverket under spånskivan men det beror lite på var problemet sitter. sannolikheten är nog stor att du har kvar svajet på grund av grundkonstruktionen. Sen så är ´ju frågan om du vill bygga ut väggen med totalt 7-8cm, vilket det blir med läkt och gips.

Hur mycket vägg är det frågan om? Är den bärande? då kan det vara lite vanskligt och risker med svaj.

Generellt hade jag inte tagit bort tapeten om det inte är så att den är möglig, har andra angrepp, är av plast eller om man obegränsat med tid.

Byggande är ju även en läroprocess som kostar massa tid men inte så mycket pengar räknat i relation till vad du lär dig om du skulle ta ner till regelverket och bygga upp igen. Då kommer du ju kunna smälla upp en vägg på nolltid sen, fixa till dig själv och hjälpa grannen eller i kompisens sommarstuga i utbyte mot andra tjänster etc etc.
 
Det är en vägg av vad jag förstått är uppbyggd vid ett senare tillfälle än huset byggdes.

Huset är av låd modell med takstolar tvärsöver hela lådan, så jag kan inte se at det skulle vara bärande väggar innomhus, förrutom ytterväggarna då.

Jag tror att den svajjande väggen är snål byggd helt enkelt, och att enklast blir att ta ner spånet och regla innuti.

Spånskivorna vad jag ser är väldigt tjocka, så det blir nog fint när jag byter dom mot något tunnare, OSB och renoverings gips.

Detta blir garanterat en läroprocess, vilket jag ser framemot.:D

Ska slänga upp lite bilder i tråden är tänkt, men Felia ( Telia ) tyckte att vi skulle byta address och kopplade ur våran telefoni och bredband i Måndags d^_^b :S. Och har inte lyckats förmå dom att fixa tillbaks den, trots 3 samtal. Jäkla callcenter ungdomar.
 
Vet inte om det bara är jag men jag tycker 6mm renoveringsgips är värdelöst...
Dyr, blir inte bra när man skruvar i den, blir en liten upphöjning runt skruven
Om det går skulle jag sattsa på 13mm gips, enklare att spackla, dämpar ljud mellan rum bättre, tar bort mindre svackor i väggarna

Annars rollar du väggarna med Beckers Binder (dyr) som binder ihop tapetlagren, bredspacklar väggarna, slipar och tapetserar
Se till att köpa 10kg hinkar med spackel, köp 3-4 olika storlekar på riktiga spacklar och ett ledat sliphandtag och ett riktigt (proffs) förlängningskaft som inte flexar
 
Jag hade börjat med att riva tapet (finns många trådar om hur man går tillväga). Är det svårt att få ner tapeten så spärrmåla. Därefter spacklar och slipar du tills du är nöjd. Därefter börjar du med att måla taket och sedan går du vidare med väggarna.

6mm gips är en nödlösning som jag skulle undvika så långt möjligt!
 
Renoveringsgips kan du limma med konstruktionslim. Då slipper du problem med skruvskallar.
 
Glipa mellan foder och karm: Lägg emellan list av samma tjocklek som gipsen. Lättast att få snyggt om man inte försöker att få exakt samma linje som foder.
 
Spännande som fasen! Det kan bli hur kul som helst.

Några generella tips utifrån egna erfarenheter:
Tips 1: Gör inte det med en gravid kvinna i huset. :p
T2: Tänk igenom vad du ska göra och i vilken ordning och ta sen en sak i taget.
T3: Mycket klarar man själv om man måste, men det är finemang om man har någon med sig man kan resonera med, som kanske dessutom har lite erfarenhet att bjussa på.
T4: Räkna med att det dyker upp saker som du inte räknat med.
T5: Snåla inte när du köper in material såsom färg, spackel och verktyg. Väldigt ofta är det så att du får vad du betalar för.

* Spackla taket vilket är ojämnt ( grovspackel, slipa och sedan fin spackel ) bättre att gipsa?
- Som någon sade: jobba i tak är ett elände. Dessutom: Även om du gipsar blir det mycket spacklande och slipande. Visst, man blir bättre på det ju mer man håller på, men det är ändå inte jättekul att spackla och slipa i taket. Snålar du in på skruv för att minska spacklande kommer du dessutom säkert få sprickor i skarvarna även om du har skarvremsa (som du absolut ska ha). Dessutom är det ju grymt meckigt att gipsa i tak om man är själv.

