Jag har köpte en begagnad bastu. Den är fristående och gjort för att stå i en källare. Nu tänker jag klä bastun med panel och sätta på plåttak så jag kan ha den i trädgården. Min tanke är att regla upp en ram, spika någon form av trägolv, ställa kassetten på och klä in.

Hur ska jag göra med golvet. Sla jag bara köra trall eller måste jag isolera. Ska man ha någon speciell trall i en bastu.
 
Är det något du ska isolera så är det golvet, värmen i en bastu stiger och värmer upp väggar och tak, ångrar du dig är det dessutom besvärligt att tilläggsisolera. Personligen hade jag kanske satsat på lärk eller värmebehandlad furutrall för att slippa otäcka ångor.
 
Hur ska jag isolera? Ska jag lägga frigolitblock i golvramen eller finns det bättre sätt?
 
En väg att gå är att gjuta platta på mark, hur man gör rätt med plintar får någon annan svara på. Funderar själv på en bastubod, så berätta gärna hur det hela utvecklar sig. :)
 
Jag är lite osäker på placeringen så jag tänker bygga en rap som bara liffer på betongplattor/bloch för att den ska gå att flytta. Annars hade jag gjutit.
 
Nu blev det trall. Känns helt ok.
 
  • bastu 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bastu 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.