Har ett litet dilemma. Behöver en åkgräsklippare och vet inte riktigt vilken väg jag skall gå. Har 1.5 ha tomt. Allt av detta skall ju inte klippas, men stora delar. Varav vissa delar är nästan åkerlikt, dock väldigt hårt betat av hästar tidigare så det har inte riktigt hunnit växa till sig än. Resten är vanlig gräsmatta med träd och buskar o rabatter.

Valen är antingen att köpa en ny Husqvarna Rider 111B (kommer den klara ytan?) eller att hitta en beggad grönytemaskin modell kraftig. Kanske även finns nån annan ide som jag inte tänkt på?

Budgeten jag tänkt för detta är omkring 25.000, helst inte mer.

Ett beg-alternativ jag kollat in är denna: Turf Blazer 727 hos en säljare här i stan. (priset låg på 20-25 nånstans, minns inte riktigt)

http://www.blocket.se/vasterbotten/Grasklippare_Howard_727_27483178.htm?ca=2&w=1

Googlar jag lite på den så får ja upp några engelska trådar där dom inte verkar tycka att den är speciellt bra, går sönder mycket, dyra delar etc, dock verkar de va om man kör den dagligen 8-17. Men man vet ju inte..

Någon här som har några åsikter om den är nåt att satsa på eller inte?

Ser man bara till specsen verkar den ju ganska lovande, 3-cylindrig 34hp yanmar diesel, hydrostatdrift etc. Men som allt annat finns de ju bättre o sämre kvalitet.

Please help me! :)
 
Alltså, det går inte med en Rider 111B. Den är gjord för att hantera en tiondel av den ytan och det finns inte en möjlighet att du blir nöjd med den maskinen.

Den begagnade ser bättre ut i så fall. Delar är alltid dyra till den typen av maskin, som förmodligen har ett nypris på ca 200 000 idag. En helt annan värld helt enkelt.

Men egentligen är det din budget som är helt fel för den storleken på gräsyta.

Behöver du klippa så mycket? Varför inte bara använda ca 1500 kvadratmeter som gräsmatta och göra slåtteräng eller liknande av resten?
 
Jo, ja har väl som lite haft det på känn, angående Ridern. Får kanske förhöra mig om reservdelspriser, service osv på den andra maskinen där innan jag bestämmer mig för något.
 
Har en Rider 13 RS sedan fem år och klipper kanske 4-5000 m2 mark av samma typ som TS. Gräs, stubbar, sten och gammal åker i en salig blandning.

Maskinen räcker lagom till för min yta, men den får lite för mycket stryk. Knivarna blir som bananer efter några veckors möten med sten (rätar ut dem med stängselklubban och slipar till dem med vinkelslip).

Stiften i medbringarna ryker nästan direkt, men det gör inte så mycket för knivarna roterar med ändå. Värre är att sedan spricker medbringarna och faller av. Det går fortfarande att klippa, men det sliter uppenbarligen hårt på axlar och remskivor vilka jag fick byta i våras efter ca fem säsonger. Kostade 7000..

Är ytan tre gånger så stor vill det nog till lite kraftigare don som redan påpekats ovan.
 
Milkshaken
Ja jag skulle nog titta på en beg. Belos eller en Toro. Toro är väl jag mest imponerad av, men vet att Belos har mera möjligheter.
 
Ja, toro har jag läst mycke bra om, blir till att hålla ögonen öppna. :)
 
Håller med, det kostar att bo stort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.