jag har ett hus med putsad fasad (väldigt grov puts, tror det är sprutat på frigoliten)

jag brukar tvätta med högtryckstvätt och det funkar utmärkt. men nästa år ser det lika grönt ut igen.
finns det något medel som förhindrar algbildning som man kan spruta på efteråt?
eller är det kanske inte värt besväret?
 
Värt besväret måste det väl vara med tanke på att du slipper den årliga högtryckstvätten.
Bensaltensid funkar mcket effektivt mot mögel, mossa och alger.
Det är den aktiva substansen i flera på marknaden förekommande medel mot just mögel/alger.
Det går även att köpa i koncentrerad form på nätet, sök här på forumet så hittar du länkar.
 
tack för svar. lät kanske lite konstigt men vad jag menade med om det är värt besväret är att detta är ett stort hus. ett hyreshus på 3 våningar.
så man får ju göra det med en lift och spruta på sånt medel efteråt är ju nästa dubbelt arbete. man måste ju först tvätta hela väggen och sedan gå om från början igen och spruta på medlet.
det ska ju hålla mer än dubbelt så länge om det ska vara lönt att göra.
 
Jag sprutade en 2.5% lösning på en vindskiva på en gammal friggebod här hemma.
Vindskivan hade kraftig påväxt och jag gjorde inget som helst förarbete i form av tvätt eller liknande.
Efter en månad var den helt ren från påväxt och är så än i dag ett år senare.
 
I och med att det medlet avdödar så behövs ingen tvätt före eller efter. Det är bara att blanda upp med vatten och spruta på. Sedan gör vädret sitt till att fasaden blir ren... Under takstolar och övriga ytor där regnet inte kommer åt kanske en mekanisk tvättning skulle göra slutresultatet lite bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.