Hej,
Vi ska låta en firma måla om vårt hus utvändigt. Det är givetvis svårt att veta exakt om ett pris är rimligt eller ej när man inte sett huset men jag ger er en liten beskrivning av det som kan vara relevant.

- Äldre trähus
- Behövs målas om, färgen flagnar på flera ställen
- Boarea är 180 kvm
- Biarea (veranda) ca 18 kvm (består mycket av fönster).
- Entréplan, 1: vån samt inredd vind (relativt högt)
- I Stockholm

Vi har fått två offerter från, som vi uppfattar det, seriösa målare (med i Målaremästarna) med flera goda referenser. Båda är verksamma i Stockholm.

De ska i princip måla allt utom grundstommen (eller vad det heter, nederdelen av huset). Färg och ställning ingår förstås.

Utan rot landar offerterna på mellan 195.000-225.000 kr och med rot på ca 115.000-125.000 kr. Vi fick kanske inte slag när vi såg offerterna men vi tyckte nog att det var nåååågot högre än vi från början tänkt (och efter att ha läst och googlat gjort en uppskattning av). Är detta rimligt eller försöker de blåsa oss?

Tacksam för alla svar.
 
Om du kan ladda upp lite bilder på huset, så kan man lättare uppskatta jobbet. Låter inte helt orimligt, men har som sagt inte sett huset.
 
25000 material och ställning
Sen vill de alltså ha upp till 200 000kr för arbetet? Det är ju 400h om de tar 500kr/h vilket är en rätt hög timpeng för en målare. 400h för att måla ett hus? nja... inte helt rimligt i mina ögon.
 
Jag målade precis om mitt hus. Det är 18m långt och 7-8(?) meter brett med en och en halv (låga) våningar (byggt 1816). En liten veranda i en våning på kanske 6 m2. De skrapade lös färg, grundade trärena bitar och sedan färg två ggr. Målade plåtrännor mm. Kittade om fönster också.

Det kostade mig 26.250:- efter ROT.

Detta var inte inne i stan... ;)

Jag tog bara in en offert efter rekommendation, så jag har legat vaken och tänkt på om han saltade räkningen eller ej. Känner mig lugnare nu...
 
Jag vill bara förtydliga att totalen som jag anger ovan är inklusive moms.

Jag har nu hört mig för med en annan i vårt område som också fått in offert på fasadmålning (från en firma som vi inte har hört oss för med). Deras hus är något mindre än vårt och offerten landade på dryga 200 000 och då ingick ställning, målarfärg och målning av fönster. Det innebär i alla fall att tre målarfirmor nu har landat på ungefär samma summa.

Den offert som vi fått på 195 000 menar att 80 procent av detta är arbetskostnad och underlag för ROT, dvs 156 000 kr. 40 000 tar de således för färg och ställning. Jag fick se en specifikation för just ställningen i en annan offert och det landar på ca 30.000. De som har fått sitt hus ommålat (och som jag pratat med) säger att firmorna tar ut ca 30.000 för ställningen.

Det ska också sägas att vi hört oss för att det kostar ca 15 000 kronor för bara färgen till vårt hus.

Frågan är egentligen om kostnaden för själva arbetet är rimligt. Annars verkar kostnaden för färg och ställning inte vara särskilt konstig. Men glöm inte att de även tar ut arbetskostnad för att få upp ställningen.

Jag har tyvärr inga bilder på huset.
 
Förresten tack för svaren, roligt för er att det var billig med fasadmålningen, tråkigt för oss att det blir dyrt.
 
Ingår skrapning? Behövs det skrapas mycket? Vår målare sa att vår offert skulle bli mer än dubbelt (snarare 3 ggr) så dyr om de skulle skrapa huset också. Nu har vi valt att blästra bort färgen för att få trärent istället eftersom det kändes orimligt dyrt att låta målarna göra det och orimligt jobbigt att göra det själva...
 
Ingick fönster också, förresten? Vår målare skulle ta drygt 5000 per fönster för målning (inkl skrapning trärent, omkittning och målning).
 
Mitt pris var också med moms.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.