Behöver ett larm till en villa som är dels bostad samt kontor för ett litet familjeföretag. Någon som är duktig på larm och kan ge mig lite förslag på lämpligt larm.

Önskemål/Krav

  • Adresserbart så man enkelt ser vilken deckare som larmar
  • Möjlighet att gruppera deckare i olika områden och t ex kunna ha dag/nattlarmning
  • Relativt enkelt att hantera
  • Typ av deckare: Rörelsedeckare, magnetkontakt, akustisk glaskross, överfallslarm, rökdetetorer
  • Behöver ha plats till rätt många detektorer15-20 st
  • Flexibelt och utbyggnadsbart
  • Hyfsat säker larmöverföring (endera genom att ha flera alternativ eller ha ngn form av sabotageskydd som märker om förbindelesen bryts.)
  • Godkänt att koppla till larmcentral men även möjligt att det vid larm ringer upp telnummer man själv lägger in.
  • Möjlighet till entre från 2-3 olika ytterdörrar och då kunna stänga av larmet.
  • Säkert och pålitligt
  • Användarvänligt
  • Framtidssäkert med stabil leverantör som supportar framåt.
  • Är väl bra om det är SSF godkänt.
  • Hade helst velat ha trådbundet men då det inte är ett nybygge misstänker jag att man kanske bör ta ett trådlöst larm för att undvika komplicerad kabeldragning (hade väl fått gömma kablarna bakom kablelister längs golvlisterna eller ngt)
  • Bonus hade varit om man kunde koppla till någon form av övervakningskamera där man kan kontrollera vad som utlöste larmet när man inte är hemma.

Fick förslag från lokala elektrikern på ett RCO runner, någon som känner till det? Ngt att rekommendera?
Vad jag förstår är det ej SSF-godkänt, kan ej koppla in övervakningskamera och kan "bara" ha 16 detektorer (kanske räcker men är på gränsen så hade gärna haft lite till för framtida utbyggnadsmöjligheter).

Tacksam för tips.:)
 
Redigerat:
Trådbundet = DSC Power
Trådlöst = Risco Agility
 
dsc power 1864 (1832 saluförs inte i sverige) teletecconnect.se

alternativt bosch 7400 stort sett samma,


med en gsm uppringare som backup, inget av dem uppfyller mig veterligen ditt sissta krav på kameraövervakning, då hade jag hellre satt upp en riktig kamera som endast spelar in vid pixelförändringar
 
Jag skulle också före Teletec. Är dock osäker på om det finns akustisk glaskross samt videoövervakning till den.
 
Jag skulle helt klart rekomendera ett Power 1864. Så har du möjlighet att blanda lite som du vill. Har du ställen dit det är svårt att dra kabel finns möjligheten att välja den delen trådlöst.

Det man skall komma ihåg är att väljer man enbart trådlöst är man låst till ett fabrikat av detektorer dvs om du skulle valt RCO så måste du köpa RCO-detektorer vilket gör utbudet mycket begränsat.
Kör du ett larm som till grunden är trådbundet så är du fri att välja vilken detektror du vill, utbudet av produktet är oändligt.

Videoövervakning är inget jag idag känner till att det finns inbyggt i larm och dessutom lätt att få till sig själv. Utan det som finna idag är låsta produkter där larmcentralerna måste ha speciella motagare för just det fabrikatet. Idag är det istort sett Securitas och Rapid som säljer larm som klarar detta.

Det nämdes Bosch 7400, det skulle jag nog avråda ifrån då det kräver en stor kunkap att programera. I det fallet är Power lättare, men ifs så finns det lättare larm som programeras i klartext exemelvis Galaxy
 
jo 7400 kräver mer av installatören men väl installerat så är det faktiskt väldigt användarvänligt, dock så är jag osäker på dag/natt funktionen men områdesindelning har den ju och använder man sig av displaytexter som berättar vilka områden man har så är den bra, dock går detta på powern med, men är mer krångligt för användaren.

på firman kör vi primärt med power så är absolut inte anti, men boschen e najs den med :)
 
Jag skulle rekommendera JA-80 Oasis från Jablotron. Det är ett trådlöst larm som kan hantera upp till 50 trådlösa adresser/enheter/detektorer. Kommunikation sker på 868MHz och manöverpanelerna har dubbelriktad kommunikation.
Svagheten är väl att du bara har 4 trådbundna ingångar på centralkortet (för detektorer odyl.) kan kompletteras till 14st med utökningskort.

Annars kan det pricka av de flesta kraven i din lista:

Adresserbart så man enkelt ser vilken deckare som larmar
Det har alla larm där du har en detektor per sektion.

Möjlighet att gruppera deckare i olika områden och t ex kunna ha dag/nattlarmning
JA-80 har 2 separata områden (A och B) och ett gemensamt (C).
Då kan A vara Hemmaläge och AB Nattlarm och ABC Bortaläge.
Eller Företag1 vara A, Företag2 B och den gemensamma entren C.

Relativt enkelt att hantera
Den trådlösa manöverpanelen har inbyggd proxläsare. Bara visa brickan för att koppla till/från. Manöverpanelen finns även som trådbunden.

Typ av deckare: Rörelsedeckare, magnetkontakt, akustisk glaskross, överfallslarm, rökdetetorer
Alla + Tak-IR, Kameradetektor, Utomhus-IR, Gaslarm, fuktlarm. Alla trådlösa.

