Skrev en liknande tråd under vitvaror men fick inte så mycket hjälp så jag testar här :)

ska som sagt köpa vitvaror till mitt nya kök

Just nu funderar jag på följande:

2 st kyl/frys ENB31400W Electrolux (tror de är svensktillverkade stämmer det?)
2x7000kr

Ugn QCE7318W Electrolux 6000kr

Diskmaskin Meile G1023SC White 7000kr

Har fått ett bra pris tror jag!

Ska också ha en induktionshäll för ca 8-10000 har dock inte bestämnt mig
Tips på modell?

Verkar detta vara bra val? (Kvalite Pris) skulle man kunna köpa biligare men lika bra

Något jag ska tänka på eller har ni andra förslag?

Har ytterligare en fråga har hört att electrolux hällar låter mer än andra hällar, stämmer det?
 
Min erfarenhet efter 3 hus och en lägenhet är att Electrolux är sämre än genomsnittet. Jag skulle hellre köpa AEG eller Bosch i så fall, Meile har flera i min omgivning också goda erfarenheter av.
 
Jag har Electrolux på alla vitvaror utom fläkten och är nöjd.
Hällen hörs bara på boosterläget
 
Jag o min sambo köpte E-lux v-varor för 7 år sedan, så galet dåliga produkter.q(;^;)p

Fläkten har ett eget utsug och alla förrutsättnignar för att vara bra, men fettet bara ligger tjock på luckorna omkring trots rengörning av fläkt ofta.

Ugnen var transportskadad och helt intryck på baksidan, anseddes som skönhetsfel och byttes därför inte ut, varmluften funkade inte. service två gånger innan de fick igång den, efter 4 år la första keramikplattan av, nu tre år senare funkar endast två plattor, displayen la också av för ng. år sen. vreden till ugnen har plasten liksom torkat ihop och de ligger lösa brevid ugnen och så får man försöka passa in dem varje gång man ska göra ng. Plåtarna slog sig direkt.

Frysen gick inte o stänga när den levererades, plastdet. i frysen går sönder, sprickor i plastlådorna.
Kylen har vi fått byta delar på två gånger för många tusen för att den ska funka, den rinner och brummar.

Det sämsta har varit diskmaskinen:@ alla hjul som nedre lådan löper på har fallit bort, alla plastdetaljer är trasiga och silens nät är så dåligt fastsatt så det har jag fått tejpa flera gånger...plus att den diskar galet dåligt.

E-lux produkter är gjorda för att hålla i 10 år, de håller inte mer än ett par år.
Köp Miele, där är produkterna gjorda för att hålla i 20 år, köper man dessutom ett nytt kök är 10 år hållbarhet på v-varor på tok för dåligt då många anpassar sin köksinredning efter v-varorna.

Vi håller nu på att byta ut allt till Miele.
Det lönar sig att köpa kvalite!d^_^b
 
Bra tråd....Så Miele är the thing? Jag va sugen på Elektrolux, Bosch eller Samsung. Mitt velande beror främst på irritationen över att inte hitta alla vitvaror i en matchande serie.. Jag är kanske löjligt petig men jag skulle störa mig på att inte ha alla vitvaror i ett märke och en serie. Detta är dock mycket svårt att få grepp om på de olika vitvarusidorna. Beteckningarna är ju bara lagerkoder eller? Det hade varit bra om t.ex. Miele hade en serie som matchade och döpte alla vitvarorna i serien enhetligt.

Behöver alla vitvaror i köket. I Svart.Siktade på Elektrolux innan jag läste den här tråden. Mycket på grund av att de har alla vitvarorna i köket. Samsung t.ex. gör ju inga spisfläktar..

Tips?
 
  • Gilla
John Molb
  • Laddar…
På min sambos jobb så har de E-lux i allt utan diskmaskinen som är en Miele. Det enda produkt som behövt lagas under de senaste 5 åren är diskmaskinen och den är lagad mer än 2 ggr om året.....finns måndagsexemplar hos alla....
 
Electrolux är skit... har bara strulat.... :@
 
Vi är supernöjda med våra Siemens....
 
