Ok, tack för all information. Vår tomt lämpar sig nog även för en platta på mark så då ligger väl kanske Fiskarheden bäst till eller finns det andra som bygger lika "ekonomiskt"?

Tinas inlägg har inte gjort mig mer sugen på SMV men av ren nyfikenhet, vad har ni fått betala för era SMV? Har SMV snickare man kan anlita eller får man hyra in några själv för ovanvåningen?

Någon som vat vad HJH "Whiteline" 168 har för pris?

S.

Ps. Många frågor.....
 
vi har inrett ovanvåningen på en SMV Villa 2009, 2 sovrum, allrum, walkin garderob och kaklat badrum dusch och bubbelkar. Inga problem att det skulle vara snett, cc måtten mellan takstolar stämnde bra, dessutom salar man ju på takstolarna för mer isolering och med påsalningen har du möjlighet att justera så att du får en rak linje i snedtaket. Golvet och gavlarna var i våg så jag förstår inte riktigt vad som skulle kunna vara snett, det är ju ett tomt skal utan innerväggar. Grunden är en krypgrund och ingen gjuten platta som måste torka ut och takkonstruktionen är det heller inget ovanligt med som skulle kunna framkalla problem med fukt i taket, man får ju fixa en bra luftspalt innan du isolerar.
Låter som "säljsnack" från en snickare som vill sälja lösvirke!
 
Lite off topic, hoppas att det är ok.
Mype - har du en blogg eller en hemsida? Vore kul att se övervåningen :)
 
sungam666 skrev:
Ok, tack för all information. Vår tomt lämpar sig nog även för en platta på mark så då ligger väl kanske Fiskarheden bäst till eller finns det andra som bygger lika "ekonomiskt"?
sungam666 skrev:
Det finns andra som bygger platta på mark lika ekonomiskt och dessutom i prefab vilket oftast ger en bättre kvalitet.
kolla på Lb-hus, första villan, Björklidenhus,

Tror du även kan få totalentrepranad med ovan nämnda husleverantörer vilket kan öka tryggheten lite.
 
mype skrev:
vi har inrett ovanvåningen på en SMV Villa 2009, 2 sovrum, allrum, walkin garderob och kaklat badrum dusch och bubbelkar. Inga problem att det skulle vara snett, cc måtten mellan takstolar stämnde bra, dessutom salar man ju på takstolarna för mer isolering och med påsalningen har du möjlighet att justera så att du får en rak linje i snedtaket. Golvet och gavlarna var i våg så jag förstår inte riktigt vad som skulle kunna vara snett, det är ju ett tomt skal utan innerväggar. Grunden är en krypgrund och ingen gjuten platta som måste torka ut och takkonstruktionen är det heller inget ovanligt med som skulle kunna framkalla problem med fukt i taket, man får ju fixa en bra luftspalt innan du isolerar.
Låter som "säljsnack" från en snickare som vill sälja lösvirke!
Utav egen erfarenhet av vår SMV Nybro så kan jag säga med ett dåligt snickarlag som satte upp huset ,att det visst kan vara snett. Som mest felade det 8cm på 2,5m i höjd på vinkeldelen. Och när dom rätade upp den så fixade dom så att det började läcka in i rändalarna. Samma lag var och lade om ränndalarna och nästkommande vinter började det läcka in igen. När vi slog upp innerväggarna på övervåningen för att sanera vattenskadan så såg vi att dom inte monterat bärlinorna(limträbalkarna) för vinkeldelen rätt, så flera av stödbenen till takstolarna hade börjat spricka. Så här fortsätter mina erfarenheter av SMV.
Och dessutom få dom att komma och åtgärda felen är minst sagt en omöjlighet.

