Vi är spekulanter på ett hus byggt 1994, säljaren har låtit göra en besiktning.

Hur bör man bedöma att taket är lagt med masonitskiva och bärläckt direkt i takstolen alltså avsaknad av ströläckt? med betongpannor, detta är väll iofs inte en helt ovanlig konstruktion,

i protokollet finns även "fuktanvisningar noterades på underlagsskivorna" fördjupad undersökning bör göras av utrymmet mellan inner och yttertak.

Vi noterade även avsaknad av isolering i innerväggarna.. sammantaget känns bygget inte helt 100
 
Jag är absolut ingen expert på tak, men är det verkligen rätt med bärläkt direkt på takstolarna? Då riskerar man ju att skräp fastnar mellan läkten och masonitskivan, skräpet binder fukt.

Det byggs även idag massor med hus som inte får isolering i innerväggar, hos många hustillverkare är det ett tillval. Det är ju primärt en fråga om ljudisolering, vissa hädar att dubbelgips på väggarna isolerar bättre än glasul i väggen.

När det gäller taket så har ni som jag ser det 2 alternativ, antingen tar ni kostnadne för en fördjupad undersökning, som med skaplig sannolikhet resulterar i en rekomendation om omläggning av taket, eller så förutsätter ni att en omläggning komemr att behövas, och räknar in det i er budget. Med den skrivningen så är det sannolikt inte jätteakut, men man bör kanske budgetera att fixa taket inom 1 eller 2 år.

Ev. så räcker det att lyfta på pannorna och "städa" bort skräp som fastnat.
 
hempularen skrev:
Jag är absolut ingen expert på tak, men är det verkligen rätt med bärläkt direkt på takstolarna? Då riskerar man ju att skräp fastnar mellan läkten och masonitskivan, skräpet binder fukt.
Ströläkten leder även till ventilation. Utan dem så bygger man "luftfickor" som inte ventileras.
 
Har ett likadant tak från 1982 och masoniten håller fortfarande tätt. Det är inte vanlig masonit, utan en bordskiva som är c:a 6 mm tjock. Den hänger ner lite mellan taktstolarna så fuktproblemet är minimalt. Dock finns det också hos oss några fuktutslag på skivorna, men det kommer nog att hålla länge till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.