Visst är Milé fina vitvaror, men vem vill ha vitvaror som är 20 år gamla. Själv så byter jag mina vitvaror när de är senast 10 år gamla. Precis som en bil, hur kul är det att ha en bil som är 20 år gammal om man inte måste pga ekonomiska själ...
Själv har jag mycket dåliga erfarenheter av Cylinda, men mycket handlar om hur tur man har med sina vitvaror.
 
Idag finns otroligt mycket olika v-varor att välja på, många bygger idag sina kök utefter vilket behov av v-varor du har. Inte så kul när det pajar efter några år.

"kul att byta ut" tror jag inte ett dugg på..bara en galen tycker det är kul och betala 60-100 000 vart 10 år för nya vitvaror i köket, och allt det bök som det medför:S 10 år går snabbt.
 
Holpers skrev:
Bra tråd....Så Miele är the thing? Jag va sugen på Elektrolux, Bosch eller Samsung. Mitt velande beror främst på irritationen över att inte hitta alla vitvaror i en matchande serie.. Jag är kanske löjligt petig men jag skulle störa mig på att inte ha alla vitvaror i ett märke och en serie. Detta är dock mycket svårt att få grepp om på de olika vitvarusidorna. Beteckningarna är ju bara lagerkoder eller? Det hade varit bra om t.ex. Miele hade en serie som matchade och döpte alla vitvarorna i serien enhetligt.

Behöver alla vitvaror i köket. I Svart.Siktade på Elektrolux innan jag läste den här tråden. Mycket på grund av att de har alla vitvarorna i köket. Samsung t.ex. gör ju inga spisfläktar..

Tips?
Av andra ting jag har har jag inte haft problem med samsung eller bosch
 
Tekniken går ju framåt hela tiden, och titta på vitvaror som är 20 år gamla. De är oftast fula sedan länge och är inte speciellt energisnåla. -precis som en bil som är 20 år gammal och en som är ny.
Att slänga ut pengar på att köpa nya bilar (Tok mycket pengar) hela tiden är ok (eller Tai-lands resa för 50-60000 med familjen) , men vitvaror, där ska man snåla och ha kvar dem tills de dör -gärna i 50 år...
Sedan kostar ju Milé det dubbla mot andra märken, så antingen köper man Milé för att ha i 20 år, eller andra märken och byter efter 10 år och har gjort av med samma antal pengar -dock med en räntevinst på halva summan.
 
_chrille_ skrev:
Av andra ting jag har har jag inte haft problem med samsung eller bosch
Mile har bra tvättmaskiner, men resten av deras vitvaror är lite si och så med. (källa: nära vän på Media markt)
 
Tråkigt att bara skriva "E-lux e skit" det hjälper ju ingen.

Antar att det kan spela roll om man köper e-lux kyl för 3995 på Elgiganten eller en E-lux kyl i samma prisklass som en Miele kyl, typ för 15 000kr? eller? Inbillar mig att man får det man betalar för oavsett märke.

Den billigaste Miele-maskinen kanske är sämre än de dyra Bosch-maskinen?

Konstigt det där.. jag har aldrig, ALDRIG, ägt en enda vitvara som pajjat, någonsin. Har typ 90-tals Husqvarna och Bosch vitvaror i köket just nu.

Min hyperslarver till polare däremot lyckas alltid pajja allt han äger.. Vitvaror, tv, dvd, bilen osv osv. Lämnar mobilen på service varannan månad osv. Vet inte hur han lyckas, en del verkar bara ha sönder allt de tar i.
 
För elva år sedan renoverade vi huset och köpte alla vitvaror till köket (kyl och frys, microugn, varmluftsugn, diskmaskin, spishäll) från Electrolux / Husquarna. Vi köpte bra grejor, bl.a en mycket tyst diskmaskin med belysning (integrerad). Vi var hyfsat nöjda med produkterna tills dess att saker började gå sönder, ugn och diskmaskin efter bara tre år. Det var delar som vi inte tyckte att vi skulle förvänta oss skulle gå sönder. Kontakterna med "kundservice" på E-lux har inte heller varit goda.

Nu bygger vi nytt och har börjat kolla vad vi ska välja. Det vi hör mycket gott om är Bosch och Miele men en servicetekniker som servade vår gamla diskmaskin (inför försäljningen av huset) berättade att han ansåg Askos vitvaror vara av god kvalitet men som ligger i en lägre prisklass.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.