/Morgan N
 
EmmaMarcus skrev:
Lite off topic, hoppas att det är ok.
Mype - har du en blogg eller en hemsida? Vore kul att se övervåningen :)
tyvärr ingen blogg, är inte så bevandrad i bloggvärlden :blushing: Kan maila lite bilder om du är intresserad, skicka ett pm.

morgannorberg skrev:
Utav egen erfarenhet av vår SMV Nybro så kan jag säga med ett dåligt snickarlag som satte upp huset ,att det visst kan vara snett. Som mest felade det 8cm på 2,5m i höjd på vinkeldelen. Och när dom rätade upp den så fixade dom så att det började läcka in i rändalarna. Samma lag var och lade om ränndalarna och nästkommande vinter började det läcka in igen. När vi slog upp innerväggarna på övervåningen för att sanera vattenskadan så såg vi att dom inte monterat bärlinorna(limträbalkarna) för vinkeldelen rätt, så flera av stödbenen till takstolarna hade börjat spricka. Så här fortsätter mina erfarenheter av SMV.
Och dessutom få dom att komma och åtgärda felen är minst sagt en omöjlighet.

/Morgan N
ja ett vinkel hus kräver en hel del mer noggranhet och är en mer komplicerad konstruktion. Visst skall man se upp och vara aktiv själv vid bygget och inte lita på SMV att dom vet vad dom gör, får man klåpare som monterar så blir resultatet där efter.
 
mype skrev:
tyvärr ingen blogg, är inte så bevandrad i bloggvärlden :blushing: Kan maila lite bilder om du är intresserad, skicka ett pm.
Jättesnällt :) Jag skickar ett PM.
 
Tina.m skrev:
vi kikade lite på SMV innan vi bestämde oss för vilket husföretag vi skulle välja. Problemet med SMV är att det är svårt att hitta snickare som åtar sig jobbet att inreda ovanvåningen, pga att det är snett och dant.
De är billiga till en början men håller låg standard och är inte prisvärda i slutändan. men det gäller nog både SMV och hjältevadshus. Varken fönster på ovanvåningen eller trappa ingår.
Varför skulle inte en snickare ta på sig ett jobb som att inreda en ovanvåning för att det är "snett och dant"? De får ju betalt så det är nog rena rama skitsnack skulle jag säga"
 
sungam666 skrev:
Ok, tack för all information. Vår tomt lämpar sig nog även för en platta på mark så då ligger väl kanske Fiskarheden bäst till eller finns det andra som bygger lika "ekonomiskt"?
Jag tror att de som bygger billigast med platta på mark är Björklidenhus om man vill ha nyckelfärdigt. Om man däremot kan tänka sig att göra mycket själv så är Fiskarhedenvillan bra. Vi bygger med dom och räknar med att spara några hundratusen genom att göra mycket själva. Men det är väldigt mycket arbete, inte bara med själva byggandet utan även med planering av alla entreprenörer och att ta in offertar. Man kan ju såklart anlita deras rekommenderade entreprenörer så blir det lite mindre jobb.

Vårgårdahus Boserie låg bra i pris också. Har sett att Lyckan brukar anges som ett billigt hus här i forumet, men jag tycker det var rätt dyrt. 2,25 miljoner i standardutförande för Lyckan funkis med vinkel. Men det kanske är mycket billigare utanför Stockholm. Vet att min bror fick sitt Myresjöhus några 100 000 kr billigare genom att köpa det genom Uppsalaförsäljaren istället för den i Stockholm.

Och angående smålandsvillan så tycker jag att de verkar ha många nöjda ägare. Och det är inte bara de billiga husföretagen som har trappa som tillval i 1,5planshus. Myresjöhus har det som tillval i sin Villa Aria och de brukar ju inte räknas som så billiga.
 
Bästa husbyggare!
Det är sällan jag skrivit i forumet, men kan inte låta bli pga. en viss irritation. Hela grundtanken med ett forum är väl att utbyta erfarenheter, lära av varandras misstag och få tips om lyckade beslut och lösningar. Det som slår mig när jag läser många anslag är att detta forum blir mer av en tävlan om vem som gjort bäst beslut/val det bästa huset osv. Det finns ingen optimalt hustyp eller huslevernatör till alla. Fan vad tråkigt det vore om så funnes.

Jag har här läst många rena smutskastningar av den ena eller andra hustillverkaren - många gånger säkert utan att vederbörande har egen erfarenet av aktuell hustillverkare. Helt ointressant att läsa - håll er till fakta och verkliga erfarenheter. De enda som vinner på felaktigheter är de oseriösa byggarna/byggföretagen. Förlorarna är vi konsumenter. Så håll er till fakta och tänk på syftet med forumet.