Behöver ha plats till rätt många detektorer15-20 st
Systemet hanterar 50 trådlösa adresser/detektorer.

Flexibelt och utbyggnadsbart
Trådlösa detektorer är flexibla och lätt flyttbara.

Hyfsat säker larmöverföring (endera genom att ha flera alternativ eller ha ngn form av sabotageskydd som märker om förbindelesen bryts.)
Välj startpaket med eller utan gsm-sändare. Med gsm får du sms vid valda förändringar, larm, batterinivå låg etc.

Godkänt att koppla till larmcentral men även möjligt att det vid larm ringer upp telnummer man själv lägger in.
Du kan lägga in både och.

Möjlighet till entre från 2-3 olika ytterdörrar och då kunna stänga av larmet.
I princip kan du ansluta 50 manöverpaneler, men då har du ingen plats för detektorer kvar.

Säkert och pålitligt
Den tidigare versionen JA-60 är ett av de stabilaste trådlösa larmen på marknaden.

Användarvänligt
Lätt att koppla till/från med kort, kod, sms, kort+kod.

Framtidssäkert med stabil leverantör som supportar framåt.
Jablotron utvecklar hela tiden fler funktioner. Se hemsidan www.jablotron.com. eller www.bardexa.se.

Är väl bra om det är SSF godkänt.
Flera delar, inte alla, är godkända i SSF140.

Hade helst velat ha trådbundet men då det inte är ett nybygge misstänker jag att man kanske bör ta ett trådlöst larm för att undvika komplicerad kabeldragning (hade väl fått gömma kablarna bakom kablelister längs golvlisterna eller ngt)
Snygga detektorer samt möjlighet till dolda/infällda detektorer där man inte vill att det ska synas.

Bonus hade varit om man kunde koppla till någon form av övervakningskamera där man kan kontrollera vad som utlöste larmet när man inte är hemma.
En, eller flera, IR-detektorer med kamera kan anslutas. Då får man en länk till en hemsida med 3 bilder från detektorn.

Inget ont om TeleTec, men det finns fler leverantörer på den här marknaden... d^_^b
 
Jeepmannen skrev:
Inget ont om TeleTec, men det finns fler leverantörer på den här marknaden... d^_^b
Absolut finns det de. Men för att få en proffsprodukt till ett rimligt pris är det få som slår Power.. Normalt sett förespråkar jag Galaxy, då den programeringen är så enkel och i klartext. Däremot förespråkar jag inte trådlöst då det fortfarande innebär en inlåsning och en stor tveksamhet med kompabilitet i framtiden då den modell man köpt har utgått. I dagsläget finns det inga generella trådlösa detektorer utan man är bunden till just det fabrikat som man köpt från början. Trådbundet kan du bygga ut i all framtid, då det finns en standard på dessa. Och resten styr man med motstånd
 
DSC har kommit med ett nytt trådlöst larm Alexor som verkar trevligt. Samma som SCW 9045 fast larmcentralen är separerad och så trådlös knappsats. Det blir alltså ingen tråddragning alls.
Jag har ett ex. hemma på prov. Snygg design i alla fall och liten diskret inomhussirén.
Har dessutom ett ganska ok pris. Tyvärr är uppringaren på alla DSC larmen riktigt tråkig och jag har aldrig fått den att fungera ordentligt om det finns IP-telelefon i huset

http://www.teletec.se///web/9?cid=248&pid=1017
 
Har själv ett Bosch easy som nog uppfyller de mesta av dina krav. Upplever det som relativt enkelt handhavande och pålitligt.
 
Hur ser prisbilden ut på Alexor?
Sitter sändaren i manöverpanelen eller i huvudenheten?

spinout skrev:
DSC har kommit med ett nytt trådlöst larm Alexor som verkar trevligt. Samma som SCW 9045 fast larmcentralen är separerad och så trådlös knappsats. Det blir alltså ingen tråddragning alls.
Jag har ett ex. hemma på prov. Snygg design i alla fall och liten diskret inomhussirén.
Har dessutom ett ganska ok pris. Tyvärr är uppringaren på alla DSC larmen riktigt tråkig och jag har aldrig fått den att fungera ordentligt om det finns IP-telelefon i huset

[länk]
 
Sändaren sitter i huvudenheten, till hösten kommer den med inbyggd GSM. Prisbilden bör vara 500-1000kr dyrare än SCW 9045 och Wisdom beroende på var du köper. omkring. ~5000kr är väl rimligt
 
spinout skrev:
DSC har kommit med ett nytt trådlöst larm Alexor som verkar trevligt. Samma som SCW 9045 fast larmcentralen är separerad och så trådlös knappsats. Det blir alltså ingen tråddragning alls.
Jag har ett ex. hemma på prov.
Hur många fasta utgångar är det på Alexor. Fått för mig att det ska vara 4 men kan inte hitta den information och DSC (som borde veta) anger 2 In/Out är det antinen eller eller är det 4 stycken varav 2 är in och 2 ut?

spinout skrev:
Tyvärr är uppringaren på alla DSC larmen riktigt tråkig och jag har aldrig fått den att fungera ordentligt om det finns IP-telelefon i huset
Jag har sett att en del använder sig av extern GPS larmenhet. Skulle det gå att koppla till en sådan och få bättre funktion?

Kan Alexor ha olika partioner?
 
En liten notis.. Missade själv det. Men läste TS inlägg igen. Han nämner företag. Har man företag finns det förmodligen krav och då kan vi lägga ner allt prat om något annat är trådbundet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.