Niclas Jonsson skrev:
Väldigt vad snillen spekulerar här!

Jag menade INTE "handikappsanpassning", vilket då är att jämföra med "höjd nivå".

Jag delar med mig av vad jag vet utifrån att själv ha byggt om ett badrum (ej att förväxla med renoverat) i en lgh, vilket krävde bygglov från byggnadsnämnden i Göteborg.

Som jag tidigare förklarat, det är Byggnadsnämnden som avgör i varje enskilt fall.

Men grundrelerna är enkla, om man bygger om (bygger ut, flyttar etc) badrum i lägenhet i flerbostadshus (fler än två lgh), så ska det utföras med "grundläggande tillgänglighet", vilket INTE innebär handikappsanpassning, men ändå vissa kriterier på dörrbredd (90 cm karm) (höjd nivå=handikapsanpassning = 100 cm), samt att WC placeras bredvid dusch.

Är det någon som fått annat besked från byggnadsnämnden i sin kommun, så kan det ju tillföra värde till disskussionen här, då vi kanske kan få lära oss lite om "undantagen", eller om byggnadsnämnden i GBG är särskilt hård i sin tolkning av regelverket.

Ingen är ju hjälpt av att ni bara skriver vad ni tycker!!!!
Du menar som sagt säker väl men ditt fall går inte jämföra med TS projekt överhuvudtaget.

Du flyttade hela badrummet. Det är en väsentlig ändring och i det fallet kräver det inget extra att anpassa till gällande standard.

Urklipp från Boverket:

Behöver jag göra en bygganmälan för ändringar i mitt badrum ?
Du ska göra en bygganmälan till din kommun ifall du ska göra ändringar som berör byggnadens bärande konstruktion eller väsentliga ändringar av vatten och avloppinstallationerna. Anmälan ska göras minst 3 veckor innan arbetet påbörjas till byggnadsnämnden i din kommun.
Bor du i en bostadsrättslägenhet så kontakta först föreningens styrelse. Styrelsen kan ha synpunkter och det kan finnas föreningsstadgar som du måste ta hänsyn till. Tänk på att dina grannar kan drabbas om du orsakar en vattenskada.

Jag tolkar inte TS som att någon bärande konstruktion omfattas och någon väsentlig ändring av vatten och avloppsinstallationer är det helller inte tal om. Alltså finns det ingen anledning att kontakta någon byggnadsnämd. Inte ens om det hade råkat vara i en lägenhet. Då hade det bara gällt att få tillstånd av föreningen.

Hittade även en verklig dom som till viss del stödjer mina tidigare lite dryga gissningar angående kraven i lägenheter i äldre fastigheter
(typ före 70-talet):

Nedanstående utdrag ur domar från olika kammarrätter samt en dom från regeringsrätten handlar om tillgänglighet..

Badrum i byggnad utan hiss

I byggnad utan hiss behöver inte badrumsdörrar handikappanpassas. 14 § och 15 § BVF. Boverkets allmänna råd om ändring av byggnad, BÄR.
KR Jönköping 2007-07-05 (mål nr 362-07, avd. 2).
En bostadsrättsförening anmälde till byggnadsnämnden utbyte av ytskikt i hygienutrymmen, byte av avloppsstammar och vattenledningar samt byte av utrustning i kök och badrum i flerbostadshus. BN godkände kontrollplan. I planen saknades dock en punkt avseende tillgänglighet till hygienutrymmen. Nämnden angav därför i beslutet hur kontroll av tillgängligheten skulle ske. Bostadsrättsföreningen överklagade beslutet. Lst och LR delade BN:s uppfattning. KR hänvisar i sin dom till Boverkets allmänna råd om ändring av byggnad och skriver att stambytena inte kan uppfattas som standardhöjande ändringar av byggnaderna. Åtgärderna får ses som underhåll. Renoveringen i byggnaderna utgör åtgärder som är att anse som sådan ändring av byggnad som avses i 14 § och 15 § BVF. De aktuella badrumsdörrarna omfattas inte av ändringen men får uppfattas indirekt berörda av densamma. Beträffande tillämpning av undantagsregeln i 15 § BVF skriver KR följande. Byggnaderna saknar hissar. Entréer till husen, trapphusen samt lägenheterna är uppenbarligen svårtillgängliga för handikappade. Med hänsyn till ändringarnas omfattning samt byggnadernas standard framstår det enligt KR som uppenbart oskäligt att i samband med byte av ytskikt och utrusning i badrum samtidigt uppställa kravet att dörrarna till badrummen ska breddas med uppgivet syfte att öka tillgängligheten för handikappade. KR upphäver det i kontrollplanen angivna kravet rörande breddning av dörrarna till badrum. Domen har vunnit laga kraft. Regeringsrätten meddelade inte prövningstillstånd. Beslut 2009-04-17.

Här hade man ju verkligen alla chans i världen att anpassa placeringen med tanke på att avloppsstammarna skulle bytas men man slapp undan pga övriga omständigheter i fastigheten.

Redigering: sitsta delen handlar för visso om badrumsdörren men om inte den behöver anpassas blir övriga anpassningkrav meningslösa.
 
Redigerat:
Niclas Jonsson skrev:
Varsågod Gaia, det dummaste du hört, nu har du hört det från Boverket....

[länk]
Jag hittar inget i det dokumentet som berör renovering.
 
He he,

Citatet var "Att placera toan nästintill i duschen och kalla det normal nivå är det dummaste jag hört."

Där gav ju dokumentet svar på tal. Det är ju en utredning beställd och publicerad av Boverket, och i de exempel på planlösningar som hänvisar till "normal nivå" är ju WC placerad bredvid dusch.

I övrigt håller jag med dig RobZombie. Tror nog vi kommit lite off topic här....
 
Niclas Jonsson skrev:
Tror nog vi kommit lite off topic här....
Jepp! Så nu lämnar vi tillbaka tråden. :)
 
Niclas Jonsson skrev:
Ingen är ju hjälpt av att ni bara skriver vad ni tycker!!!!
Sorry, men du är inte expert även om du byggt om din lägenhet. Det finns faktisk några som är utbildade i det här...
Det finns, som jag tidigare skrev, inget krav om att WC ska ligga bredvid dusch.
 
Lägsta tillåtna mått är 1100mm.
 
Niclas Jonsson skrev:
Varsågod Gaia, det dummaste du hört, nu har du hört det från Boverket....
Hur som helst ditt svar till TS om att toan SKALL placeras vid dusch kan vara vilseledande för TS ....och många andra. Jag har enbart påpekat att kravet på att kunna duscha sittandes kan lösas på flera olika sätt medan du envist rekommenderar bara en av dom som om det var det enda tillåtna.

Dessutom för att din rekommendation ska överhuvudtaget vara användbar ska man helst ha en rörlig duschvägg eller en duschdraperi och/eller en anpassad duschslang som når till toan.
Något maximummått finns ej så toan kan ju stå hur långt som helst ifrån duschen utan att man bryter mot några regler :).
gaia
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.