Den ständiga diskussionen om hur dåligt en viss husleverantörer är pga. att det är tillval eller inte är helt ointressant! Det intressanta är vad du i slutändan betalar för att uppnå just dina behov. Om allt är inräknat i grundpriset eller det är ett lägre grundpris med tillägg, spelar ingen roll.

Se till att gör din egen hemläxa:
* Bestäm dig för dina/familjens behov och önskemål
* Gör en riktigt genomarbetad kalkyl för de hustillverkare du vill jämföra - se till att gett pris på alla de saker du vill ha för att stämma med era behov. Jmäför inte "päron och äpplen"!
* Jämför kostnader för de olika alternativen
* Lägg stor vikt hur nöjda resp. husleverantörs tidigare kunder varit. Lägg då fokus på hur de hanterat reklamationer och åtgärdande av fel.Det är då de sätts på prov.

Jag är mycket intresserad av andra personers erfarenheter av byggande men skippa gärna dåligt underbyggt tyckande.
 
Redigerat:
Vi flyttar in i ett Hjältevadshus Nygård i morgon och har bara gott att säga om företaget och vår säljare.
Hittills, vill säga.
Inga anmärkningar på slutbesiktningen heller. Det enda som finns/fanns att anmärka på är att tapeterna släpper medan huset sätter sig, men det är inte mycket att göra åt.
Och att larmet var obegripligt.
 
harry73
Anledning att Hjältevadshus och Smålands villa har krypgrund är att det är modulhus som byggs som färdig inredda moduler i en fabrikshall. För att kunna transportera modulerna måste de vara självbärande och ha ett golv. För att kunna koppla på vatten och avlopp behöver man komma under huset när den är monterad.
En krypgrund är inget problem om man har bra markförhållanden ( t ex bra dränerande sand).
Hjältevadshus har mycket isolering i sin krypgrund och jag tror att det är svårt att få samma isolering med en platta på mark.

En annan skillnad mellan Hältevadshus och många andra husleverantörer är att Hjältevadshus har spånskivor som innerväggar i stället för gips. Nackdelen med spånskivorna är att de är fuktkänsligt och därför krymper när de torkar ut. (man får en skarv ovanpå dörrar och fönster för att undvika sprickor i tapeterna). Men fördelen är att det går att spika eller skruva i en spånskiva.
 
Harry 73: Gällande Hjältevadshus så har du har fel både angående grunden och innerväggarna.
 
harry73
Måste hålla med om föregående talare. Finns inte många rätt om man inte utgår från att säljaren på hjältevad har alla rätt i det han säger.

Att hjältevad dessutom inte ens följer tillverkarnas annvisningar hur taket ska utföras är för mig en gåta, och tydligen också för hjältevad som är konkursmässiga.
Men att dom utför takkonstruktionen fel är i alla fall inget som tvivlar mot dukleverantörens instruktioner om hur konstruktionen ska utföras.
Jag känner bara till 6 hjältevadshus, och 4 av dem har haft vattenskador pga inläckage från taket.

Det jag sett av hjältevadshus så skulle jag aldrig ens fundera över att anlita dom som leverantör av mitt framtida boende.
Men det finns säkert andra av annan åsikt, och det respekterar jag.
 
Jag har precis en bekant som bygger nytt och han jämförde bland annat SMV och Hjältevadshus och för honom så var Fiskarhedenvillan mest prisvärt. Om jag inte minns fel så slutade en kalkyl på ett Hjältevadshus med samma yta, ca 130 kvm, på närmare 2,7 medan Fiskarhedenvillan med samma yta med en hel del tillval slutade på 2,4 milj. Och det var dessutom efter att Hjältevadsäljaren vänt sig till huvudkontoret och gett honom ett "special price" för att de ville bygga ett hus i regionen. Då har ändå Fiskarheden platta på mark med golvvärme vilket känns bättre än en modifierad krypgrund även om det inte skulle ge några problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.