* måla taket
- Inga konstigheter. Se bara till att rollern är lagom "grov" i luddet. Se T5

* Slita ner lös tapet
* gipsa med 6mm renoveringsgips
- Behöver den slitas ner? Kör du renoveringsgips är det ju onödigt jobb om den inte är "muggig" och sunkig. Hyvla bort ojämnheter med en spackel, sen är det ju bara att gipsa. Instämmer med den som sade att renoveringsgips kan vara ett hel--te vad gäller spacklande vid skruvskallar. (Det kanske beror på mitt amatörmässiga skruvande, det vet jag inte. Jag är något partisk i målet :D)

* göra hål för uttag och strömställare ( finns uttag där det behövs, finns inte behov för nya )
- Då behöver du väl byta dosorna, i alla fall om du har gipsat? Kanske i så fall läge för fackmässig hjälp?

* spackla skarvar med finspackel
- Ja... spackla är skitskoj. Litet tips om du tänker "Äh, det där lilla syns inte sen..." så kommer du gå och reta dig i 8 år tills det är dags för ommålning, att den där lilla grejen syntes efter målning. Visst, ANDRA kanske inte ser det, men DU, du vet var varenda miss och skavank sitter, och ser dem jättelätt. (Ja, om du är som jag i alla fall.)

* slipa ner spackel
- Måttligt skojigt.

* sätta tapet
- Nu börjar det bli kul. Tänk efter var du ska sätta första våden dock, sen går det som en dans (i alla fall i ett fyrkantigt rum utan fönster, dörrar och sneda väggar :p)

* sätta golvlister
* sätta tak lister
Med en sjysst geringssåg ska det inte vara några problem förutom: det kan vara så att listerna spricker vid spikskallen. Vet inte om det är på grund av att jag köpte de billiga vitmålade från byggmax (suck... se T5) men i alla fall. Min käre far (RIP :() tipsade om att om man "nyper av" spetsen på spiken, så spricker inte listen. Du tar helt enkelt en avbitare och klipper av spetsen på spiken. Det funkar, men är fasen så drygt om man har 500 spik att knipsa av.

* sätta nya uttag och strömställare
- Som innan. Se till att strömmen är bruten, och om du har NÅGON SOM HELST tvekan om hur du ska göra: Ta in en fackman.


Om du ska riva ner och regla upp den svajiga väggen:
Lägg ner lite energi på att få den ljudisolerande om du ändå håller på.
 
Jag får tacka för tipsen!

Taket får jag fundera mera på hur jag ska göra.

Jbvall skrev att man får byta dosorna efter gipspåläggning, Menar du själva dosan som vp röret fästs ?

Funkar det alltså att byta genom hålet efter gipset är på plats?

Elen fixar jag att koppla ur och in, där har jag nog mest koll av alla renoveringspunkter.

Vad gällande spånskivorna på väggarna så tänkte jag dra in en hög spån skruv, ser att det sitter dyckert tror jag det heter överallt, som har börjat krypa ut på sina ställen.

Den svajjande väggen tänkte jag lägga isolering i mellan reglarna, så med isolering, skiva och gips borde det bli tystare än innnan.
 
Hittade info om att man kan sätta distansringar på apparatdosorna om jag lägger till gips utanpå?

Annars kanske 6 mm inte bygger så mycket, så det kanske räcker med längre skruvar till dosan.
 
Hej
Är det Moderna dosor sätter du på en distansring. Är det äldre (gamla metalldosor) så gör du inte någonting om du får uttagen att sitta i ordentligt. Det ska tåla att du rycker ut sladden några gånger i veckan. När du tar fram dammsugaren.
Den svajjiga väggen hade jag rivit ner och gjort om. Det viktigaste är att göra ett ordentligt underarbete. Var noggrann det tjänar du på vid spacklingen och slutresultatet blir så mycket bättre.

Till tak finns takskivor med färdigt ytskick. Bara att regla och skruva upp och snyggt resultat.

Tänk på helheten och ha en plan för slutresultatet. Renovera varsamt så du behåller skälen i huset.
 
Nu är huset från -76 så dosorna är plast, gråa till strömställaren för ljus om jag inte minns fel.

Jag har nu rivit ner ytskivan i sovrummet på den svajjiga väggen och det visade sig vara en golvspånskiva som satt med dyckert.

Reglingen under ser bra ut och känns stabil, cc60 kortlat med 45x45 mm.

Tänkte slänga upp 10mm OSB skiva istället efter jag lagt in isolering.
 
För att vi ska slippa se dig i "arga snickarn" framöver: Försök göra klart ett rum i taget så att resten av huset går att anända under tiden (säger hon som renoverar hall, trappa och två vardagsrum samtidigt...)

Dessutom lär man sig så mycket på vägen, har man gjort alla moment i ett rum först gör man färre misstag i nästa rum.
 
  • Gilla
ELindeman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.