Enligt Cascos monteringsanvisningar (och jag antar att de flesta andra är snarlika) så ska man lägga tätband i alla vinklar, även vägg-tak. Sen ska man slaska på med mera AquaStop innan våderna appliceras som ska överlappa skarven med 5 cm (5cm ut på taket tolkar jag det som). Sen ska mera AquaStop på i skarven, vilket är i taket.

Nu till frågan, kommer inte det se ut som skit? Jag menar, man målar väl taket innan man slänger upp tätskickt på väggar och golv? Om man sen kommer med både remsa, tätgegga och våd ut på det nymålade taket så blir det ju katastrof. För det ska väl vara tätt mellan vägg och tak? Och i mina öron låter det som det är så pass mkt som ska läggas på att det är omöjligt att spackla bort det.

Hur gör folk i sina badrumstak helt enkelt?
 
Jag har aldrig hört talas om att man lägger tätskikt i vägg-tak vinkeln.
Jag är iof en amatör som bara byggt ett badrum, jag använde då LIP system 17 och då var det inte tal om något dylikt.
 
Ok, det kanske är självklart på sitt sätt men jag tänkte väl att hela rummet ska vara tätt. Är det inte tätskikt i skarven kommer det ju fukt in i taket.
 
I Cascos gör det själv guide "Montera keramik" står under punkt 1 Allmänna förutsättningar "På vägg ska tätskiktet avslutas max 10 mm under tak/väggvinkeln."
 
Själv så målade jag gipstaket med våtrumsfärg som jag målade en bit ner på väggen och överlappade med fuktspärren så det blir som en tät låda.
 
youppie skrev:
I Cascos gör det själv guide "Montera keramik" står under punkt 1 Allmänna förutsättningar "På vägg ska tätskiktet avslutas max 10 mm under tak/väggvinkeln."
Det har du ju helt rätt i och det är ju den jag kör efter, att jag missade det!! Men jag drog tätskicktet 5-10mm ifrån taket och sen blev det silikon i skarven mellan tak och vägg. Blev förhoppningsvis en tät låda det med.
 
Dr.SiC skrev:
Det har du ju helt rätt i och det är ju den jag kör efter, att jag missade det!! Men jag drog tätskicktet 5-10mm ifrån taket och sen blev det silikon i skarven mellan tak och vägg. Blev förhoppningsvis en tät låda det med.
Roligt den dagen du vill måla om taket då inte färg fäster där du smetat silicon... :S
 
Jag har själv precis börjat riva ut för att bygga nytt, så jag spinner vidare lite på ditt ämnen då du nu fått svaret du sökte.

Funderar lite själv hur jag ska göra vid övergången vägg/tak så det blir tätt då taket i badrummet är mot yttertaket.

Jag tänkte ha stålskena i tak och på golv och sedan träreglar mellan dessa. Tanken är att innan jag sätter upp skenan i tak sätta en planhyvlad bräda där skenan ska sitta. Denna sätts runt hela rummet där stålskenan i tak ska sitta alltså. Sedan häftar jag upp plastfilm i denna innan stålskenan sätts på plats. Då klämms plastfilmen mellan den planhyvlade brädan och stålskenan. När sedan våtrumsskivan kommer så spärrar jag hela vägen upp på skivan och sedan silikonar jag mellan fuktsäkrad väggskiva och plastfilm. Efter jag satt takgips och målat så silikonar jag även mellan gips och kaklad vägg. Brädan i tak ska vara lite bredare än 45 stålregeln så den sticker ut lite in i rummet sett. Då får jag mothåll bakom då jag silikonar.

Är det någon som har någon smartare lösning på det hela för att få det riktigt tätt mellan vägg/tak så är jag öppen för idéer.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Roligt den dagen du vill måla om taket då inte färg fäster där du smetat silicon... :S
Ingen fara, den lilla silkonsträngen döljs helt av kaklet som kommer upp mot taket.
 
Ok... men då är det ju lugnt...

Lägg sen inte silicon mellan kakel och tak bara som vissa stjärnor lyckas med... ;)
 
Jag drar alltid sille mellan tak och vägg. Gör man fogen snygg är det absolut inga problem att måla om taket om man så önskar. Däremot har latex/målarfog en tendens att torrspricka efter nåt år. Har haft alltför många reklammationer pga det.
 
Abbedabbe skrev:
Jag drar alltid sille mellan tak och vägg. Gör man fogen snygg är det absolut inga problem att måla om taket om man så önskar. Däremot har latex/målarfog en tendens att torrspricka efter nåt år. Har haft alltför många reklammationer pga det.
Målarkompisen kör uteslutande med Tec7 numera...
Han säger att han med det slipper allt vad sprucken latexfog heter...
Lite dyrare men så slipper han just dessa reklamationer säger han...
 
Tech7 är målarfog alá Rolls Royce! Jättebra men superknölig att jobba med. Hopplös att jobba med utan maskering. Får nog ta och anlita andra målare!
 
Jag har inte provat den själv men min målarkompis maskerar aldrig när jag ser det iaf...
Men bra blir det trots allt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.